Film - Ha ölni kell - Mátyássy Áron: Utolsó idők

Zene

Nyilván nem szabad vagy nem érdemes Hollywood és a nagy magyar nyomor (mint hungarikum, Róna utcai hungarikum) kézfogójáról beszélni, csak hát a megerőszakolt kisleányért vett bosszú sztorijához annyira hozzánőtt - most a hasamra ütök - a koszos atlétatrikóban dohányzó, borotválatlan Kiefer Sutherland képe, hogy nem is nagyon akaródzik szabadulni tőle. Persze ha elemi bosszú kell egy filmbe, legyen alapos az indok - s mintáink aligha szerezhetők be otthonról. Az amerikaiak sem lehettek evvel másként, bár a mozidramaturgia - valaha, egyszer régen - alapulhat(ott) irodalmi emlékeken is; mindenesetre a tabloid sajtó közlései Hollywood honi büdzséből is hozzáférhető ihletforrásaiba mártva legtöbbször mozgóképes publicisztikát szülnek, igyekvőt és laposat - e téren továbbra is a betű a megbízhatóbb médium.

Nyilván nem szabad vagy nem érdemes Hollywood és a nagy magyar nyomor (mint hungarikum, Róna utcai hungarikum) kézfogójáról beszélni, csak hát a megerőszakolt kisleányért vett bosszú sztorijához annyira hozzánőtt - most a hasamra ütök - a koszos atlétatrikóban dohányzó, borotválatlan Kiefer Sutherland képe, hogy nem is nagyon akaródzik szabadulni tőle. Persze ha elemi bosszú kell egy filmbe, legyen alapos az indok - s mintáink aligha szerezhetők be otthonról. Az amerikaiak sem lehettek evvel másként, bár a mozidramaturgia - valaha, egyszer régen - alapulhat(ott) irodalmi emlékeken is; mindenesetre a tabloid sajtó közlései Hollywood honi büdzséből is hozzáférhető ihletforrásaiba mártva legtöbbször mozgóképes publicisztikát szülnek, igyekvőt és laposat - e téren továbbra is a betű a megbízhatóbb médium.

Mátyássy Áron fődíjnyertes filmje a sós kútból kivétel és a kerék alá tétel közti pár napos utat járja végig, s kicsit tovább is megy. Pár napos, de erősen napsütéses út az övé; állandóan kinn vagyunk az udvarban, a réten, az utcán vagy a kocsma előtt - s a természetes fények komoly próbatétel elé állítják a hangulatfestő erőt. Nevezhetjük ezt egyformán joggal kihívásnak vagy alacsony költségvetésnek; sőt, ha nagyon akarnánk, még a Dogmát is belekeverhetnénk a bűncselekménybe.

Priskin barátunk, a hős mára kihalt népi mesterkedést űz, csendes, magának való szoljankázással (arch. am.: benzincsempészet Ukrajnából) pergeti a keleti végeken amúgy is ólomlábon tántorgó időt - történelmi a film, az alig múltban járunk. Van hozzá egy "autista" lánytestvére (mérsékelten ritka hazai mozidarab), s valami csajozás is kinéz: nincs rá sok esély, de úgy megyünk neki, mintha ez lenne az igazi. Biztos, ami biztos, Mátyássy megmutatja a nem igazit is: a kettő között a döntő különbség, hogy az egyiket meztelenül, a másikat ruhában csinálják (találják ki, melyik melyik). Különben minden oké, sör-feles, csak Eszter néha Priskin idegeire megy, de elmúlik neki. Már az eddig elmondottakba is beletörött néhány magyar film bicskája, pedig ez még csak a sós kút.

De az Utolsó idők szereplőit az alkotók még a kerék alól is kiveszik, hogy lőjék le őket a törökök. Mert nem elég a mindennapi betevő nyomor, Esztert valaki még meg is veri, meg is erőszakolja. Kérdés persze, hogy ez nem véletlenül a napi ügymenet része-e azon szörnyű, vad vidéken, brrr.

Most mit kerülgetjük? Mátyássy Áron szándékait tekintve nyilván megkérdőjelezhetetlen első filmje azon a jócskán kitaposott úton jár, amin a fél, de inkább a háromnegyed magyar filmgyártás tolong, nem is út ez, inkább futószalag: mélyen együtt érző, de száz százalékig keresett, kiagyalt (értsd a bevezetőben említett két forrásból merített) művek az alacsonyabb néposztályokról. Az eredeti élőhelyén felkeresett, s különböző kunsztokra bírt szoljankázó (pláne nyolcadik kerületi szerencsétlen) a kezdetekben még hálás alany lehetett (gyakran hallott híresztelések Szomjas és Grunwalsky korai dolgait említik - szerintem elfogultan), de mára egészen biztosan lerágtak a csontjáról minden húst és inat, de még a porcogót is.

Mátyássy Áron műve persze rendes kis első film, de még az sem biztos, hogy ha majd pályája egyik magaslati pontjáról egyszer visszatekint, ez lesz a 0 kilométerkő. Ám az, hogy a filmszemlén az Utolsó idők lett a fődíjas (Arany Orsó - adjatok egy kanalat!) mű, nos, az kifejezetten rossz hír. Vagy kenjük csak az egészet a zsűrire?

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Önkénytörvény

Jön a Szuverenitásvédelmi Hivatal, és rábök bárkire vagy bármire, újságra, szervezetre, vállalkozásra, aki vagy ami 1.) „külföldről finanszírozott”, és olyan tevékenységet végez, amely 2. a) alkalmas a „közélet befolyásolására” és 2. b) az alaptörvény öt, a tervezetben megjelölt bekezdésében megfogalmazott értékét „sérti, negatív színben tünteti fel, vagy az azok elleni fellépést támogatja”.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

„Erdélyi magyarként ideje elszakadni attól a hagy­mázas úttól, amelyen Magyarország masírozik”

A román elnökválasztás második fordulójában sikerült fordítania a függetlenként indult Nicuşor Dannak az első fordulóban az élen végzett szélsőjobboldali George Simionnal szemben. Az elképesztő fordításról, a kiugró részvételi arányról és Orbán Viktor zavarórepüléséről is beszélgettünk Eckstein-Kovács Péter egykori kisebbségügyi miniszterrel.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.

A vesztükbe rohannak

  • Tóth Gábor Attila

A zsarnokságot lehet a törvények mögé bújva, a jogszerűség nevében is gyakorolni. Ilyenkor a zsarnok épp azokkal az eszközökkel végez az ellenfeleivel, amelyeknek a védelmüket kellene szolgálniuk. A felismerés Montesquieu-től származik, aki a köztársaság bukása és a császárság megszilárdulása közötti átmeneti állapotot mutatta így be.