Film - Lamúr és csapata - Stephen Frears: Chéri - Egy kurtizán szerelme

  • - ts -
  • 2009. december 3.

Zene

Vannak bizonyos hangulatok, amikről az ember nem beszél. Már nem beszél - egészen egyszerűen azért, mert mára mindent elmondtak róla, de legfőképpen általa. Ellenben e "minden" kifejezést - az egzakt tudományok kivételével, például a művészetek területén - helyes valamiféle pillanatnyi állapotnak tekinteni, még akkor is, ha adott esetben fennáll időtlen idők óta. Mert ugyan mindnyájan kergetünk olykor vagy gyakran is utánjátszó hangulatokat, érzeményeket, viszont a legritkább esetekben beszélünk róluk, jobbára csak intimus körülmények közt, vallomásos alapon. Egy filmrendező mit is tehetne mást - még akkor is, ha (érdemei szerint) a világban legmagasabb polcon jegyzett maesztró az illető -, mint az ilyen, vallomásos dolgait az "elmondom hát mindenkinek" minimum megengedő intimitásával kezelni. S ez jelen filmművünk voltaképpen döntő kérdése: miről is vall itt Stephen Frears? Pláne miért?

Vannak bizonyos hangulatok, amikről az ember nem beszél. Már nem beszél - egészen egyszerűen azért, mert mára mindent elmondtak róla, de legfőképpen általa. Ellenben e "minden" kifejezést - az egzakt tudományok kivételével, például a művészetek területén - helyes valamiféle pillanatnyi állapotnak tekinteni, még akkor is, ha adott esetben fennáll időtlen idők óta. Mert ugyan mindnyájan kergetünk olykor vagy gyakran is utánjátszó hangulatokat, érzeményeket, viszont a legritkább esetekben beszélünk róluk, jobbára csak intimus körülmények közt, vallomásos alapon. Egy filmrendező mit is tehetne mást - még akkor is, ha (érdemei szerint) a világban legmagasabb polcon jegyzett maesztró az illető -, mint az ilyen, vallomásos dolgait az "elmondom hát mindenkinek" minimum megengedő intimitásával kezelni. S ez jelen filmművünk voltaképpen döntő kérdése: miről is vall itt Stephen Frears? Pláne miért?

Mert ugyan Párizs az Párizs - a Grands Boulevards és minden más is fényárban áll, és a gomblyukamban virág terem vagy valami más... De avval mégsem mehetünk haza a moziból, hogy sej, ha Horváth Tivadar élne még, szegény, micsoda videoklipet vágathatna ebből az egész estés filmből (azt olvastam, 92 perc - sokkal hosszabbnak tűnt). A szalonok és budoárok, a szecesszió és flegma depresszió, a rongyő, szilvuplé és papülapadón, a mondén, sőt mondain élet e némileg (teljesen) gátlástalan - bátran vagy pimaszul repetitív - költeményéből. Valamit egészen biztosan gondolni is kellett. S a vallomás lehetőségét sem egykönnyen adjuk fel.

A kurtizánokról (konkrétan a harsány tündöklésükről és a pihe-puha bukásukról) szóló Chéri egyik jelenetében feltűnik Anita Pallenberg - nekem ez a jelenet a stáblista volt, de kellett lennie egy másiknak is. E méltán híres művésznőről s főként műpártolóról nem is annyira a kurtizánok, mint inkább a Rolling Stones ötlik fel az idők távolából. Volt időszak - állítólag - a "banda" pályáján, amikor a koncert végén nem adtak ráadást, amikor nem a közönség ovációja kényszerítette ki a Satisfactiont. Talán Stephen Frears a kollegina mellett felléptethette volna valamelyik "fiút" is, hogy nyilvánvalóbb legyen, nem valami régen tett - s mint minden ilyen: extrémül elhamarkodott - ígéret szárba szökkenésének, egy ráadásnak vagyunk kényszerű tanúi. Nehéz szabadulni a képtől, melyen a Veszedelmes viszonyok premierjén kapatosan bankettező direktor odahajol művésznője vállára, s a fülébe súgja: húsz év múlva... újra megcsináljuk.

Mert ha ezt számításba sem vennénk, aligha maradna másra gyanakodni, mint hogy Michelle Pfeiffer annyira elégedett volt legutóbbi - számos mások szerint sikertelen - visszatérési kísérletével, az Anyád lehetnék című "romantikus vígjátékkal", hogy menten rendelt magának még egyet belőle, ezúttal kosztümös, európai kiszerelésben. Ez az "európai" jelző bőséges tartalmakat képes lefedni a hollywoodi nyelvben, de leginkább mégis Párizst takarja, s valami ideát magasan jegyzett, odakint pedig max. főkomornyiki státuszban kezelt filmalkotót hozzá - mint ezúttal (is). És még talán valami - akkora (ex)sztárnak, mint Michelle Pfeiffer - kijáró bónuszt is, mely ebben az esetben az irodalmi matéria lenne. A gondosan kiválasztott irodalmi alapanyag, mely legalább annyira kényes, mint nemes, még pontosabban kényes, mert kétes. Colette megítélése - szerencsénkre - nem a mi dolgunk, még csak azt sem mondhatjuk rá, hogy lejárt szavatossági idejű lenne, vagy oly távoli, mint egy marslakó, noha alkalmasint nem sok közünk van hozzá. Egy olyan nemzeti kincs, mint a bevezetőben emlegetett hangulat: amiről nem beszélünk (vagy csak Hollywoodban). S ez a lényeg.

Hogy végre szabaduljunk meg Stephen Frears jó hírétől, vagyis jó hírének számunkra könnyebben felidézhető részétől. Jó napot kívánok, a Pop, csajok, satöbbi rendezője vagyok, ide tetszettek kihívni? Nem lesz olcsó. (Dehogynem.) Kiosztott szerepek, tudjuk, ki játssza a megrendelőt, tudjuk, ki a szakit - mit lehet itt tenni? Kétségkívül vajmi keveset, de létezik pár út, ahol viszonylag csekély számú sérüléssel s gyakorlatilag zéró hitelvesztéssel lehet letudni a futamot. Frears is egy ilyet választott: ah, a formai tökélyre törekedett, s vált ezáltal végképp nevetségessé, ami azért mégis egy szomorú történet.

Adott volt ugye Michelle Pfeiffer, aki számos forgatókönyvet előbb félredobván végre felkiáltott: ez az! S fogta magát rögtön, és az első keze ügyébe kerülő Alphonse Mucha-képet a spájzból a hóna alá csapva futott előbb a vargához, aztán a fodrászhoz, a sminkeshez, a szabóhoz és így tovább, csupa olyan fűhöz-fához, akiről már nem illik beszélni, s mutogatta: ilyet kérek. Eközben rendező, operatőr és a teljes személyzet (díszlet, jelmez) csaptelepeket, fürdőkádakat válogatott, korabeli kerti bútorok után kajtatott. Így lett Stephen Frears munkája, a Chéri "maga a formai tökély", a perfektül kivitt alaki (ujj)gyakorlat. Mely - mint mondtuk - végérvényesen nevetségessé teszi az egész nekiveselkedést, mert semmi más nem jön le belőle, mint az erőlködés. A századelő Párizsa ugyanis megvolt már százszor, s olykor hiába volt nagyságrendekkel olcsóbban felhordva a vászonra, ha véletlenül gondolt is bele valaki valamit. Hogy mást ne mondjunk, ennek a Colette-féle Chérinek is volt rengeteg filmes, tévés adaptációja. Jelen verzió hőse, a jódógában kicsinyt szenvelgőző késő kamasz címszereplő például mintha az 1962-es francia kísérlet héroszát, az ifjú Jean-Claude Brialyt mintázná igyekvőn és benső tartalmak, például spiritusz híján.

Összegezve: nincs mit összegezni, nem láttunk semmit, félrefordítottuk tudniillik a tekintetünket, mert jól nevelten akarunk élni. A magunk nyilvánvalóan faragatlan módján viszont az értő, sőt érzékeny témaválasztásról szólunk mégis: Stephen Frears nyugdíjaskorú prostituáltak körében forgó vallomásos művét a pipihusi adta örömökről, kihívásokról és nehézségekről szívesen megspóroltuk volna magunknak. Megengedőbb napjainkon az alkotónak is.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."