lemez - ÓRIÁS: JÖN

  • V. Á.
  • 2009. január 15.

Zene

Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) főszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erősíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyűsként) is játszott az Óriásban: őt azóta az egykori Sun Workshop ütőse, Nagy Dávid váltotta.
Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) fõszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erõsíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyûsként) is játszott az Óriásban: õt azóta az egykori Sun Workshop ütõse, Nagy Dávid váltotta. Ha hozzáteszem, hogy Egyedi már jó ideje az Isten Háta Mögött basszusgitárosaként is funkcionál az Óriás-beli frontemberség mellett, akkor pedig csak pontot teszek a teljesen lényegtelen információkat halmozó bekezdés végére.

Sokkal fontosabb, hogy a cím nélküli, tavaly megjelent és ingyenesen letölthetõ kislemez után itt a zenekar elsõ igazi albuma, ráadásul egy olyan gyönyörûen kivitelezett CD formájában, ahol a dizájn külön cikket érdemelne. A dalok (szám szerint tizenegy) pedig azt mutatják, hogy az Óriás tökéletesen beérett zenekar: már nem lehet csupán azzal elintézni, hogy aranyos gitárpopzene, noha a slágeresség kétséget kizáróan jelen van a lemezen, gondoljunk csak a szintén kiváló, bábszínházszerû díszletek között játszódó klipet kapott Fát döntenire. Ugyanakkor talán mégsem emlegettem hiába a bevezetõben az Isten Háta Mögöttet, hiszen szövegileg még akkor is egyértelmû a párhuzam, ha az Óriás-dalszövegek jóval kevesebb szürreális képpel operálnak. Zeneileg is van közös nevezõ: az albumot nyitó Az a kellõ hõ riffje négyszer ennyi torzítással az utolsó IHM-re is ráférne (arról nem is beszélve, hogy egy tökéletes Helmet-féle ritmizálással folytatódik a dal), ugyanakkor Egyedi Péter gitárjátéka és éneke már az annabarbis idõkben is annyira védjegyszerû volt, hogy az Óriásban tökéletesen fogja össze az eklektikusnak is nevezhetõ alkotóelemeket, tökéletes ívet adva ennek a kiváló anyagnak.

Szerzõi kiadás, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.