film - PARANORMAL ACTIVITY

  • - kg -
  • 2009. november 19.

Zene

M. Night Shyamalan tavaly azzal igyekezett frászt hozni a publikumra, hogy lesből lefilmezett (s így növényjogaiban mélyen megsértett) egy csomó fűt, fát s bokrot, majd úgy mutogatta őket, mint ádáz ellenségeinket, melyek bosszúból a sok szennyezésért, öngyilkosságra ösztönző gázokat eregetnek miránk, bűnös kipufogókra - nos, ezek után tényleg nem maradt más, mint visszatérni a horror alapjaihoz.
M. Night Shyamalan tavaly azzal igyekezett frászt hozni a publikumra, hogy lesbõl lefilmezett (s így növényjogaiban mélyen megsértett) egy csomó fût, fát s bokrot, majd úgy mutogatta õket, mint ádáz ellenségeinket, melyek bosszúból a sok szennyezésért, öngyilkosságra ösztönzõ gázokat eregetnek miránk, bûnös kipufogókra - nos, ezek után tényleg nem maradt más, mint visszatérni a horror alapjaihoz. A spájzban állomásozó, s a barackbefõtteket elõszeretettel átrendezõ kopogó szellemekhez, illetve az ingatlanügynököknek oly sok fejfájást okozó házi démonokhoz. Régi jó ismerõsünkként köszönthetjük õket (kopogásukra bátran válaszoljunk kopogással), miként a privát használatra rendeltetett videokamerát is, mely rendszerint akkor kerül elõ, ha a házilagos olcsóság mint hangulatfokozó tényezõ jut fontos szerephez. A Paranormal Activitynek ráadásul papírja is van az erénnyé változtatott olcsóságról, hisz legnagyobb sztárja nem színész vagy rendezõ, hanem az a 15 ezer dollár, amibõl az egészet sikerült leforgatni. Mi már nem csupán egy hozott anyagból összebarkácsolt, álamatõr videót kapunk egy kertvárosi szellemjárás horrorberkekben szokvány következményeirõl, hanem az egyszeri amatõrfilmes csodával határos sikertörténetét, aki megütötte a 100 millió dolláros fõnyereményt (jelenleg itt tartanak az amerikai bevételek). A tárgyakat mozgató láthatatlan erõk helyett érdemesebb a gerillamarketinget mozgató iparági erõkrõl beszélni: bizonyára tananyag lesz a Paranormal Activity, de nem a filmtörténeti, hanem a PR és marketing tanszéken.

Az InterSonic bemutatója

**

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”