lemez - ÓRIÁS: JÖN

  • V. Á.
  • 2009. január 15.

Zene

Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) főszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erősíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyűsként) is játszott az Óriásban: őt azóta az egykori Sun Workshop ütőse, Nagy Dávid váltotta.
Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) fõszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erõsíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyûsként) is játszott az Óriásban: õt azóta az egykori Sun Workshop ütõse, Nagy Dávid váltotta. Ha hozzáteszem, hogy Egyedi már jó ideje az Isten Háta Mögött basszusgitárosaként is funkcionál az Óriás-beli frontemberség mellett, akkor pedig csak pontot teszek a teljesen lényegtelen információkat halmozó bekezdés végére.

Sokkal fontosabb, hogy a cím nélküli, tavaly megjelent és ingyenesen letölthetõ kislemez után itt a zenekar elsõ igazi albuma, ráadásul egy olyan gyönyörûen kivitelezett CD formájában, ahol a dizájn külön cikket érdemelne. A dalok (szám szerint tizenegy) pedig azt mutatják, hogy az Óriás tökéletesen beérett zenekar: már nem lehet csupán azzal elintézni, hogy aranyos gitárpopzene, noha a slágeresség kétséget kizáróan jelen van a lemezen, gondoljunk csak a szintén kiváló, bábszínházszerû díszletek között játszódó klipet kapott Fát döntenire. Ugyanakkor talán mégsem emlegettem hiába a bevezetõben az Isten Háta Mögöttet, hiszen szövegileg még akkor is egyértelmû a párhuzam, ha az Óriás-dalszövegek jóval kevesebb szürreális képpel operálnak. Zeneileg is van közös nevezõ: az albumot nyitó Az a kellõ hõ riffje négyszer ennyi torzítással az utolsó IHM-re is ráférne (arról nem is beszélve, hogy egy tökéletes Helmet-féle ritmizálással folytatódik a dal), ugyanakkor Egyedi Péter gitárjátéka és éneke már az annabarbis idõkben is annyira védjegyszerû volt, hogy az Óriásban tökéletesen fogja össze az eklektikusnak is nevezhetõ alkotóelemeket, tökéletes ívet adva ennek a kiváló anyagnak.

Szerzõi kiadás, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.