kiállítás - MAGDALENA FREY - HEINZ CIBULKA

  • Szabó Ágnes
  • 2009. november 19.

Zene

Hamvas Béla A bor filozófiája című könyve valószínűleg eddig is sokakat ihletett már meg azzal a kijelentésével, hogy inni bármikor, bárhol és bárhogyan lehet. Ugyanakkor Hamvas azt is mondja, hogy ugyanezt magas borokkal csakis a legnagyobb rendben, terített, virággal díszes asztalnál, Pindarost, Keatset olvasva tegyük.
Hamvas Béla A bor filozófiája címû könyve valószínûleg eddig is sokakat ihletett már meg azzal a kijelentésével, hogy inni bármikor, bárhol és bárhogyan lehet. Ugyanakkor Hamvas azt is mondja, hogy ugyanezt magas borokkal csakis a legnagyobb rendben, terített, virággal díszes asztalnál, Pindarost, Keatset olvasva tegyük. Heinz Cibulka osztrák fotómûvész (Nitsch misztériumjátékainak fotódokumentátora) a Liget Galériában egy Hommage to Béla Hamvas c. videoinstallációval tiszteleg a lét és a borivás rendjének helyreállításán fáradozó szellemi ember elõtt. Cibulka tetten éri a Hamvas által megfogalmazott reflexiót, úgy, hogy közben a bornak nem a szakrális, inkább a folklórjellegét helyezi elõtérbe. A 20 perces mû szerkezeti alapja egy három tételbõl álló zenedarab - zenének minõsül a cigányzenétõl a bogárzümmögésen át a kutyaugatásig bármi; a bármikor alatt leginkább a reggeltõl estig értendõ, a bárhol pedig fõleg a boltíves téglapince hûvösét takarja. De nem maradnak ki a Cibulka munkáira oly jellemzõ motívumok: a nyers hús, a kereszt vagy a szõrpihe lepte nõi szeméremdomb sem. Cibulka azonban nem egyedül és nem csak Hamvasnak tisztelegve jött Budapestre. A Budapest Galériában képei, képversei felesége, Magdalena Frey installációival és kollázsaival együtt lettek kiállítva. Bár Cibulka és Frey két évet töltött Budapesten, úgy tûnik, most nem lelték meg igazi, "véresen" realista énjüket. Magyarországon készült képeik megmaradnak a vendéglátásért, borért, rántott húsért és cigányzenéért hálás turista szintjén, és nyoma sincs az amúgy vérbõ, természetközeli nyerseségnek és bátorságnak. Hogy lehetne Frey Hajagos Andiról - a mûvészetét magán hordó mûvészrõl - készült kedélyes összeállítását egy lapon említeni a saját otthon szülésérõl készült rövidfilmmel vagy a nõi csiklómetélésrõl szóló megrázó kollázsokkal?

Liget Galéria, megtekinthetõ december 17-ig; Budapest Galéria, megtekinthetõ december 6-ig

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.