Film - Kötött pályán - Ryuhei Kitamura: Éjféli etetés

  • - ts -
  • 2009. április 2.

Zene

A legkorszerűbb történelmi és filmtörténeti munkák átdatálják azt a Magyarországon eddig jobbára a hatvanas-hetvenes évekre tett filmes gyakorlatot, mely úgymond burkoltan fogalmazta meg diktatúraellenes mondandóját. Mondván, az sokkal korábban alakult ki. Már a legvadabb Rákosi-korban, 1951-ben feltalálták a leleményes honi címadók, hogy hogyan lehet előre elárulni a majdani műélvezet minőségét is. A selejt bosszúja Latabár Kálmánnal adja ennek cáfolhatatlan bizonyítékát; megüzenték, kerüljük nagy ívben el a mozit, de mi persze nem hallgattunk rájuk, mert rajongtuk a művészt... - ts -

A legkorszerűbb történelmi és filmtörténeti munkák átdatálják azt a Magyarországon eddig jobbára a hatvanas-hetvenes évekre tett filmes gyakorlatot, mely úgymond burkoltan fogalmazta meg diktatúraellenes mondandóját. Mondván, az sokkal korábban alakult ki. Már a legvadabb Rákosi-korban, 1951-ben feltalálták a leleményes honi címadók, hogy hogyan lehet előre elárulni a majdani műélvezet minőségét is. A selejt bosszúja Latabár Kálmánnal adja ennek cáfolhatatlan bizonyítékát; megüzenték, kerüljük nagy ívben el a mozit, de mi persze nem hallgattunk rájuk, mert rajongtuk a művészt...

E kétségkívül old school hozzáállás szerint jelen horrorunk címe duplán spoileres; egyfelől elmondja, miről szól a film, másfelől pikírt megjegyzésekkel zavarja az órát. Nézzük, hogy!

A horrornál zártabb műfajt még nem hordott hátán e sárteke. Kell bele feltétlenül föld alatti járat, ami e tényt (a klausztrofóbiáig vitt zártságot) rögtön igazolja is. S ott a nő szerepe a korszerű horrorban, mi az? - persze azon túl, hogy előbb-utóbb úgyis felkoncoltatik. Az Éjféli etetés e téren bátor és óvatos egyszerre: úgy változtat a bevált arányokon, hogy az szinte fel sem tűnik, mégis hangsúlyos (mint az '51-es címtechnika, akinek van füle, hallja).

Hogy néz ki az átlag horror? Az ipse meg a csaj mennek kocsival a sztrádán, elkezd köhögni a féltengely, amiért az első kijáratnál le kell hajtani, rövid szédelgés és szállásfoglalás után egyenesen a vérfarkasok vagy egyéb pszichopaták közé (lásd cikkünket a 34-36. oldalon), aztán menekülniük is kell, mert kezdődik a belezés, ha filmben nem szerepelt addig metró, akkor föld alatti járatokon át. Így van ez az Éjféli etetésben is, itt szinte rögtön a metróban kezdünk, két férfi utazik... Az egyikük Vinnie Jones, a másik az áldozat - még soha nem volt fordítva. Az Éjféli etetés nem igyekszik szimbólumok olcsó ködpárájába burkolni történetét, Vinnie egy hentest ad, aki - hihetnők - szabadidős programban abriktolja a viszonylat késői utazóit krómacél potyolójával (forrás: Filmtett). Ugyan később (a végén) kiderül, hogy Jones nem szórakozik, küldetést teljesít, de nem ez a lényeg. Nem is a ráismerés a Gonoszra: nem fogják elhinni, az alkotónak volt orcája ide citálni a Nagyítást (félreértés ne essék, nem szentségtörésről, lerágott csontról beszélünk). A pacák, aki rájön Vinnie ügyködésének természetére, fényképész! Fotózgatja csak úgy a várost, hátha Brooke Shields (nem rí ki, simán viszi a lécet) kiállítja a képeit - az arcom leszakad. Ám a horror lényege, hogy sokáig túlélünk, s eljutunk csak valahogy a hős nőjéig.

Amit a műfaj mezsgyekaróinak leltározásakor mondtunk, hogy "rövid szédelgés", az általában valami veszekedésfélét jelöl, "hogy ha nem kellene anyádat meglátogatni, akkor nem fogy ki ilyen elhagyatott helyen a benzin", ilyesfélét. De ez a csaj nem olyan, ő mintegy az esszenciáját képviseli a horrorok női magatartásmintáinak, agresszív és követelőző, féltékeny és kisebbrendűségi érzésektől zavarodott, egyféle szenvedélyt bír csak elképzelni, az iránta lobogót. Mintha az összes valahai férfifrusztráció benne jelenne meg a pontosan rá mért időben, vagyis annyi perc alatt, amennyit a horrok nagykönyve a "rövid szédelgésre" kalibrál. E rövid időtől néhány forró pillanatra még szexivé is válik, ezek persze véletlenül sem azok, amelyekben szexuális tevékenységet folytat, vagy arra utaló magatartást tanúsít. Hanem, mondjuk, amikor a teendők helyes megválasztására igyekszik rábírni a "párját". Akinek ragaszkodása ettől kellően alulmotivált, ellenben egy füst alatt értelmet nyer az a dühödt elszánása, mellyel Vinnie nyomába veti magát.

A film javára a fentiek (és természetesen Vinnie Jones zsenije, ahogy őrajta áll az öltő ruha, az külön osztálytanulmányt érdemel) mellett még az írható, hogy a végére mindenki pofára esik, és ezalatt nemcsak a szereplők összességére, de az alkotókra, a nézőkre és spoileres cím kiötlőjére is gondolunk. A horror Stephen King utáni generációjának ismert írója, Clive Barker ugyan kétségkívül kottából dolgozott, s azt is tudjuk, hogy a horrornál nincs feszültségmentesebb műfaj, de ha Vinnie Jones utazik a metrón, annak akkor is hangulata van, ha dupla adag egzotikus macsizmóval körítik. Ne felejtsenek el pizzát rendelni mellé. És főként sört, az olyan fiús!

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.