Film - Egyenes beszéd - Goda Krisztina: Kaméleon

Zene

Megvan a második. Ha a film olimpiai szám lenne (Tarr B.-t kérjük a maratoni rajthoz), most Hajdú B. üvöltené, hogy végre, csak összejött a második hollywoodi arany is. Az első - hogy súgjunk a sportkommentátornak - Antal Nimródnak sikerült, az Elhagyott szobánál azonban, minthogy Hollywoodban készült, a megengedettnél nagyobb volt a hátszél, de a Kaméleon esetében nincs vita; ez szőröstül-bőröstül a miénk, filmművészeinktől sokat szenvedett magyaroké.

Megvan a második. Ha a film olimpiai szám lenne (Tarr B.-t kérjük a maratoni rajthoz), most Hajdú B. üvöltené, hogy végre, csak összejött a második hollywoodi arany is. Az első - hogy súgjunk a sportkommentátornak - Antal Nimródnak sikerült, az Elhagyott szobánál azonban, minthogy Hollywoodban készült, a megengedettnél nagyobb volt a hátszél, de a Kaméleon esetében nincs vita; ez szőröstül-bőröstül a miénk, filmművészeinktől sokat szenvedett magyaroké.

Rajtban sosem számítottunk jónak, és ebből Goda Krisztina sem enged. A Kaméleon első percei a rónaság (a Róna utcai filmes tájegységről van szó) előtti tisztelgés jegyében telnek: megilletődöttség az arcokon, túl kerek/túl egész mondatok a világ állásáról és benne hőseink helyéről, azaz semmi rendkívüli, csak a szokvány filmszerűtlenség. Mintha valakivel már megint papírból olvastatnák fel, hogy mi történt az előző részekben: a Nagy Ervin alakította szélhámos mesél intézetis múltjáról, ars poeticájáról, munkamódszereiről, miközben szakmai referenciaként felvillannak csábítási trükkjei is. Hősünk a férfiaktól már keveset remélő, de komoly háztartási megtakarításokkal rendelkező lányok és asszonyok elcsábításában jeleskedik, akiket a közös számla megnyitása pillanatában szokott faképnél hagyni. Cégtársa is akad (Trill Zsolt), ugyancsak intézetis: a közös múlt erős kapocs a fiúk között, a vágyak szintjén azonban csekély az egyetértés. Míg a fehérgalléros csábító szépen akar győzni, majdhogynem művésze az átverésnek, addig a bicskájával játszó lótifuti kiskertre gyűjt, és nem tovább. Mélyebbre a filmesek sem ásnak teremtményeik viszonyrendszerében, s ez alighanem bölcs döntés a részükről. Jól érzik, hogy ennyivel már beindítható az akció: a megfúrandó bankot ezúttal Hámori Gabi adja, az ő szívbéli és egyéb javait nézik ki a fiúk következő célpontjuknak. Õ lenne az utolsó bevetés, ami előtt, amióta csak film a film, mindig így kezdik a sármos gazemberek: "Ígérem, anyu, ha ez megvan, kiszállok." Persze, persze - dörmögi erre Móricka, a dörzsölt mozista, és neki lesz igaza, amikor pedig neki van, azt a suliban úgy hívják: zsánerfilm. A Róna utca ott torkollik a Hollywood Boulevardba, ahol Godáék végre letudják a filmindítás keserves köreit, és nevén nevezik a gyereket: most pedig, szeretett közönségünk, egy szerelmes thriller következik, nem fognak unatkozni! E műfaji coming outtal nagy kő esik le a filmről, mely az elkövetkezőkben, akárhogy is nézzük, tényleg úgy viselkedik, mint ahogy a szerelmes thrillerek szoktak. Nem kezd a valóság felé kacsingatni, hagyja a finomabb lélekrezdüléseket másra. Sztoriban van, a sajátjában, és ott is marad egészen a slusszpoénig. Azzal kéne elintézni, hogy persze, hiszen ez a dolga, de ennyire jól azért nem vagyunk eleresztve önazonos mozgóképekkel. Ezen a tájon, ahol a vígjátékoknak mondott produkciók vicsorgó vérfarkasfilmekre, a komor társadalmi tablók pedig huszáros operettekre szoktak hasonlítani, ez az egyenes filmnyelvi beszéd, melyet a Kaméleon művel, egyelőre a kirívó teljesítmény. Kaméleon, a profi.

A Hungaricom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.