film - Frászkarika

  • - köves -
  • 2011. augusztus 18.

Zene

Persze, persze, tudjuk: az oroszok, a zombik, a befőttek, a potterek és a vámpírok már a spájzban vannak. Anya is csak egy van - de ez most kevéssé érdekes, majd talán anyák napján, most a vámpírnak van szezonja, igaz, jönnek fel az élőhalottak is, mondhatni fej fej, illetve nyak fej melletti a küzdelem.
Persze, persze, tudjuk: az oroszok, a zombik, a befõttek, a potterek és a vámpírok már a spájzban vannak. Anya is csak egy van - de ez most kevéssé érdekes, majd talán anyák napján, most a vámpírnak van szezonja, igaz, jönnek fel az élõhalottak is, mondhatni fej fej, illetve nyak fej melletti a küzdelem. Colin Farrell még egyszer sem volt vámpír, s talán ez lehet a Frászkarika legfõbb nóvuma; tudniillik, hogy még nem, de most végre igen. Civilben kissé sápatag jószág - ez, mint tudjuk, afféle vámpírtulajdonság, de különben nem nagyon rí ki Las Vegas-külsõ szorgos népe közül. Ez a külsõ Vegas, ahol felüti - Farrellre nagyban hasonlító - fejét a gonosz, megérne egy külön horrort: a maga egyhangúságában elég ijesztõ egy vidék, noha elsõsorban azt a spielbergi kertvárosi idillt hivatott jelképezni, ami oly jól vette ki magát a nyolcvanas években. Filmünk is innen vétetett, a nyolcvanas évek poraiból: remake ez is, a méltán elfeledett, s ezért kultkörökben jól fekvõ Fright Night címû marhaságé. Nyilván az van minden stúdiókapu fölé írva, hogy elõ minden vámpírossal, és hát ebben volt is, van is vámpír. Colin belevaló szomszéd lenne, ha épp nem a környék nyakainak kiszívásán járna az esze, mondhatni mindenrõl ugyanaz jut eszébe, ahogy a szomszéd srácnak is, míg a vámpírvadászat átmenetileg el nem tereli figyelmét szüzessége elveszejtésérõl. Így ad randit egy sötét sikátorban a szabadszájú high-school komédia a rodriguezi vámpírtrash-nek; az eredmény élvezetesebb, mintha szúnyogok szívnák az ember vérét, de azért nem sokkal.

A Fórum Hungary bemutatója

** + fél

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.