Film - Orphea az álvilágban - Christine Jeffs: Tiszta napfény

  • - ts -
  • 2009. november 19.

Zene

A menetrend pofonegyszerű, ha a kommandós nem lövi pofán a drogdílert huszonöt golyóval kilenc másodperc alatt, akkor a cucc mehet a Sundance-re. Vagy a "független filmek" bármelyik "seregszemléjére". Ha persze valaki díjat is akar, nem árt a hősnőnek s. k. eltemetni a nagymamát az esőben - s szerencsétlenkedését negyedórán keresztül álló kamerával, vágás nélkül mutatni. Nehéz meló ez, de hát nagy a verseny - a világ ugyan tele igényes filmfesztiválokkal, de a közszolgálati tévék bár kapnak fejpénzt a csütörtökön éjfél körül kezdődő "művészi értékeket hordozó" filmművekért, de a nézettségüket is mérik, amiért végül egyszer van csak a héten csütörtök. Ám hiába a milliónyi elföldelt nagyszülő, ha saját unokája nem a saját logikája szerint szórja reá a hantokat, be kell érnünk ennyivel.

A menetrend pofonegyszerű, ha a kommandós nem lövi pofán a drogdílert huszonöt golyóval kilenc másodperc alatt, akkor a cucc mehet a Sundance-re. Vagy a "független filmek" bármelyik "seregszemléjére". Ha persze valaki díjat is akar, nem árt a hősnőnek s. k. eltemetni a nagymamát az esőben - s szerencsétlenkedését negyedórán keresztül álló kamerával, vágás nélkül mutatni. Nehéz meló ez, de hát nagy a verseny - a világ ugyan tele igényes filmfesztiválokkal, de a közszolgálati tévék bár kapnak fejpénzt a csütörtökön éjfél körül kezdődő "művészi értékeket hordozó" filmművekért, de a nézettségüket is mérik, amiért végül egyszer van csak a héten csütörtök. Ám hiába a milliónyi elföldelt nagyszülő, ha saját unokája nem a saját logikája szerint szórja reá a hantokat, be kell érnünk ennyivel.

Magyarul hiába ügyködnek a vásznon a mozisztenderdektől elütő hősök, ha cselekedeteik a Hollywoodban kötelezően előírt dramaturgiai panelekben jelennek meg, akkor a veszteség kettős: tré az egész, s még csak nem is lőnek benne. A hiányszakmák között az különbözteti meg a takarítónőt a tűzoltótól, hogy az előbbiről kevesebb film készül - legalábbis Hollywoodban. Vagy még ennyi sem, ugyanannyi készül, csak kisebb mozikban vetítik őket. Az alsókutyák különböző kunsztok érdekében sűrített molesztálása különben is európai hitbizomány kéne maradjon, hiszen az a világkép (Hollywoodé), ami nemes egyszerűséggel vesztesekre és győztesekre osztja a világot, aligha lesz valaha is alkalmas az elesettek viselt dolgainak megmutatására (mert nem látszanak benne). Ennyit úgy általában.

Jelen ügydarabunkban pedig van itt nekünk a világvégi, de mégsem kicsike mezővárosunkban (Albuquerque; Új-Mexikó) egy jobb sorsra érdemes takarítónőnk. Akinek ráadásul ez a jobb sors valaha tuti ígéretnek látszott, hiszen ő volt a pom-pom lányok vezére a gimiben - ami, ha lenne világméretű társasjáték az emberi hülyeségből és a társadalmi pressziókból, akkor pont egy "jó fej KISZ-titkárt" érne: nem kell dobnod, tízet előre lépsz. Az lehet, hogy valóban megért volna egy filmet, hogy hogyan lesz valaki szép reményű tinédzserből reménytelen fiatal felnőtt, de a Tiszta napfény az utóbbit készen árulja - ha csak nem a család tehet róla (mér', addig hol voltak, míg szaladt a kocsi?).

Azok a mesék sajnos már lejátszottak, amelyekben a takarítónők fiai híres zongoraművészek vagy divatdiktátorok lettek, ezért hát Rose gyermeke már a filmidő elején kihullik a közoktatás átlagos ügyfeleinek intézményeiből, s magánellátásra szorulna, csak az drága. De ahol nagy a szükség, ott közel a segítség: némi profiltisztítással a takarítás is jövedelmezővé tehetőnek látszik, eztán hullák után maradt mocskot kéne pucolni... Most nem mennék bele, hogy mondjuk az Utolsó tangó óta mennyire keresett tevékenység ez a moziban, inkább szólítsanak Vincentnek. De Rose küzd és igyekszik, és segítségül hívja, és egyben fel is emeli nálánál is lúzerebb húgát, és karbantartja az őslúzer apját, és egyáltalán próbál evickélni az élet tengerén. Rendületlen külső és belső szépséggel, bár tagadhatatlanul riadt arccal. De beüt a baj - afféle isteni büntetés képében, hogy is máshogyan? Amikor Rose visszanéz, mint a bőrkabátos csávó a mitológiában, akkor kap igazán nagyot a pofájára. De akkorát, hogy tényleg attól kódul. S e visszanézés (mely itt egy osztálytalálkozónak is beillő zsúrban nyeri el formáját) a műfaj mindenkori csúcspontja - a hős ég, mint a rongy, egykori tisztelői úgy néznek rá, mint egy pondróra, satöbbi. Ez maga a kielégülés, utána már címszavakban el lehet intézni a többit.

Mit gondolnak, talpra áll-e Rose a végére? Esetleg lesz egy újabb szép ígéret az életében?

A lúzerromantika olyan, mint a pornó vagy a főzőcskéző műsorok, valamit megcsinálnak benne a néző helyett. Hogy a mondottakban mit, az nem kérdés. De mérsékelten szubtilis élvezet ez is: itt ugyanúgy helyettünk küszködnek a mozijegy áráért, csak ágy és asztal helyett szabadon választott bútorok közt. De a haszon nagyobb: bagóért letudható minden együttérzés a világon. Annyit is ér.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.