Színház - "Testünkkel kísértük" - Nádas Péter: Találkozás; Temetés

  • Csáki Judit
  • 2009. november 19.

Zene

Nem mondom, hogy különleges bátorság kell ahhoz, hogy egy színházi alkotó nekiveselkedjék Nádas Péter Trilógiájának - nem bátorság kell hozzá, hanem valami eszme arról, hogyan lehet a szöveg mellett, azzal egyenrangúan a szöveg fölötti és alatti rétegeket is színpadra tenni.

A Találkozás ősbemutatóján ez Vidovszky László zenéjével sikerült - így teremtődött meg a rétegek együttmozgása, és köztük az a viszony, ami mindennél többet mondott el. Nem volt hiánytalan és hibátlan az az előadás, de teremtett valamit, amire máig emlékszünk. Valami - ezzel eléggé pontosan leírható Nádas színházi eszménye, ha ugyan ennek lehet nevezni, amire színház címén gondol.

És sikerült máskor is - most például a Szikora János rendezte Takarítás jut eszembe, amelyben szépen összedolgozódott az akció és a dikció, és létrehozták magukból azt, ami összhangot teremtett köztük: a test színházát. Nádas Péter maga is erről beszélt az előadás próbafolyamatához fűzött naplójegyzeteiben - meg a gyötrelemről, ami ezt a megszületést, úgy látszik, szükségszerűen kíséri.

Gergye Krisztián táncos-koreográfus most nekiállt, hogy a Trilógiából két darabot színpadra állítson - elvben, ugyebár, remekül választotta ki magát: a test és a testbeszéd neki anyanyelve. A Találkozást a Bárka Színházban, a Temetést a MU Színházban rendezte meg, nagyjából ugyanazoknak a művészeknek a közreműködésével.

A Találkozásban Gergye "megtöbbszörözte" a szereplőket - ezzel ugyan bizonyos értelemben könnyebbé tette, hogy ne egy konkrét történet, még kevésbé sztori jöjjön létre a színpadon, egy másik nézőpontból viszont megnehezítette a saját (és színészei) dolgát: Miklós Melánia dramaturggal látszólag mintegy "tematikussá" tette kinek-kinek a szövegét. Logikát persze nem szabad keresni az egyes szereplők szövegeiben - de abban sem, hogy nincs benne logika. A néző viszont reflexből hajlik arra, hogy szövegrétegeket próbáljon a szereplőkhöz rendelni - az egyik a konkrét cselekvés, a másik a múlt, a harmadik a személyiség belsejének terepén mozog? -, és ez a próbálkozás aktívan tartja, ugyanakkor összezavarja a befogadói folyamatot. Ott vagyunk, velük megyünk, bolyongunk.

Nem Vidovszky zenéjét játssza a három zenész; Philipp György saját szerzeményét adja elő két társával (Szakács Ildikó, Bartek Zsolt). A hat színész tempót tart velük - és egymással is, a szöveggel is, a mozgással is. Csöppet sem meglepő módon a mozgás - a "jövés-menés", állás-ülés-fekvés, ajtónyitás, hátrafordulás - szinte zenei módon válik kompozíciós elemmé; érzékeinkre hagyatkozunk, amikor azt látjuk, hogy helyet cserélt egymással a három Fiatalember.

Nádas drámája nem annyira enigmatikusan, mint inkább "alaphangon" tárja föl a születés, a halál, a bűn és bűnhődés, a szeretet és az áldozat nagyon is enigmatikus tartalmait. Gergyét ezekből a tartalmakból azok érdekelték, amelyek viszonnyá alakíthatók: nyitottság és bezárulás közt csapódnak a színészei.

Nem egyenletes színvonalon és nem egyforma képességekkel teszik ezt. A három színésznő - Spolarics Andrea, Varjú Olga és Varga Anikó - jelenléte erősebb, a férfiak közül csak Dévai Balázs látszik követni partnerét. A nagy fehér dobozba - lejt az alja; a díszletet is a rendező találta ki, ez elég természetes - három ajtón lehet beközlekedni; van három pohár, bennük vörösbor, van egy ágy, szék, kis kályha, a tárgyak is mozdulni látszanak olykor, segítenek abban, hogy megszólaljanak a testek, létrejöjjön egy találkozás, amire mindig vár az ember, játszók és nézők között.

A Temetésben pedig elsősorban is a testek beszélnek: Gergye Krisztián és Virág Melinda "eltáncolja" a "történetet" - így aztán nekik nincs szükségük idézőjelre. A díszlet ugyanaz - de legalábbis ugyanolyan -, a testek majdnem pucérok, tehát minden rezdülés, minden gesztus átjön, sőt átüt a rivaldán: intenzív drámát látunk megélni a két táncos közt. Ez a dráma nehezen verbalizálható - és nemigen segít az előző darab hat színészének "alámondása" sem. A hat színész ott ül a játéktér előtt - mint a Találkozás alatt a zenészek -, és gördítik előre a szöveget; illetve hát mindig a mozgás után gördítik. Szép - és a színházi alkotás mechanizmusát tekintve igazán alázatos -, ahogy alámennek a táncosoknak, és szinte effektként működve megemelik őket, de ottlétük, sőt: jelenlétük dramaturgiája mégiscsak valamilyen kényszer szülötte, tán a két darab látható összekötésének kényszeréé.

A színpadon már látjuk a felnyíló "koporsófedeleket" - előttünk a vég. De - és Nádas darabja erről is szól - odáig is el kell jutni, küzdelmen, szenvedésen, szüntelen önelemzésen át. Színész és Színésznő itt az emberihez képest egy másfajta teremtésben is érdekelt: a színháznak is meg kell születnie.

Gergye Krisztiánnak komoly és komor, Nádas Péteréhez mérhető gondolatai vannak mindkét műről. A Találkozásnál sikerült létrehoznia azt a közös aurát, amelyben mi, nézők az előadás vége után is vittük magunkkal ("testünkkel kísértük") a megrendítő feszültséget, a Temetés esetében nézői lettünk egy nagyszerű táncospárnak, és megértettük, amit elmeséltek nekünk. Szerintem ez nem kevés.

Bárka Színház, október 10.; MU Színház, október 18.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.