Kiállítás - Mint egy találkozás - A Szolidaritás tíz éve

  • Pályi András
  • 2009. augusztus 27.

Zene

Megyek a könyvespolchoz, le akarom venni Timothy Garton Ash A lengyel forradalom című művét, nincs, nem találom. Mikor volt utoljára a kezemben? Húsz éve? Ha jól emlékszem, ez volt az utolsó szamizdat könyv, kritikát már a legális Beszélőbe írtam róla. Ha egyáltalán. Mert azt se találom. Turkálok a papírjaim, a kézirataim, régi folyóiratszámok között, semmi. Fejetlenség, kupleráj. Hát mindennek nyoma vész? Miközben úgy tűnik, tegnap történt az egész, az augusztusi sztrájk, a hadiállapot, a rendszerváltás.

Megyek a könyvespolchoz, le akarom venni Timothy Garton Ash A lengyel forradalom című művét, nincs, nem találom. Mikor volt utoljára a kezemben? Húsz éve? Ha jól emlékszem, ez volt az utolsó szamizdat könyv, kritikát már a legális Beszélőbe írtam róla. Ha egyáltalán. Mert azt se találom. Turkálok a papírjaim, a kézirataim, régi folyóiratszámok között, semmi. Fejetlenség, kupleráj. Hát mindennek nyoma vész? Miközben úgy tűnik, tegnap történt az egész, az augusztusi sztrájk, a hadiállapot, a rendszerváltás.

Most jöttem haza a Lengyel Intézetből, a varsói Karta vándorkiállításáról, amely az idei évforduló kapcsán a Szolidaritás születéséről és az illegalitás éveiről szól, a mottót Garton Ashtől vették, erről jutott eszembe a könyve is, a szókimondása és a címe miatt. Micsoda láz volt akkoriban forradalomnak nevezni a Szolidaritást! Az "önkorlátozó" szakszervezetet. Egyáltalán micsoda láz volt bármit nevén nevezni! Az öncenzúra sok-sok eufemizmusa és az Aczél-féle három T közepette. Ott állok az első, a második tabló előtt, mint akinek gyökeret vert a lába. Eredetileg nem szántam túl sok időt erre a kiállításra, megyek az Andrássy úton, beugrok a lengyelekhez, a terem közepéről körbefut a szemem a falakon, mutatós tablók, ennyi. De az egyik kép odavonja magára a tekintetemet, közelebbről is meg kell néznem, fiatalok cipelnek sietős léptekkel egy halálos sebet kapott férfit Lublinban, 1982 augusztusában. Innen vissza a hajógyári sztrájk markáns, szívszorító képeihez. Minden arc külön történet. Egy másikon a sztrájkolók egy irányba figyelnek, egymás mögött állnak, kezük az előttük álló vállán, szertartásos pillanat. Végül kikötök az 1979-es pápalátogatás kockájánál, ez a legelső tabló. A Szolidaritás évtizede ezek szerint 1979 júniusában kezdődik, nem a '80. augusztusi sztrájkkal. Sokan tartják így, Timothy Garton Ash is, akit a társadalom alakulása érdekel, nem a szakszervezet bejegyzésének dátuma.

Erre a pápai látogatásra emlékszem, a rádióban - alighanem a Szabad Európán - hallgattam a közvetítést. A családom nem értette, mi ütött belém, hogy lélegzet-visszafojtva fülelek végig egy katolikus misét. Ezer apró jel sejtette, hogy a varsói Győzelem terén a több százezres tömeg a maga frissen megválasztott pápájával történelmet csinál. Nézem a tablót, a képet, olvasom alatta az idézetet Zbigniew Bujaktól, aki egyszerre rádöbben, "milyen hatalmas erővel rendelkezik ez az ország", s megérzem a tenyeremben a harminc évvel ezelőtti izzadságot.

Hogyan történik ez? Mitől képes egy ilyen tabló valóságos időutazásra invitálni? Most már kíváncsi vagyok a többire is, továbblépek, megállok, megint tovább, és mind rabul ejt, fölzaklat, sokkol, megnyugtat. "SOLIDARNOSC ZáYJE", hirdeti egy transzparens, szemben a rendőrsorfallal, azaz a Szolidaritás él, ezen el is nevetem magam befelé, igen, persze, noha tudom a mából, húsz-harminc év távlatából, hogy a Szolidaritás már rég nem él, legfeljebb vegetál, kinyírta magát, a kilencvenes években a pártpolitika szolgálatába szegődött. És mégis él. Ez a Szolidaritás igen, abból a fantasztikusnak, már-már mesésnek tűnő évtizedből, amely pedig sötét volt és reménytelen, itt, e képeken, bennem, felhoztam magamból, inkább a tudattalanomból, mint az emlékeimből. Mert a kiállítás nem egyszerűen a múltat idézi, nem a múlt relikviáit, hanem azt a valamit, ami abban a kilátástalan korban fényesen, fekete-fehéren egyértelmű volt, a totalitárius hatalom és a szabadságra vágyó ember konfliktusát. Azt, ami a közös kincsünk, mindnyájunké, embereké, nemcsak azoké, akik akkor éltek, dolgoztak, netán tettek is valamit a változásért, mert ez nem tanult tudás (az is persze, de az már a bővítmény), ez a mag bennünk, emberi magunk, zsigeri ismeretünk, amire sokan, akár kellő politikai kultúra, tudásanyag, lexikális tájékozottság nélkül is rátaláltak. A Szolidaritás megszületése Lengyelországban a történelem ritka "kegyelmi" pillanata, amikor az igen és a nem, a fény és a sötét, az előre és a hátra egyértelmű volt. Az embereknek csak egymásra kellett pillantaniuk, hogy felismerjék a másik tekintetében magukat.

Hogy lehet az ilyet dokumentálni?

Mondok egy példát, a költő Tomasz Jastrun szavaival, a kerekasztal-tárgyalások kezdetéről, magyar hangsúllyal. Ott áll Kiszczak tábornok, a véreskezű belügyminiszter a Radziwill-kastély kapujában, és a tévé nyilvánossága előtt üdvözli az ellenzékieket, akik közül nem egyet tegnap még köröztek, hajszoltak, csapdába csaltak. Jastrun részletesen ecseteli a nagy szcénát, majd hozzáfűzi: "Talán csak Zbigniew Bujak élt át igazi lelki drámát. Nem nyújtani kezet - hülyén néz ki, kezet nyújtani szintén rosszul jön ki, de ha már az ember eljött... és kezet nyújtott, de nehezen, mintha hatalmas súlyt tartana a tenyerében." A magyar olvasónak meg óhatatlan eszébe jut köztársasági elnökünk, aki úgy adja át a volt kommunista bankelnöknek a kitüntetést, hogy nem fog vele kezet, hogy aztán egész közéletünkön végigsöpörjön a kézfogás elutasításának hisztérikus lavinája. Íme, az autentikus gesztus és a hiteltelen viselkedésmód - az előbbit a történész teszi le elém azokból az időkből, az utóbbit az élet a mából. Ahogy elnézem e tablókat, majd valamennyi idézet mellé kínálkozna ilyesféle anekdota. Kivételes érzék és hozzáértés rejlik a fotók és szövegek montázsa mögött.

A varsói Karta a dokumentumok gyűjtését, archiválását még az illegalitás éveiben kezdte, a fordulat óta kormánytól és pártoktól független központként működik, fő feladatának Lengyelország és Kelet-Közép-Európa legújabb kori történetének dokumentálását tekinti, emellett kiadói, oktatási tevékenységet is folytat. Új vállalkozásként létrehozta a Találkozás a Történelemmel Házat, az készítette ezt a vándorkiállítást is, amin egész csapat tudományos munkatárs dolgozott. És tényleg találkozás, amit kínálnak - a bennünk élő történelemmel.

Lengyel Intézet, megtekinthető augusztus 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.