film - MEDITERRÁN FINOMSÁGOK

  • - kg -
  • 2010. június 24.

Zene

Testek párolgásától bűzlik a kocsma, holnap is köd lesz, esni fog. Az idézet egy késő őszi, ká-európai filmtípusból való, a nyári, latinos, életigenlő kiszerelés így fest: csupa élettől vöröslő, kedves spanyol, akiket az isten is jókedvében, gitárszólók hallgatása közben teremtett, s akik mind a konyha körül ólálkodnak, mert ott nagy dolgok vannak készülőben.
Testek párolgásától bûzlik a kocsma, holnap is köd lesz, esni fog. Az idézet egy késõ õszi, ká-európai filmtípusból való, a nyári, latinos, életigenlõ kiszerelés így fest: csupa élettõl vöröslõ, kedves spanyol, akiket az isten is jókedvében, gitárszólók hallgatása közben teremtett, s akik mind a konyha körül ólálkodnak, mert ott nagy dolgok vannak készülõben. A Mediterrán finomságok egy nagy, életigenlõ spanyol konyhában játszódik, ahol szószokat kevernek, és egymással kavarnak a fúziós megoldásokat nemcsak a fõzõlapon, de hálószoba-technikailag is preferáló, snájdig szakemberek. Kedves, bájos - ezek a kulcsszavaink, s bár a magaskultúrákban semmi respektje e kategóriának, igény lenne rá. Az pedig, hogy egyszer még Bruno Ganz is ellágyult Velencében (Tangó és tulipán), arra indított többeket is, hogy a jövõben csak akkor szólják le a kedves-könnyedeket, ha meg is nézték a kérdéses darabokat. A mediterrán finomságok e friss hajtása azonban kis visszalépés a nyári bohóságok elfogadtatása terén, s nem is csak azért, mert egyetlen nagy német ajkú színész sem bohóckodik benne. Talán nem a legszerencsésebb, hogy már az elsõ percben közzéteszi a szép Sofia még meg sem született gyermeke, hogy anyuból lesz a világ legnagyobb konyhamûvésze; nem mintha nem sejtenénk a dolgot, egyszerûen csak nem szokás ilyen korán bejelenteni a hõs gyõzelmét. Viszont ezek után boldog-boldogtalan, férj, szeretõ, szülõ a már eleve megnyert csata tudatában tesz-vesz, fõz-szeret, ami mégiscsak rosszul veszi ki magát, élet- és ételigenlés ide vagy oda.

A Szuez Film bemutatója

** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.