Film - Pulyka mérges párizsi - Pierre Morel: Elrabolva

  • - ts -
  • 2009. március 19.

Zene

Pedig Luc Besson valaha még ehhez is értett! Mióta persze fröccsöntött tömegtermelésben nyomatja kifele az árut, a helyzet csak bonyolódott. Attól ugyanis, hogy elmondhatjuk: immár nem ért hozzá (hogyan jusson egy idióta egy szálon lefuttatott történetével egészen a szívünkig), még nem változott semmi. Ugyananynyit röhögünk. - ts -

Pedig Luc Besson valaha még ehhez is értett! Mióta persze fröccsöntött tömegtermelésben nyomatja kifele az árut, a helyzet csak bonyolódott. Attól ugyanis, hogy elmondhatjuk: immár nem ért hozzá (hogyan jusson egy idióta egy szálon lefuttatott történetével egészen a szívünkig), még nem változott semmi. Ugyananynyit röhögünk. A veszteségoldalon kábé Anne Parrillaud letagadhatatlan szépsége (gyönyörű nyaka például), illetve Gary Oldman dettó kellemes vászonjelenléte jelentkezik, és nincs nyereség - volt már rosszabb is. Ha a Nikita történetét laboratóriumi körülmények között versenyeztetnénk meg az Elrabolva sztorijával, még akkor is döntetlen közeli eredmény jönne ki, ha a zsűrit kórházba kéne vinni hülyeség-túladagolás heveny tüneteivel. Ne szépítsük már, a helyzet ugyanolyan röhejes, mint volt. Cseppet sem is különb a francia legeslegújabb új hullám Blier-Beineix-Besson szentháromsága, mint a mai botrány, melyben a sztoritőkés Besson vastag szivarral a szájában árul mozi-lidl üzletek számára tök egyforma és tök ostoba sztorikat vélhetően olcsó pénzért, sok egyforma kicsi sokra megy alapon. (Ez volt a Ford titka is, csak kicsi helyett kocsival csinálták.)

S ha már így szóba jött Amerika, nyugodt szívvel állapíthatjuk meg, hogy a nagy Luc végre társadalmi mondanivalót is emelt a művébe (mert azt, hogy ez az izé a stáblista összes nímandja ellenére teljesen az övé, le sem tagadhatná). A társ. üzenet pedig úgy sommázható, hogy túl sok az amerikai turista Párizsban. Biztos nem férnek el tőlük a franciák. Mindenesetre azt, hogy "Ami go home", utoljára tán a vietnami háború idején sikerült Párizsban ennyire plasztikusan kifejezni. Ám nem ennyire szellemesen! Hiszen most azért mégis egy hajfestékreklám szűk keretei között sikerült megfogalmazni. (Azt majd máskor mesélem el, hogy a csepeli Jedlik Ányos Gimnáziumba látogató vietnami protest song énekes hogyan adta elő ugyanezt valamivel a háború után, konkrétan 1974-ben.)

Az van, hogy Liam Neeson (ilyenkor szokás mondani, hogy a jobb napokat látott), a nyugdíjas amerikai hirigjani óvná tizenhét éves lányát a párizsi turistaúttól, de a kamasz dacol, s megy. Még szép, hogy már a repülőtéren elrabolják a büdös albánok - nem hisszük el: takarékossági okokból, mert ha otthonról vagy Magyarországról hozatnának szüzet, ki kéne fizetni az útiköltségét.

De az albánok nem számolnak Liammal.

Tegyenek úgy, mint az albánok, önök se számoljanak Liammal! És nem lesz baj.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.