Film - Pulyka mérges párizsi - Pierre Morel: Elrabolva

  • - ts -
  • 2009. március 19.

Zene

Pedig Luc Besson valaha még ehhez is értett! Mióta persze fröccsöntött tömegtermelésben nyomatja kifele az árut, a helyzet csak bonyolódott. Attól ugyanis, hogy elmondhatjuk: immár nem ért hozzá (hogyan jusson egy idióta egy szálon lefuttatott történetével egészen a szívünkig), még nem változott semmi. Ugyananynyit röhögünk. - ts -

Pedig Luc Besson valaha még ehhez is értett! Mióta persze fröccsöntött tömegtermelésben nyomatja kifele az árut, a helyzet csak bonyolódott. Attól ugyanis, hogy elmondhatjuk: immár nem ért hozzá (hogyan jusson egy idióta egy szálon lefuttatott történetével egészen a szívünkig), még nem változott semmi. Ugyananynyit röhögünk. A veszteségoldalon kábé Anne Parrillaud letagadhatatlan szépsége (gyönyörű nyaka például), illetve Gary Oldman dettó kellemes vászonjelenléte jelentkezik, és nincs nyereség - volt már rosszabb is. Ha a Nikita történetét laboratóriumi körülmények között versenyeztetnénk meg az Elrabolva sztorijával, még akkor is döntetlen közeli eredmény jönne ki, ha a zsűrit kórházba kéne vinni hülyeség-túladagolás heveny tüneteivel. Ne szépítsük már, a helyzet ugyanolyan röhejes, mint volt. Cseppet sem is különb a francia legeslegújabb új hullám Blier-Beineix-Besson szentháromsága, mint a mai botrány, melyben a sztoritőkés Besson vastag szivarral a szájában árul mozi-lidl üzletek számára tök egyforma és tök ostoba sztorikat vélhetően olcsó pénzért, sok egyforma kicsi sokra megy alapon. (Ez volt a Ford titka is, csak kicsi helyett kocsival csinálták.)

S ha már így szóba jött Amerika, nyugodt szívvel állapíthatjuk meg, hogy a nagy Luc végre társadalmi mondanivalót is emelt a művébe (mert azt, hogy ez az izé a stáblista összes nímandja ellenére teljesen az övé, le sem tagadhatná). A társ. üzenet pedig úgy sommázható, hogy túl sok az amerikai turista Párizsban. Biztos nem férnek el tőlük a franciák. Mindenesetre azt, hogy "Ami go home", utoljára tán a vietnami háború idején sikerült Párizsban ennyire plasztikusan kifejezni. Ám nem ennyire szellemesen! Hiszen most azért mégis egy hajfestékreklám szűk keretei között sikerült megfogalmazni. (Azt majd máskor mesélem el, hogy a csepeli Jedlik Ányos Gimnáziumba látogató vietnami protest song énekes hogyan adta elő ugyanezt valamivel a háború után, konkrétan 1974-ben.)

Az van, hogy Liam Neeson (ilyenkor szokás mondani, hogy a jobb napokat látott), a nyugdíjas amerikai hirigjani óvná tizenhét éves lányát a párizsi turistaúttól, de a kamasz dacol, s megy. Még szép, hogy már a repülőtéren elrabolják a büdös albánok - nem hisszük el: takarékossági okokból, mert ha otthonról vagy Magyarországról hozatnának szüzet, ki kéne fizetni az útiköltségét.

De az albánok nem számolnak Liammal.

Tegyenek úgy, mint az albánok, önök se számoljanak Liammal! És nem lesz baj.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”