film - PARANORMAL ACTIVITY

  • - kg -
  • 2009. november 19.

Zene

M. Night Shyamalan tavaly azzal igyekezett frászt hozni a publikumra, hogy lesből lefilmezett (s így növényjogaiban mélyen megsértett) egy csomó fűt, fát s bokrot, majd úgy mutogatta őket, mint ádáz ellenségeinket, melyek bosszúból a sok szennyezésért, öngyilkosságra ösztönző gázokat eregetnek miránk, bűnös kipufogókra - nos, ezek után tényleg nem maradt más, mint visszatérni a horror alapjaihoz.
M. Night Shyamalan tavaly azzal igyekezett frászt hozni a publikumra, hogy lesbõl lefilmezett (s így növényjogaiban mélyen megsértett) egy csomó fût, fát s bokrot, majd úgy mutogatta õket, mint ádáz ellenségeinket, melyek bosszúból a sok szennyezésért, öngyilkosságra ösztönzõ gázokat eregetnek miránk, bûnös kipufogókra - nos, ezek után tényleg nem maradt más, mint visszatérni a horror alapjaihoz. A spájzban állomásozó, s a barackbefõtteket elõszeretettel átrendezõ kopogó szellemekhez, illetve az ingatlanügynököknek oly sok fejfájást okozó házi démonokhoz. Régi jó ismerõsünkként köszönthetjük õket (kopogásukra bátran válaszoljunk kopogással), miként a privát használatra rendeltetett videokamerát is, mely rendszerint akkor kerül elõ, ha a házilagos olcsóság mint hangulatfokozó tényezõ jut fontos szerephez. A Paranormal Activitynek ráadásul papírja is van az erénnyé változtatott olcsóságról, hisz legnagyobb sztárja nem színész vagy rendezõ, hanem az a 15 ezer dollár, amibõl az egészet sikerült leforgatni. Mi már nem csupán egy hozott anyagból összebarkácsolt, álamatõr videót kapunk egy kertvárosi szellemjárás horrorberkekben szokvány következményeirõl, hanem az egyszeri amatõrfilmes csodával határos sikertörténetét, aki megütötte a 100 millió dolláros fõnyereményt (jelenleg itt tartanak az amerikai bevételek). A tárgyakat mozgató láthatatlan erõk helyett érdemesebb a gerillamarketinget mozgató iparági erõkrõl beszélni: bizonyára tananyag lesz a Paranormal Activity, de nem a filmtörténeti, hanem a PR és marketing tanszéken.

Az InterSonic bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.