kiállítás - MAGDALENA FREY - HEINZ CIBULKA

  • Szabó Ágnes
  • 2009. november 19.

Zene

Hamvas Béla A bor filozófiája című könyve valószínűleg eddig is sokakat ihletett már meg azzal a kijelentésével, hogy inni bármikor, bárhol és bárhogyan lehet. Ugyanakkor Hamvas azt is mondja, hogy ugyanezt magas borokkal csakis a legnagyobb rendben, terített, virággal díszes asztalnál, Pindarost, Keatset olvasva tegyük.
Hamvas Béla A bor filozófiája címû könyve valószínûleg eddig is sokakat ihletett már meg azzal a kijelentésével, hogy inni bármikor, bárhol és bárhogyan lehet. Ugyanakkor Hamvas azt is mondja, hogy ugyanezt magas borokkal csakis a legnagyobb rendben, terített, virággal díszes asztalnál, Pindarost, Keatset olvasva tegyük. Heinz Cibulka osztrák fotómûvész (Nitsch misztériumjátékainak fotódokumentátora) a Liget Galériában egy Hommage to Béla Hamvas c. videoinstallációval tiszteleg a lét és a borivás rendjének helyreállításán fáradozó szellemi ember elõtt. Cibulka tetten éri a Hamvas által megfogalmazott reflexiót, úgy, hogy közben a bornak nem a szakrális, inkább a folklórjellegét helyezi elõtérbe. A 20 perces mû szerkezeti alapja egy három tételbõl álló zenedarab - zenének minõsül a cigányzenétõl a bogárzümmögésen át a kutyaugatásig bármi; a bármikor alatt leginkább a reggeltõl estig értendõ, a bárhol pedig fõleg a boltíves téglapince hûvösét takarja. De nem maradnak ki a Cibulka munkáira oly jellemzõ motívumok: a nyers hús, a kereszt vagy a szõrpihe lepte nõi szeméremdomb sem. Cibulka azonban nem egyedül és nem csak Hamvasnak tisztelegve jött Budapestre. A Budapest Galériában képei, képversei felesége, Magdalena Frey installációival és kollázsaival együtt lettek kiállítva. Bár Cibulka és Frey két évet töltött Budapesten, úgy tûnik, most nem lelték meg igazi, "véresen" realista énjüket. Magyarországon készült képeik megmaradnak a vendéglátásért, borért, rántott húsért és cigányzenéért hálás turista szintjén, és nyoma sincs az amúgy vérbõ, természetközeli nyerseségnek és bátorságnak. Hogy lehetne Frey Hajagos Andiról - a mûvészetét magán hordó mûvészrõl - készült kedélyes összeállítását egy lapon említeni a saját otthon szülésérõl készült rövidfilmmel vagy a nõi csiklómetélésrõl szóló megrázó kollázsokkal?

Liget Galéria, megtekinthetõ december 17-ig; Budapest Galéria, megtekinthetõ december 6-ig

*** és fél

Figyelmébe ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)