Film - Egyenes beszéd - Goda Krisztina: Kaméleon

Zene

Megvan a második. Ha a film olimpiai szám lenne (Tarr B.-t kérjük a maratoni rajthoz), most Hajdú B. üvöltené, hogy végre, csak összejött a második hollywoodi arany is. Az első - hogy súgjunk a sportkommentátornak - Antal Nimródnak sikerült, az Elhagyott szobánál azonban, minthogy Hollywoodban készült, a megengedettnél nagyobb volt a hátszél, de a Kaméleon esetében nincs vita; ez szőröstül-bőröstül a miénk, filmművészeinktől sokat szenvedett magyaroké.

Megvan a második. Ha a film olimpiai szám lenne (Tarr B.-t kérjük a maratoni rajthoz), most Hajdú B. üvöltené, hogy végre, csak összejött a második hollywoodi arany is. Az első - hogy súgjunk a sportkommentátornak - Antal Nimródnak sikerült, az Elhagyott szobánál azonban, minthogy Hollywoodban készült, a megengedettnél nagyobb volt a hátszél, de a Kaméleon esetében nincs vita; ez szőröstül-bőröstül a miénk, filmművészeinktől sokat szenvedett magyaroké.

Rajtban sosem számítottunk jónak, és ebből Goda Krisztina sem enged. A Kaméleon első percei a rónaság (a Róna utcai filmes tájegységről van szó) előtti tisztelgés jegyében telnek: megilletődöttség az arcokon, túl kerek/túl egész mondatok a világ állásáról és benne hőseink helyéről, azaz semmi rendkívüli, csak a szokvány filmszerűtlenség. Mintha valakivel már megint papírból olvastatnák fel, hogy mi történt az előző részekben: a Nagy Ervin alakította szélhámos mesél intézetis múltjáról, ars poeticájáról, munkamódszereiről, miközben szakmai referenciaként felvillannak csábítási trükkjei is. Hősünk a férfiaktól már keveset remélő, de komoly háztartási megtakarításokkal rendelkező lányok és asszonyok elcsábításában jeleskedik, akiket a közös számla megnyitása pillanatában szokott faképnél hagyni. Cégtársa is akad (Trill Zsolt), ugyancsak intézetis: a közös múlt erős kapocs a fiúk között, a vágyak szintjén azonban csekély az egyetértés. Míg a fehérgalléros csábító szépen akar győzni, majdhogynem művésze az átverésnek, addig a bicskájával játszó lótifuti kiskertre gyűjt, és nem tovább. Mélyebbre a filmesek sem ásnak teremtményeik viszonyrendszerében, s ez alighanem bölcs döntés a részükről. Jól érzik, hogy ennyivel már beindítható az akció: a megfúrandó bankot ezúttal Hámori Gabi adja, az ő szívbéli és egyéb javait nézik ki a fiúk következő célpontjuknak. Õ lenne az utolsó bevetés, ami előtt, amióta csak film a film, mindig így kezdik a sármos gazemberek: "Ígérem, anyu, ha ez megvan, kiszállok." Persze, persze - dörmögi erre Móricka, a dörzsölt mozista, és neki lesz igaza, amikor pedig neki van, azt a suliban úgy hívják: zsánerfilm. A Róna utca ott torkollik a Hollywood Boulevardba, ahol Godáék végre letudják a filmindítás keserves köreit, és nevén nevezik a gyereket: most pedig, szeretett közönségünk, egy szerelmes thriller következik, nem fognak unatkozni! E műfaji coming outtal nagy kő esik le a filmről, mely az elkövetkezőkben, akárhogy is nézzük, tényleg úgy viselkedik, mint ahogy a szerelmes thrillerek szoktak. Nem kezd a valóság felé kacsingatni, hagyja a finomabb lélekrezdüléseket másra. Sztoriban van, a sajátjában, és ott is marad egészen a slusszpoénig. Azzal kéne elintézni, hogy persze, hiszen ez a dolga, de ennyire jól azért nem vagyunk eleresztve önazonos mozgóképekkel. Ezen a tájon, ahol a vígjátékoknak mondott produkciók vicsorgó vérfarkasfilmekre, a komor társadalmi tablók pedig huszáros operettekre szoktak hasonlítani, ez az egyenes filmnyelvi beszéd, melyet a Kaméleon művel, egyelőre a kirívó teljesítmény. Kaméleon, a profi.

A Hungaricom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)