Film - Öngól - Ken Loach: Barátom, Eric

  • - borz -
  • 2010. január 7.

Zene

Akik a címet szó szerint véve Eric Cantonát keresik a filmben, nem fognak csalódni. Az archívok felidézik legszebb góljait a kilencvenes évekből, a Manchester United egyik felfénylő korszakából, de megjelenik maga Eric király is, teljes életnagyságban. Lelép a falvédőről, akarom mondani, a plakátról, hogy életvezetési tanácsokat adjon druszájának, Eric Bishopnak. Postás hősünkre ráfér minden segítség: a testi-lelki széthullás előrehaladott állapotában leledzik,két különböző korú és bőrszínű, de egyaránt reménytelen esetnek tűnő nevelt fiúgyerekkel osztja meg lepratelep lakását, ahol hegyekben állnak a kézbesítetlen levelek... Amikor találkozunk vele, éppen összetöri a kocsiját, mert képtelen a vezetésre koncentrálni. Ezúttal a lánya sodorja válságba, aki bekapta a legyet, s most azt kéri, hogy az apja és az anyja felváltva vigyázzon az unokára, amíg ő befejezi a félbehagyott tanulmányait. A kérés nem azért teljesíthetetlen, mert Eric nincs abban a mentális állapotban, hogy egy csecsemőt ellásson, hanem azért, mert találkoznia kellene a volt feleségével, akit harminc éve nem látott.

Akik a címet szó szerint véve Eric Cantonát keresik a filmben, nem fognak csalódni. Az archívok felidézik legszebb góljait a kilencvenes évekből, a Manchester United egyik felfénylő korszakából, de megjelenik maga Eric király is, teljes életnagyságban. Lelép a falvédőről, akarom mondani, a plakátról, hogy életvezetési tanácsokat adjon druszájának, Eric Bishopnak. Postás hősünkre ráfér minden segítség: a testi-lelki széthullás előrehaladott állapotában leledzik,két különböző korú és bőrszínű, de egyaránt reménytelen esetnek tűnő nevelt fiúgyerekkel osztja meg lepratelep lakását, ahol hegyekben állnak a kézbesítetlen levelek... Amikor találkozunk vele, éppen összetöri a kocsiját, mert képtelen a vezetésre koncentrálni. Ezúttal a lánya sodorja válságba, aki bekapta a legyet, s most azt kéri, hogy az apja és az anyja felváltva vigyázzon az unokára, amíg ő befejezi a félbehagyott tanulmányait. A kérés nem azért teljesíthetetlen, mert Eric nincs abban a mentális állapotban, hogy egy csecsemőt ellásson, hanem azért, mert találkoznia kellene a volt feleségével, akit harminc éve nem látott.

Itt lép közbe Cantona. Eric rendszeresen dézsmálja a nagyobbik fia fűkészletét, s ez egyszer ritka jó lehet az anyag, hiszen a falon lógó óriásposzteren életre kel az ikon. Postásunk csak kicsit jön zavarba, felszólítja a bálványt, hogy igazolja magát: mondjon valamit franciául. És Cantona mond. Hitelességéhez nem férhet kétség, pont úgy beszél, mint pályatársai az Eurosporton: szabatos közhelyekben. Jelenései során felhívja Bishop figyelmét a múlttal és a hibákkal való szembenézés, a csapatjáték és a bizalom fontosságára, továbbá arra, hogy kockázat nélkül nincs győzelem. A sok épületes tanács megtermi gyümölcsét, Ericnek minden problémája megoldódik, összejön a nejével, a lánya levizsgázik, a fiai megjavulnak, de még a családot a markában tartó gengsztereket is sikerül ártalmatlanná tennie.

Ericet simán megtaláltuk, már csak az a kérdés, hol keressük Ken Loachot. A történet - a középkorú lúzer hőssel, akire váratlanul rátalál a boldogság, futballal és bűnözőkkel a háttérben - nem véletlenül emlékeztet a tíz évvel korábbi Nevem Joe-ra. Mindkettőt Paul Laverty írta, aki egy ideje visszatérő alkotótársa a rendezőnek, és az egyszer már bevált elemekből most összedobott egy újabb sztorit. A Barátom, Eric azzal a kétes dicsőséggel indult útjára, hogy ez Ken Loach legkönnyebben emészthető filmje. Ha Hollywoodból szalajtják eme virtigli giccset, a nagyszerű színészi játékot és a realizmus diadalát ünnepelnénk benne; ha a Sundance-en áll elő vele egy kétéves nyeretlen, a jövő nagy ígéreteként tartanánk számon. De a Kes vagy a Kőzápor rendezőjének filmjére mégsem a könnyű emészthetőség miatt ül be a közönség. Hanem az olyan jelenetek miatt, amelyek eltagadhatatlanul magukon viselik Loach kézjegyét: a postások önsegítő csoportterápiája vagy a munkáskocsmai vita az amerikai kézbe került Manchester United és a felvásárlás elleni tiltakozásként alapított FC United szurkolói között, aminek a végére egy parádés gól tesz pontot.

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."