Film - Öngól - Ken Loach: Barátom, Eric

  • - borz -
  • 2010. január 7.

Zene

Akik a címet szó szerint véve Eric Cantonát keresik a filmben, nem fognak csalódni. Az archívok felidézik legszebb góljait a kilencvenes évekből, a Manchester United egyik felfénylő korszakából, de megjelenik maga Eric király is, teljes életnagyságban. Lelép a falvédőről, akarom mondani, a plakátról, hogy életvezetési tanácsokat adjon druszájának, Eric Bishopnak. Postás hősünkre ráfér minden segítség: a testi-lelki széthullás előrehaladott állapotában leledzik,két különböző korú és bőrszínű, de egyaránt reménytelen esetnek tűnő nevelt fiúgyerekkel osztja meg lepratelep lakását, ahol hegyekben állnak a kézbesítetlen levelek... Amikor találkozunk vele, éppen összetöri a kocsiját, mert képtelen a vezetésre koncentrálni. Ezúttal a lánya sodorja válságba, aki bekapta a legyet, s most azt kéri, hogy az apja és az anyja felváltva vigyázzon az unokára, amíg ő befejezi a félbehagyott tanulmányait. A kérés nem azért teljesíthetetlen, mert Eric nincs abban a mentális állapotban, hogy egy csecsemőt ellásson, hanem azért, mert találkoznia kellene a volt feleségével, akit harminc éve nem látott.

Akik a címet szó szerint véve Eric Cantonát keresik a filmben, nem fognak csalódni. Az archívok felidézik legszebb góljait a kilencvenes évekből, a Manchester United egyik felfénylő korszakából, de megjelenik maga Eric király is, teljes életnagyságban. Lelép a falvédőről, akarom mondani, a plakátról, hogy életvezetési tanácsokat adjon druszájának, Eric Bishopnak. Postás hősünkre ráfér minden segítség: a testi-lelki széthullás előrehaladott állapotában leledzik,két különböző korú és bőrszínű, de egyaránt reménytelen esetnek tűnő nevelt fiúgyerekkel osztja meg lepratelep lakását, ahol hegyekben állnak a kézbesítetlen levelek... Amikor találkozunk vele, éppen összetöri a kocsiját, mert képtelen a vezetésre koncentrálni. Ezúttal a lánya sodorja válságba, aki bekapta a legyet, s most azt kéri, hogy az apja és az anyja felváltva vigyázzon az unokára, amíg ő befejezi a félbehagyott tanulmányait. A kérés nem azért teljesíthetetlen, mert Eric nincs abban a mentális állapotban, hogy egy csecsemőt ellásson, hanem azért, mert találkoznia kellene a volt feleségével, akit harminc éve nem látott.

Itt lép közbe Cantona. Eric rendszeresen dézsmálja a nagyobbik fia fűkészletét, s ez egyszer ritka jó lehet az anyag, hiszen a falon lógó óriásposzteren életre kel az ikon. Postásunk csak kicsit jön zavarba, felszólítja a bálványt, hogy igazolja magát: mondjon valamit franciául. És Cantona mond. Hitelességéhez nem férhet kétség, pont úgy beszél, mint pályatársai az Eurosporton: szabatos közhelyekben. Jelenései során felhívja Bishop figyelmét a múlttal és a hibákkal való szembenézés, a csapatjáték és a bizalom fontosságára, továbbá arra, hogy kockázat nélkül nincs győzelem. A sok épületes tanács megtermi gyümölcsét, Ericnek minden problémája megoldódik, összejön a nejével, a lánya levizsgázik, a fiai megjavulnak, de még a családot a markában tartó gengsztereket is sikerül ártalmatlanná tennie.

Ericet simán megtaláltuk, már csak az a kérdés, hol keressük Ken Loachot. A történet - a középkorú lúzer hőssel, akire váratlanul rátalál a boldogság, futballal és bűnözőkkel a háttérben - nem véletlenül emlékeztet a tíz évvel korábbi Nevem Joe-ra. Mindkettőt Paul Laverty írta, aki egy ideje visszatérő alkotótársa a rendezőnek, és az egyszer már bevált elemekből most összedobott egy újabb sztorit. A Barátom, Eric azzal a kétes dicsőséggel indult útjára, hogy ez Ken Loach legkönnyebben emészthető filmje. Ha Hollywoodból szalajtják eme virtigli giccset, a nagyszerű színészi játékot és a realizmus diadalát ünnepelnénk benne; ha a Sundance-en áll elő vele egy kétéves nyeretlen, a jövő nagy ígéreteként tartanánk számon. De a Kes vagy a Kőzápor rendezőjének filmjére mégsem a könnyű emészthetőség miatt ül be a közönség. Hanem az olyan jelenetek miatt, amelyek eltagadhatatlanul magukon viselik Loach kézjegyét: a postások önsegítő csoportterápiája vagy a munkáskocsmai vita az amerikai kézbe került Manchester United és a felvásárlás elleni tiltakozásként alapított FC United szurkolói között, aminek a végére egy parádés gól tesz pontot.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.