Film - Kötött pályán - Ryuhei Kitamura: Éjféli etetés

  • - ts -
  • 2009. április 2.

Zene

A legkorszerűbb történelmi és filmtörténeti munkák átdatálják azt a Magyarországon eddig jobbára a hatvanas-hetvenes évekre tett filmes gyakorlatot, mely úgymond burkoltan fogalmazta meg diktatúraellenes mondandóját. Mondván, az sokkal korábban alakult ki. Már a legvadabb Rákosi-korban, 1951-ben feltalálták a leleményes honi címadók, hogy hogyan lehet előre elárulni a majdani műélvezet minőségét is. A selejt bosszúja Latabár Kálmánnal adja ennek cáfolhatatlan bizonyítékát; megüzenték, kerüljük nagy ívben el a mozit, de mi persze nem hallgattunk rájuk, mert rajongtuk a művészt... - ts -

A legkorszerűbb történelmi és filmtörténeti munkák átdatálják azt a Magyarországon eddig jobbára a hatvanas-hetvenes évekre tett filmes gyakorlatot, mely úgymond burkoltan fogalmazta meg diktatúraellenes mondandóját. Mondván, az sokkal korábban alakult ki. Már a legvadabb Rákosi-korban, 1951-ben feltalálták a leleményes honi címadók, hogy hogyan lehet előre elárulni a majdani műélvezet minőségét is. A selejt bosszúja Latabár Kálmánnal adja ennek cáfolhatatlan bizonyítékát; megüzenték, kerüljük nagy ívben el a mozit, de mi persze nem hallgattunk rájuk, mert rajongtuk a művészt...

E kétségkívül old school hozzáállás szerint jelen horrorunk címe duplán spoileres; egyfelől elmondja, miről szól a film, másfelől pikírt megjegyzésekkel zavarja az órát. Nézzük, hogy!

A horrornál zártabb műfajt még nem hordott hátán e sárteke. Kell bele feltétlenül föld alatti járat, ami e tényt (a klausztrofóbiáig vitt zártságot) rögtön igazolja is. S ott a nő szerepe a korszerű horrorban, mi az? - persze azon túl, hogy előbb-utóbb úgyis felkoncoltatik. Az Éjféli etetés e téren bátor és óvatos egyszerre: úgy változtat a bevált arányokon, hogy az szinte fel sem tűnik, mégis hangsúlyos (mint az '51-es címtechnika, akinek van füle, hallja).

Hogy néz ki az átlag horror? Az ipse meg a csaj mennek kocsival a sztrádán, elkezd köhögni a féltengely, amiért az első kijáratnál le kell hajtani, rövid szédelgés és szállásfoglalás után egyenesen a vérfarkasok vagy egyéb pszichopaták közé (lásd cikkünket a 34-36. oldalon), aztán menekülniük is kell, mert kezdődik a belezés, ha filmben nem szerepelt addig metró, akkor föld alatti járatokon át. Így van ez az Éjféli etetésben is, itt szinte rögtön a metróban kezdünk, két férfi utazik... Az egyikük Vinnie Jones, a másik az áldozat - még soha nem volt fordítva. Az Éjféli etetés nem igyekszik szimbólumok olcsó ködpárájába burkolni történetét, Vinnie egy hentest ad, aki - hihetnők - szabadidős programban abriktolja a viszonylat késői utazóit krómacél potyolójával (forrás: Filmtett). Ugyan később (a végén) kiderül, hogy Jones nem szórakozik, küldetést teljesít, de nem ez a lényeg. Nem is a ráismerés a Gonoszra: nem fogják elhinni, az alkotónak volt orcája ide citálni a Nagyítást (félreértés ne essék, nem szentségtörésről, lerágott csontról beszélünk). A pacák, aki rájön Vinnie ügyködésének természetére, fényképész! Fotózgatja csak úgy a várost, hátha Brooke Shields (nem rí ki, simán viszi a lécet) kiállítja a képeit - az arcom leszakad. Ám a horror lényege, hogy sokáig túlélünk, s eljutunk csak valahogy a hős nőjéig.

Amit a műfaj mezsgyekaróinak leltározásakor mondtunk, hogy "rövid szédelgés", az általában valami veszekedésfélét jelöl, "hogy ha nem kellene anyádat meglátogatni, akkor nem fogy ki ilyen elhagyatott helyen a benzin", ilyesfélét. De ez a csaj nem olyan, ő mintegy az esszenciáját képviseli a horrorok női magatartásmintáinak, agresszív és követelőző, féltékeny és kisebbrendűségi érzésektől zavarodott, egyféle szenvedélyt bír csak elképzelni, az iránta lobogót. Mintha az összes valahai férfifrusztráció benne jelenne meg a pontosan rá mért időben, vagyis annyi perc alatt, amennyit a horrok nagykönyve a "rövid szédelgésre" kalibrál. E rövid időtől néhány forró pillanatra még szexivé is válik, ezek persze véletlenül sem azok, amelyekben szexuális tevékenységet folytat, vagy arra utaló magatartást tanúsít. Hanem, mondjuk, amikor a teendők helyes megválasztására igyekszik rábírni a "párját". Akinek ragaszkodása ettől kellően alulmotivált, ellenben egy füst alatt értelmet nyer az a dühödt elszánása, mellyel Vinnie nyomába veti magát.

A film javára a fentiek (és természetesen Vinnie Jones zsenije, ahogy őrajta áll az öltő ruha, az külön osztálytanulmányt érdemel) mellett még az írható, hogy a végére mindenki pofára esik, és ezalatt nemcsak a szereplők összességére, de az alkotókra, a nézőkre és spoileres cím kiötlőjére is gondolunk. A horror Stephen King utáni generációjának ismert írója, Clive Barker ugyan kétségkívül kottából dolgozott, s azt is tudjuk, hogy a horrornál nincs feszültségmentesebb műfaj, de ha Vinnie Jones utazik a metrón, annak akkor is hangulata van, ha dupla adag egzotikus macsizmóval körítik. Ne felejtsenek el pizzát rendelni mellé. És főként sört, az olyan fiús!

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.