Film - Minden kedves nézőnknek... - Arnaud Desplechin: Karácsonyi történet

  • - köves -
  • 2009. december 17.

Zene

Karácsonyozni gyűlik a Vuillard család - nincs is ebben semmi rendkívüli, az évnek ebben a szakában jobb híján erre gyűlnek a celluloidfamíliák, tán még Steven Seagal is felhagy a bozótvágással, s beépített ügynök létére kedélyesen elcseveg a konyhai fedőszervekkel. Vuillard-éknál azonban senki sem teszi le a fegyvert, a családi tűzhely körül melegedő családtagok januári tempóban ütnek-vágnak, és még abban sincs egyetértés közöttük, hogy melyikük - az élemedett korú feketebárány vagy az idegösszeomlásban már tizenévesen profi kamasz - adományozza csontvelejét a donor nélkül esélytelen törzsfőnök asszonynak.

Karácsonyozni gyűlik a Vuillard család - nincs is ebben semmi rendkívüli, az évnek ebben a szakában jobb híján erre gyűlnek a celluloidfamíliák, tán még Steven Seagal is felhagy a bozótvágással, s beépített ügynök létére kedélyesen elcseveg a konyhai fedőszervekkel. Vuillard-éknál azonban senki sem teszi le a fegyvert, a családi tűzhely körül melegedő családtagok januári tempóban ütnek-vágnak, és még abban sincs egyetértés közöttük, hogy melyikük - az élemedett korú feketebárány vagy az idegösszeomlásban már tizenévesen profi kamasz - adományozza csontvelejét a donor nélkül esélytelen törzsfőnök asszonynak. Arnaud Desplechin ez idáig sem volt az a hagyományos ünneptartó, hazánkban is fellelhető rendezői munkássága legalábbis olyan rendezőnek mutatta, aki egy gyűjtő lelkesedésével keresi azokat a szép, életszerű, s épp ezért zavarba ejtő pillanatokat, melyek magyarázatai rendre kimaradnak a sajtókönyvekből. A karácsony kontra Desplechin meccsből - váratlan eredmény - mindkét oldal győztesen kerül ki; tulajdonképpen barátságos meccs ez, a felek épp csak kóstolgatják egymást a maguk örömére, de ez a kóstolgatás is alaposan kilóg a Jézuska-várós, jól nevelt kínálatból. Teljes ünnepi dicsfényében ragyog a szülői ház dísztermében felállított karácsonyfa, de a legnemesebb karácsonyfa mégiscsak Catherine Deneuve. Nem is csoda, hogy Desplechin is az ő lábaihoz helyezi legértékesebb ajándékát. A minden házra jutó gyilkos anya szerepét, aki szeretetével éppúgy maradandó károsodások okozója, mint egyes hozzátartozóit sújtó, mosollyal viselt közönyével. A mi filmidőnkre már réges-rég beálltak a frontok, tán csak a csontvelőharc rendezheti át a viszonyokat, melyekkel a rendező az olyan művészfilmes örömével játszik, aki szappanoperába vágta a fejszéjét. Jó kis vicsorgós karácsonybonyolítás Desplechiné, melyhez kajánul valami nagyon banális, de tökéletesen paszszoló thrillerzenét is alákevert: így gyilkoltok ti, halkéssel, girlanddal, egy-egy pillantással. Ettől persze még sültrealista is lehetne az ábrázolás, hisz ki ne érezte volna már egy-egy családi rendezvény alkalmával, hogy azonmód kitekerné szerettei nyakát, s ugyanez simán működhetne elvadult abszurdként is. De hogy két és fél óra karácsonyi öldöklés elteltével még valami szeretetféle is fröccsenjen az arcunkba: az, ünnep közeleg, hát mondjuk ki: alighanem tényleg művészet.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."