Film - Nincs vége - Jasmila Zbanic: Úton

  • 2011. június 2.

Zene

Messziről nézvést minden rendben lenni látszik. Szarajevó békés nagyváros, tele színnel és illattal, sok életvidám emberrel.
Luna és Amar pedig egymást őszintén szerető emberpárnak tűnik, életükből csak a gyerek hiányzik, de mesterséges megtermékenyítésen gondolkoznak, mint annyian mások Európa hasonló nagyvárosaiban. A repedések lassan válnak láthatóvá a rendezettnek tűnő képen. Előbb Amart függesztik föl reptéri irányítói állásából, mert már nemcsak esténként mulat túlontúl is széles jókedvében, de munkaidőben is iszik. Aztán felbukkan egy régi harcostárs s vele a feldolgozatlan háborús múlt. A lelki nyugalmát az iszlámban megtaláló obsitos nemcsak munkát kínál barátjának, de egy fundamentalista szekta vakhitét is (a Balkánon egyre szaporodó vahabita szélsőségesek nevéhez napjainkban már valóságos terrorizmus is kötődik). Luna viszont, aki maga is a háborúban vesztette el családját, még szerelméért sem hajlandó megszállottak középkori elvei szerint élni.

A dráma halkan, finoman bomlik ki, Jasmila Zbanic rendezőnő (Szerelmem, Szarajevó) érteni hagyja az egyes döntések mögötti motivációkat, nem ítélkezik, de láttat. És megérteti, hogy a balkáni háború sem zárult le, mert semmilyen háború nem zárulhat le, amíg egyetlen ember is emlékszik a megélt szenvedésekre. Az idő nem old meg semmit. Nem törli el a bűnöket, és nem ad enyhülést a gyötrelmek után.

A film kulcsjelenetében Luna visszatér ifjúsága színhelyére, Bijeljinába, ahol a háború egyik első ún. "etnikai tisztogatását" vitték végbe Arkan pribékjei. S a szülőháznál, ahová nagyanyja nem mer visszamenni, szerelme viszont inkább fegyveresen térne vissza, nem gyűlöletes bitorlókkal találkozik, hanem egy, a múlt szörnyűségeiről mit sem tudó kislánnyal, aki nem érti az idegen néni feltörő zokogását. Akinek magának is lehetne ilyen korú gyereke már, de aki többé abban sem bizonyos, hogy az úgy vágyott s fanatikussá lett élettársától mégiscsak megfogant magzatot ki akarja-e hordani.

Az Anjou Lafayette bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.