Film - Minden kedves nézőnknek... - Arnaud Desplechin: Karácsonyi történet

  • - köves -
  • 2009. december 17.

Zene

Karácsonyozni gyűlik a Vuillard család - nincs is ebben semmi rendkívüli, az évnek ebben a szakában jobb híján erre gyűlnek a celluloidfamíliák, tán még Steven Seagal is felhagy a bozótvágással, s beépített ügynök létére kedélyesen elcseveg a konyhai fedőszervekkel. Vuillard-éknál azonban senki sem teszi le a fegyvert, a családi tűzhely körül melegedő családtagok januári tempóban ütnek-vágnak, és még abban sincs egyetértés közöttük, hogy melyikük - az élemedett korú feketebárány vagy az idegösszeomlásban már tizenévesen profi kamasz - adományozza csontvelejét a donor nélkül esélytelen törzsfőnök asszonynak.

Karácsonyozni gyűlik a Vuillard család - nincs is ebben semmi rendkívüli, az évnek ebben a szakában jobb híján erre gyűlnek a celluloidfamíliák, tán még Steven Seagal is felhagy a bozótvágással, s beépített ügynök létére kedélyesen elcseveg a konyhai fedőszervekkel. Vuillard-éknál azonban senki sem teszi le a fegyvert, a családi tűzhely körül melegedő családtagok januári tempóban ütnek-vágnak, és még abban sincs egyetértés közöttük, hogy melyikük - az élemedett korú feketebárány vagy az idegösszeomlásban már tizenévesen profi kamasz - adományozza csontvelejét a donor nélkül esélytelen törzsfőnök asszonynak. Arnaud Desplechin ez idáig sem volt az a hagyományos ünneptartó, hazánkban is fellelhető rendezői munkássága legalábbis olyan rendezőnek mutatta, aki egy gyűjtő lelkesedésével keresi azokat a szép, életszerű, s épp ezért zavarba ejtő pillanatokat, melyek magyarázatai rendre kimaradnak a sajtókönyvekből. A karácsony kontra Desplechin meccsből - váratlan eredmény - mindkét oldal győztesen kerül ki; tulajdonképpen barátságos meccs ez, a felek épp csak kóstolgatják egymást a maguk örömére, de ez a kóstolgatás is alaposan kilóg a Jézuska-várós, jól nevelt kínálatból. Teljes ünnepi dicsfényében ragyog a szülői ház dísztermében felállított karácsonyfa, de a legnemesebb karácsonyfa mégiscsak Catherine Deneuve. Nem is csoda, hogy Desplechin is az ő lábaihoz helyezi legértékesebb ajándékát. A minden házra jutó gyilkos anya szerepét, aki szeretetével éppúgy maradandó károsodások okozója, mint egyes hozzátartozóit sújtó, mosollyal viselt közönyével. A mi filmidőnkre már réges-rég beálltak a frontok, tán csak a csontvelőharc rendezheti át a viszonyokat, melyekkel a rendező az olyan művészfilmes örömével játszik, aki szappanoperába vágta a fejszéjét. Jó kis vicsorgós karácsonybonyolítás Desplechiné, melyhez kajánul valami nagyon banális, de tökéletesen paszszoló thrillerzenét is alákevert: így gyilkoltok ti, halkéssel, girlanddal, egy-egy pillantással. Ettől persze még sültrealista is lehetne az ábrázolás, hisz ki ne érezte volna már egy-egy családi rendezvény alkalmával, hogy azonmód kitekerné szerettei nyakát, s ugyanez simán működhetne elvadult abszurdként is. De hogy két és fél óra karácsonyi öldöklés elteltével még valami szeretetféle is fröccsenjen az arcunkba: az, ünnep közeleg, hát mondjuk ki: alighanem tényleg művészet.

A Szuez Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.