lemez - ÓRIÁS: JÖN

  • V. Á.
  • 2009. január 15.

Zene

Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) főszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erősíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyűsként) is játszott az Óriásban: őt azóta az egykori Sun Workshop ütőse, Nagy Dávid váltotta.
Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) fõszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erõsíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyûsként) is játszott az Óriásban: õt azóta az egykori Sun Workshop ütõse, Nagy Dávid váltotta. Ha hozzáteszem, hogy Egyedi már jó ideje az Isten Háta Mögött basszusgitárosaként is funkcionál az Óriás-beli frontemberség mellett, akkor pedig csak pontot teszek a teljesen lényegtelen információkat halmozó bekezdés végére.

Sokkal fontosabb, hogy a cím nélküli, tavaly megjelent és ingyenesen letölthetõ kislemez után itt a zenekar elsõ igazi albuma, ráadásul egy olyan gyönyörûen kivitelezett CD formájában, ahol a dizájn külön cikket érdemelne. A dalok (szám szerint tizenegy) pedig azt mutatják, hogy az Óriás tökéletesen beérett zenekar: már nem lehet csupán azzal elintézni, hogy aranyos gitárpopzene, noha a slágeresség kétséget kizáróan jelen van a lemezen, gondoljunk csak a szintén kiváló, bábszínházszerû díszletek között játszódó klipet kapott Fát döntenire. Ugyanakkor talán mégsem emlegettem hiába a bevezetõben az Isten Háta Mögöttet, hiszen szövegileg még akkor is egyértelmû a párhuzam, ha az Óriás-dalszövegek jóval kevesebb szürreális képpel operálnak. Zeneileg is van közös nevezõ: az albumot nyitó Az a kellõ hõ riffje négyszer ennyi torzítással az utolsó IHM-re is ráférne (arról nem is beszélve, hogy egy tökéletes Helmet-féle ritmizálással folytatódik a dal), ugyanakkor Egyedi Péter gitárjátéka és éneke már az annabarbis idõkben is annyira védjegyszerû volt, hogy az Óriásban tökéletesen fogja össze az eklektikusnak is nevezhetõ alkotóelemeket, tökéletes ívet adva ennek a kiváló anyagnak.

Szerzõi kiadás, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.