Film - Kötött pályán - Ryuhei Kitamura: Éjféli etetés

  • - ts -
  • 2009. április 2.

Zene

A legkorszerűbb történelmi és filmtörténeti munkák átdatálják azt a Magyarországon eddig jobbára a hatvanas-hetvenes évekre tett filmes gyakorlatot, mely úgymond burkoltan fogalmazta meg diktatúraellenes mondandóját. Mondván, az sokkal korábban alakult ki. Már a legvadabb Rákosi-korban, 1951-ben feltalálták a leleményes honi címadók, hogy hogyan lehet előre elárulni a majdani műélvezet minőségét is. A selejt bosszúja Latabár Kálmánnal adja ennek cáfolhatatlan bizonyítékát; megüzenték, kerüljük nagy ívben el a mozit, de mi persze nem hallgattunk rájuk, mert rajongtuk a művészt... - ts -

A legkorszerűbb történelmi és filmtörténeti munkák átdatálják azt a Magyarországon eddig jobbára a hatvanas-hetvenes évekre tett filmes gyakorlatot, mely úgymond burkoltan fogalmazta meg diktatúraellenes mondandóját. Mondván, az sokkal korábban alakult ki. Már a legvadabb Rákosi-korban, 1951-ben feltalálták a leleményes honi címadók, hogy hogyan lehet előre elárulni a majdani műélvezet minőségét is. A selejt bosszúja Latabár Kálmánnal adja ennek cáfolhatatlan bizonyítékát; megüzenték, kerüljük nagy ívben el a mozit, de mi persze nem hallgattunk rájuk, mert rajongtuk a művészt...

E kétségkívül old school hozzáállás szerint jelen horrorunk címe duplán spoileres; egyfelől elmondja, miről szól a film, másfelől pikírt megjegyzésekkel zavarja az órát. Nézzük, hogy!

A horrornál zártabb műfajt még nem hordott hátán e sárteke. Kell bele feltétlenül föld alatti járat, ami e tényt (a klausztrofóbiáig vitt zártságot) rögtön igazolja is. S ott a nő szerepe a korszerű horrorban, mi az? - persze azon túl, hogy előbb-utóbb úgyis felkoncoltatik. Az Éjféli etetés e téren bátor és óvatos egyszerre: úgy változtat a bevált arányokon, hogy az szinte fel sem tűnik, mégis hangsúlyos (mint az '51-es címtechnika, akinek van füle, hallja).

Hogy néz ki az átlag horror? Az ipse meg a csaj mennek kocsival a sztrádán, elkezd köhögni a féltengely, amiért az első kijáratnál le kell hajtani, rövid szédelgés és szállásfoglalás után egyenesen a vérfarkasok vagy egyéb pszichopaták közé (lásd cikkünket a 34-36. oldalon), aztán menekülniük is kell, mert kezdődik a belezés, ha filmben nem szerepelt addig metró, akkor föld alatti járatokon át. Így van ez az Éjféli etetésben is, itt szinte rögtön a metróban kezdünk, két férfi utazik... Az egyikük Vinnie Jones, a másik az áldozat - még soha nem volt fordítva. Az Éjféli etetés nem igyekszik szimbólumok olcsó ködpárájába burkolni történetét, Vinnie egy hentest ad, aki - hihetnők - szabadidős programban abriktolja a viszonylat késői utazóit krómacél potyolójával (forrás: Filmtett). Ugyan később (a végén) kiderül, hogy Jones nem szórakozik, küldetést teljesít, de nem ez a lényeg. Nem is a ráismerés a Gonoszra: nem fogják elhinni, az alkotónak volt orcája ide citálni a Nagyítást (félreértés ne essék, nem szentségtörésről, lerágott csontról beszélünk). A pacák, aki rájön Vinnie ügyködésének természetére, fényképész! Fotózgatja csak úgy a várost, hátha Brooke Shields (nem rí ki, simán viszi a lécet) kiállítja a képeit - az arcom leszakad. Ám a horror lényege, hogy sokáig túlélünk, s eljutunk csak valahogy a hős nőjéig.

Amit a műfaj mezsgyekaróinak leltározásakor mondtunk, hogy "rövid szédelgés", az általában valami veszekedésfélét jelöl, "hogy ha nem kellene anyádat meglátogatni, akkor nem fogy ki ilyen elhagyatott helyen a benzin", ilyesfélét. De ez a csaj nem olyan, ő mintegy az esszenciáját képviseli a horrorok női magatartásmintáinak, agresszív és követelőző, féltékeny és kisebbrendűségi érzésektől zavarodott, egyféle szenvedélyt bír csak elképzelni, az iránta lobogót. Mintha az összes valahai férfifrusztráció benne jelenne meg a pontosan rá mért időben, vagyis annyi perc alatt, amennyit a horrok nagykönyve a "rövid szédelgésre" kalibrál. E rövid időtől néhány forró pillanatra még szexivé is válik, ezek persze véletlenül sem azok, amelyekben szexuális tevékenységet folytat, vagy arra utaló magatartást tanúsít. Hanem, mondjuk, amikor a teendők helyes megválasztására igyekszik rábírni a "párját". Akinek ragaszkodása ettől kellően alulmotivált, ellenben egy füst alatt értelmet nyer az a dühödt elszánása, mellyel Vinnie nyomába veti magát.

A film javára a fentiek (és természetesen Vinnie Jones zsenije, ahogy őrajta áll az öltő ruha, az külön osztálytanulmányt érdemel) mellett még az írható, hogy a végére mindenki pofára esik, és ezalatt nemcsak a szereplők összességére, de az alkotókra, a nézőkre és spoileres cím kiötlőjére is gondolunk. A horror Stephen King utáni generációjának ismert írója, Clive Barker ugyan kétségkívül kottából dolgozott, s azt is tudjuk, hogy a horrornál nincs feszültségmentesebb műfaj, de ha Vinnie Jones utazik a metrón, annak akkor is hangulata van, ha dupla adag egzotikus macsizmóval körítik. Ne felejtsenek el pizzát rendelni mellé. És főként sört, az olyan fiús!

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.