lemez - ÓRIÁS: JÖN

  • V. Á.
  • 2009. január 15.

Zene

Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) főszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erősíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyűsként) is játszott az Óriásban: őt azóta az egykori Sun Workshop ütőse, Nagy Dávid váltotta.
Az Óriás zenekar története talán ismert: a csapat az Annabarbi feloszlása után született, annak egykori gitáros-énekese és basszusgitárosa (Egyedi Péter és Örményi Ákos) fõszereplésével. Az már csak a bulvárfaktort erõsíti, ha továbbmegyek, és elárulom, hogy eleinte még Hortobágyi László, az Isten Háta Mögött dzsesszkonzis metáldobosa (aki egyébként a Jön három dalában és a koncerteken is vendégszerepel, csak ma már billentyûsként) is játszott az Óriásban: õt azóta az egykori Sun Workshop ütõse, Nagy Dávid váltotta. Ha hozzáteszem, hogy Egyedi már jó ideje az Isten Háta Mögött basszusgitárosaként is funkcionál az Óriás-beli frontemberség mellett, akkor pedig csak pontot teszek a teljesen lényegtelen információkat halmozó bekezdés végére.

Sokkal fontosabb, hogy a cím nélküli, tavaly megjelent és ingyenesen letölthetõ kislemez után itt a zenekar elsõ igazi albuma, ráadásul egy olyan gyönyörûen kivitelezett CD formájában, ahol a dizájn külön cikket érdemelne. A dalok (szám szerint tizenegy) pedig azt mutatják, hogy az Óriás tökéletesen beérett zenekar: már nem lehet csupán azzal elintézni, hogy aranyos gitárpopzene, noha a slágeresség kétséget kizáróan jelen van a lemezen, gondoljunk csak a szintén kiváló, bábszínházszerû díszletek között játszódó klipet kapott Fát döntenire. Ugyanakkor talán mégsem emlegettem hiába a bevezetõben az Isten Háta Mögöttet, hiszen szövegileg még akkor is egyértelmû a párhuzam, ha az Óriás-dalszövegek jóval kevesebb szürreális képpel operálnak. Zeneileg is van közös nevezõ: az albumot nyitó Az a kellõ hõ riffje négyszer ennyi torzítással az utolsó IHM-re is ráférne (arról nem is beszélve, hogy egy tökéletes Helmet-féle ritmizálással folytatódik a dal), ugyanakkor Egyedi Péter gitárjátéka és éneke már az annabarbis idõkben is annyira védjegyszerû volt, hogy az Óriásban tökéletesen fogja össze az eklektikusnak is nevezhetõ alkotóelemeket, tökéletes ívet adva ennek a kiváló anyagnak.

Szerzõi kiadás, 2008

*****

Figyelmébe ajánljuk

Miért nem akar tűzszünetet Orbán Ukrajnában?

A miniszterelnök megtorpedózta az Ukrajnával kapcsolatos uniós nyilatkozatot, magyarázata enyhén szólva zavaros és ellentmondásos. Ha pénteken Alaszkában Trump fejében a szilvakompót éppen olyan irányba billenne, amely a szilárd európai állásponthoz közeli, akkor egyre komolyabban tétetik fel a kérdés: valójában ki akarja a háború folytatását?

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.