film - FÉRJ ÉS FELESÉG

  • - köves -
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Uma Thurman többször volt már szuperhősnő, most sem adja alább. Menő rádiós műsorvezetőt játszik, akiről - bár kimondva ez így nincs - meszsziről lerí a földöntúli eredet: egyetlen emberi tulajdonsága sincs neki ugyanis.
Uma Thurman többször volt már szuperhõsnõ, most sem adja alább. Menõ rádiós mûsorvezetõt játszik, akirõl - bár kimondva ez így nincs - meszszirõl lerí a földöntúli eredet: egyetlen emberi tulajdonsága sincs neki ugyanis. Plasztik a mosolya, ólmos a könnyedsége - simán bevethetõ lenne Pókember ellen, de itt másfajta hálót szõnek; romantikus vígjátékot. Jó, hogy mondják, mert már a cím is elrettentõ, de a maga keresetlen mesterkéltségében legalább hûen tükrözi a belsõbb tartalmakat. Uma, a szuperhõsnõ, egy szerelmi lebeszélõshow tüchtig hangja, mely hang a kislángú, ámbár felelõsségteljes párkapcsolatok dicséretét búgja, s imigyen sikerül is lebeszélnie egy bizonytalan betelefonálót szenvedélytõl kicsattanó võlegényérõl. Egy queensi tûzoltót azonban, különösen 9/11 után nem lehet büntetlenül lepattintani: személyében újabb ólmos-plasztik szuperhõs lép a történetbe, a kisvárosiasabb, de Umával versenyképes fajtából. A romantikus hátráltató, vagyis a darab fõgonosza a lovaglópálcát nyelt Colin Firth, a szegényebb romkomok Hugh Grantje; õ a vígjátéki magas labda, akit csak lecsapni lehet - le is csapják rendesen, de ez így helyes, úgy még senki sem kapta meg a csajt ugyanis, hogy kényszeres evõként süteménydarabokat dugdosott a zsebébe. Az viszont méltó romantikus gesztus, hogy ami nem sikerült Terrence Malick Mennyei napokjában - nevezetesen Sam Shepard és Brooke Adams happy endje -, azt most helyrehozzák a filmtörténettel tüntetõen szoros viszonyt ápoló filmesek, élükön Griffin Dunne-nal, a Scorsese-színészbõl lett romkom rendezõvel.

A Palace Pictures bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.