Film - Ha ölni kell - Mátyássy Áron: Utolsó idők

Zene

Nyilván nem szabad vagy nem érdemes Hollywood és a nagy magyar nyomor (mint hungarikum, Róna utcai hungarikum) kézfogójáról beszélni, csak hát a megerőszakolt kisleányért vett bosszú sztorijához annyira hozzánőtt - most a hasamra ütök - a koszos atlétatrikóban dohányzó, borotválatlan Kiefer Sutherland képe, hogy nem is nagyon akaródzik szabadulni tőle. Persze ha elemi bosszú kell egy filmbe, legyen alapos az indok - s mintáink aligha szerezhetők be otthonról. Az amerikaiak sem lehettek evvel másként, bár a mozidramaturgia - valaha, egyszer régen - alapulhat(ott) irodalmi emlékeken is; mindenesetre a tabloid sajtó közlései Hollywood honi büdzséből is hozzáférhető ihletforrásaiba mártva legtöbbször mozgóképes publicisztikát szülnek, igyekvőt és laposat - e téren továbbra is a betű a megbízhatóbb médium.

Nyilván nem szabad vagy nem érdemes Hollywood és a nagy magyar nyomor (mint hungarikum, Róna utcai hungarikum) kézfogójáról beszélni, csak hát a megerőszakolt kisleányért vett bosszú sztorijához annyira hozzánőtt - most a hasamra ütök - a koszos atlétatrikóban dohányzó, borotválatlan Kiefer Sutherland képe, hogy nem is nagyon akaródzik szabadulni tőle. Persze ha elemi bosszú kell egy filmbe, legyen alapos az indok - s mintáink aligha szerezhetők be otthonról. Az amerikaiak sem lehettek evvel másként, bár a mozidramaturgia - valaha, egyszer régen - alapulhat(ott) irodalmi emlékeken is; mindenesetre a tabloid sajtó közlései Hollywood honi büdzséből is hozzáférhető ihletforrásaiba mártva legtöbbször mozgóképes publicisztikát szülnek, igyekvőt és laposat - e téren továbbra is a betű a megbízhatóbb médium.

Mátyássy Áron fődíjnyertes filmje a sós kútból kivétel és a kerék alá tétel közti pár napos utat járja végig, s kicsit tovább is megy. Pár napos, de erősen napsütéses út az övé; állandóan kinn vagyunk az udvarban, a réten, az utcán vagy a kocsma előtt - s a természetes fények komoly próbatétel elé állítják a hangulatfestő erőt. Nevezhetjük ezt egyformán joggal kihívásnak vagy alacsony költségvetésnek; sőt, ha nagyon akarnánk, még a Dogmát is belekeverhetnénk a bűncselekménybe.

Priskin barátunk, a hős mára kihalt népi mesterkedést űz, csendes, magának való szoljankázással (arch. am.: benzincsempészet Ukrajnából) pergeti a keleti végeken amúgy is ólomlábon tántorgó időt - történelmi a film, az alig múltban járunk. Van hozzá egy "autista" lánytestvére (mérsékelten ritka hazai mozidarab), s valami csajozás is kinéz: nincs rá sok esély, de úgy megyünk neki, mintha ez lenne az igazi. Biztos, ami biztos, Mátyássy megmutatja a nem igazit is: a kettő között a döntő különbség, hogy az egyiket meztelenül, a másikat ruhában csinálják (találják ki, melyik melyik). Különben minden oké, sör-feles, csak Eszter néha Priskin idegeire megy, de elmúlik neki. Már az eddig elmondottakba is beletörött néhány magyar film bicskája, pedig ez még csak a sós kút.

De az Utolsó idők szereplőit az alkotók még a kerék alól is kiveszik, hogy lőjék le őket a törökök. Mert nem elég a mindennapi betevő nyomor, Esztert valaki még meg is veri, meg is erőszakolja. Kérdés persze, hogy ez nem véletlenül a napi ügymenet része-e azon szörnyű, vad vidéken, brrr.

Most mit kerülgetjük? Mátyássy Áron szándékait tekintve nyilván megkérdőjelezhetetlen első filmje azon a jócskán kitaposott úton jár, amin a fél, de inkább a háromnegyed magyar filmgyártás tolong, nem is út ez, inkább futószalag: mélyen együtt érző, de száz százalékig keresett, kiagyalt (értsd a bevezetőben említett két forrásból merített) művek az alacsonyabb néposztályokról. Az eredeti élőhelyén felkeresett, s különböző kunsztokra bírt szoljankázó (pláne nyolcadik kerületi szerencsétlen) a kezdetekben még hálás alany lehetett (gyakran hallott híresztelések Szomjas és Grunwalsky korai dolgait említik - szerintem elfogultan), de mára egészen biztosan lerágtak a csontjáról minden húst és inat, de még a porcogót is.

Mátyássy Áron műve persze rendes kis első film, de még az sem biztos, hogy ha majd pályája egyik magaslati pontjáról egyszer visszatekint, ez lesz a 0 kilométerkő. Ám az, hogy a filmszemlén az Utolsó idők lett a fődíjas (Arany Orsó - adjatok egy kanalat!) mű, nos, az kifejezetten rossz hír. Vagy kenjük csak az egészet a zsűrire?

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.