Színház - "Testünkkel kísértük" - Nádas Péter: Találkozás; Temetés

  • Csáki Judit
  • 2009. november 19.

Zene

Nem mondom, hogy különleges bátorság kell ahhoz, hogy egy színházi alkotó nekiveselkedjék Nádas Péter Trilógiájának - nem bátorság kell hozzá, hanem valami eszme arról, hogyan lehet a szöveg mellett, azzal egyenrangúan a szöveg fölötti és alatti rétegeket is színpadra tenni.

A Találkozás ősbemutatóján ez Vidovszky László zenéjével sikerült - így teremtődött meg a rétegek együttmozgása, és köztük az a viszony, ami mindennél többet mondott el. Nem volt hiánytalan és hibátlan az az előadás, de teremtett valamit, amire máig emlékszünk. Valami - ezzel eléggé pontosan leírható Nádas színházi eszménye, ha ugyan ennek lehet nevezni, amire színház címén gondol.

És sikerült máskor is - most például a Szikora János rendezte Takarítás jut eszembe, amelyben szépen összedolgozódott az akció és a dikció, és létrehozták magukból azt, ami összhangot teremtett köztük: a test színházát. Nádas Péter maga is erről beszélt az előadás próbafolyamatához fűzött naplójegyzeteiben - meg a gyötrelemről, ami ezt a megszületést, úgy látszik, szükségszerűen kíséri.

Gergye Krisztián táncos-koreográfus most nekiállt, hogy a Trilógiából két darabot színpadra állítson - elvben, ugyebár, remekül választotta ki magát: a test és a testbeszéd neki anyanyelve. A Találkozást a Bárka Színházban, a Temetést a MU Színházban rendezte meg, nagyjából ugyanazoknak a művészeknek a közreműködésével.

A Találkozásban Gergye "megtöbbszörözte" a szereplőket - ezzel ugyan bizonyos értelemben könnyebbé tette, hogy ne egy konkrét történet, még kevésbé sztori jöjjön létre a színpadon, egy másik nézőpontból viszont megnehezítette a saját (és színészei) dolgát: Miklós Melánia dramaturggal látszólag mintegy "tematikussá" tette kinek-kinek a szövegét. Logikát persze nem szabad keresni az egyes szereplők szövegeiben - de abban sem, hogy nincs benne logika. A néző viszont reflexből hajlik arra, hogy szövegrétegeket próbáljon a szereplőkhöz rendelni - az egyik a konkrét cselekvés, a másik a múlt, a harmadik a személyiség belsejének terepén mozog? -, és ez a próbálkozás aktívan tartja, ugyanakkor összezavarja a befogadói folyamatot. Ott vagyunk, velük megyünk, bolyongunk.

Nem Vidovszky zenéjét játssza a három zenész; Philipp György saját szerzeményét adja elő két társával (Szakács Ildikó, Bartek Zsolt). A hat színész tempót tart velük - és egymással is, a szöveggel is, a mozgással is. Csöppet sem meglepő módon a mozgás - a "jövés-menés", állás-ülés-fekvés, ajtónyitás, hátrafordulás - szinte zenei módon válik kompozíciós elemmé; érzékeinkre hagyatkozunk, amikor azt látjuk, hogy helyet cserélt egymással a három Fiatalember.

Nádas drámája nem annyira enigmatikusan, mint inkább "alaphangon" tárja föl a születés, a halál, a bűn és bűnhődés, a szeretet és az áldozat nagyon is enigmatikus tartalmait. Gergyét ezekből a tartalmakból azok érdekelték, amelyek viszonnyá alakíthatók: nyitottság és bezárulás közt csapódnak a színészei.

Nem egyenletes színvonalon és nem egyforma képességekkel teszik ezt. A három színésznő - Spolarics Andrea, Varjú Olga és Varga Anikó - jelenléte erősebb, a férfiak közül csak Dévai Balázs látszik követni partnerét. A nagy fehér dobozba - lejt az alja; a díszletet is a rendező találta ki, ez elég természetes - három ajtón lehet beközlekedni; van három pohár, bennük vörösbor, van egy ágy, szék, kis kályha, a tárgyak is mozdulni látszanak olykor, segítenek abban, hogy megszólaljanak a testek, létrejöjjön egy találkozás, amire mindig vár az ember, játszók és nézők között.

A Temetésben pedig elsősorban is a testek beszélnek: Gergye Krisztián és Virág Melinda "eltáncolja" a "történetet" - így aztán nekik nincs szükségük idézőjelre. A díszlet ugyanaz - de legalábbis ugyanolyan -, a testek majdnem pucérok, tehát minden rezdülés, minden gesztus átjön, sőt átüt a rivaldán: intenzív drámát látunk megélni a két táncos közt. Ez a dráma nehezen verbalizálható - és nemigen segít az előző darab hat színészének "alámondása" sem. A hat színész ott ül a játéktér előtt - mint a Találkozás alatt a zenészek -, és gördítik előre a szöveget; illetve hát mindig a mozgás után gördítik. Szép - és a színházi alkotás mechanizmusát tekintve igazán alázatos -, ahogy alámennek a táncosoknak, és szinte effektként működve megemelik őket, de ottlétük, sőt: jelenlétük dramaturgiája mégiscsak valamilyen kényszer szülötte, tán a két darab látható összekötésének kényszeréé.

A színpadon már látjuk a felnyíló "koporsófedeleket" - előttünk a vég. De - és Nádas darabja erről is szól - odáig is el kell jutni, küzdelmen, szenvedésen, szüntelen önelemzésen át. Színész és Színésznő itt az emberihez képest egy másfajta teremtésben is érdekelt: a színháznak is meg kell születnie.

Gergye Krisztiánnak komoly és komor, Nádas Péteréhez mérhető gondolatai vannak mindkét műről. A Találkozásnál sikerült létrehoznia azt a közös aurát, amelyben mi, nézők az előadás vége után is vittük magunkkal ("testünkkel kísértük") a megrendítő feszültséget, a Temetés esetében nézői lettünk egy nagyszerű táncospárnak, és megértettük, amit elmeséltek nekünk. Szerintem ez nem kevés.

Bárka Színház, október 10.; MU Színház, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.