film - BARÁTSÁG EXTRÁKKAL

  • - kg -
  • 2011. szeptember 22.

Zene

A romantikus komédia (romkom) nem kifejezetten az a műfaj, amiben túl nagy meglepetésekre lehet számítani, hiszen már maga a terminus technicus lelövi a poént: a boldogsághoz vezető út szellemességekkel, illetve a poénokhoz vezető út boldogsággal van kikövezve. A normától való bárminemű eltérés is azonnali és heveny műfaji elégtelenséget okoz; vagy a kom dől romba, vagy a rom komba - akárhogy is, mostoha műfaj ez, mely nem kedvez a kísérletező kedvűeknek.
A romantikus komédia (romkom) nem kifejezetten az a mûfaj, amiben túl nagy meglepetésekre lehet számítani, hiszen már maga a terminus technicus lelövi a poént: a boldogsághoz vezetõ út szellemességekkel, illetve a poénokhoz vezetõ út boldogsággal van kikövezve. A normától való bárminemû eltérés is azonnali és heveny mûfaji elégtelenséget okoz; vagy a kom dõl romba, vagy a rom komba - akárhogy is, mostoha mûfaj ez, mely nem kedvez a kísérletezõ kedvûeknek. Mindezek fényében kisebbfajta brea-king newsnak is tekinthetõ, hogy a Barátság extrákkal, miközben teljes egészében kimeríti a romantikus komédia tényállását, veszi magának a bátorságot, hogy kajánul megemlékezzen a mûfaj ordas közhelyeirõl. Magyarul az történik, hogy fiú meg lány saját kapcsolatuk (szexszel kiegészített barátság - vajh kivitelezhetõ-e az ilyesmi?!) megélése és kitárgyalása során folyamatosan a mûfaj közismert darabjaira hivatkozik. A sûrû kikacsintások (legyen szó Katherine Heigl destruktív munkásságáról, a Nora Ephorn-iskoláról, vagy olyan klasszikusokról, mint az Ez történt egy éjszaka és a Bob és Carol és Ted és Alice) ahelyett, hogy idesegítõ tudálékoskodásnak tûnnének, kifejezetten emelik a produkció fényét. Szerelmes yuppie-kkal normál körülmények között csak bajosan lehet rokonszenvezni, ilyen körítéssel viszont jó darabig elviselhetõ, ahogy a snájdig fiatalok romkomoznak. Van tehát egy átlagosnál jobb elsõ óránk, majd sajnos komolyra fordulnak a dolgok, s valamennyi közhely, amelyrõl ironikus diskurzus folyt eddig, hótt komoly romkom-valósággá válik.

Az InterCom bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.