Film - Papolás - John Patrick Shanley: Kétely

  • - köves -
  • 2009. március 19.

Zene

A körme hosszú, a teát három kockacukorral issza, a hóemberben semmi egyházelleneset nem lát, és kitüntető figyelemben részesíti az iskola első és egyetlen fekete diákját. A megújuláspárti Flynn atyának kétségkívül sok van a rovásán, ám míg a cukor és a köröm egyetlen bíróságon sem állna meg, ellenben a gyanú, miszerint a felebaráti szeretetnél többről van szó tanár és diákja között, már nem lebecsülendő fegyver a papra pikkelő igazgatónő, a vaskalapos Beauvier nővér számára. Meryl Streepen úgy áll e vaskalap, mintha ráöntötték volna; - köves -

A körme hosszú, a teát három kockacukorral issza, a hóemberben semmi egyházelleneset nem lát, és kitüntető figyelemben részesíti az iskola első és egyetlen fekete diákját. A megújuláspárti Flynn atyának kétségkívül sok van a rovásán, ám míg a cukor és a köröm egyetlen bíróságon sem állna meg, ellenben a gyanú, miszerint a felebaráti szeretetnél többről van szó tanár és diákja között, már nem lebecsülendő fegyver a papra pikkelő igazgatónő, a vaskalapos Beauvier nővér számára. Meryl Streepen úgy áll e vaskalap, mintha ráöntötték volna; amikor kiemelkedik a vasárnapi mise áhítatos hallgatóságából, hogy megfegyelmezze a sustorgó ifjúságot, fekete köpenybe bújtatott vonulását csak kevés választja el Darth Vaderétől. De a papi oldal is jelentős erőkkel készült: a hírbe hozott atya szerepében Philip Seymour Hoffman is bármikor tud úgy nézni, hogy ha kell, azonmód elbizonytalanítsa a vádat és a védelmet, mikor épp melyiket kívánja a nézőt kétségek közt tartani igyekvő dramaturgia. Kell is ez az ütemes oda-vissza mozgás, hisz nyitott karakterekkel dolgozik a dráma, dolgozzon csak a néző is, töltse csak ki saját felelősségére és legjobb belátása szerint a szabadon hagyott felületeket. Tette, nem tette? - a szerző (a filmé és az azt megelőző színdarabé ugyanaz: John Patrick Shanley) elvárja tétjeinket, miközben sokat és sokféléről (isten, egyház, hit, hóember, hierarchia, felebaráti szeretet, nem felebaráti szeretet) beszélteti szereplőit, ám mégsem bíz mindent a szavakra. Minél flottabbul folyik a "papolás", akár a tanári szoba négy fala közt, akár a visszhangos templomi térben, annál nehezebb elválasztani a nyerésre törő vívótechnikát a mélyebben ülő, belső tartalmaktól. A vádló és a vádlott e szűk helyen is elférő kettős játékához (melyhez egy hol ide, hol oda húzó nővér és a fiú édesanyja is hozzáteszi a magáét) épp annyira kell az őszi-téli Bronx és a hatvanas évek (egy évvel vagyunk a Kennedy-gyilkosság után), az iskolai nyüzsgés és a zárda mintegy mellékesen felvillantott belvilága, amennyire egy filmnek álcázott egyfelvonásos hasonlítani akar a moziműsor többi, tősgyökeres résztvevőjéhez. A színházi belső és a filmes külső udvarias különállásához mégsem kell rendőrt hívni, hiszen a lényeget - a szemben állók kettős beszédét - bizonyára az sem csorbította volna, ha Streep és Hoffman történetesen a saját ruhájában áll a kamerák előtt, és a szélgép nem borzolja a kedélyeket.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.