Film - Pulyka mérges párizsi - Pierre Morel: Elrabolva

  • - ts -
  • 2009. március 19.

Zene

Pedig Luc Besson valaha még ehhez is értett! Mióta persze fröccsöntött tömegtermelésben nyomatja kifele az árut, a helyzet csak bonyolódott. Attól ugyanis, hogy elmondhatjuk: immár nem ért hozzá (hogyan jusson egy idióta egy szálon lefuttatott történetével egészen a szívünkig), még nem változott semmi. Ugyananynyit röhögünk. - ts -

Pedig Luc Besson valaha még ehhez is értett! Mióta persze fröccsöntött tömegtermelésben nyomatja kifele az árut, a helyzet csak bonyolódott. Attól ugyanis, hogy elmondhatjuk: immár nem ért hozzá (hogyan jusson egy idióta egy szálon lefuttatott történetével egészen a szívünkig), még nem változott semmi. Ugyananynyit röhögünk. A veszteségoldalon kábé Anne Parrillaud letagadhatatlan szépsége (gyönyörű nyaka például), illetve Gary Oldman dettó kellemes vászonjelenléte jelentkezik, és nincs nyereség - volt már rosszabb is. Ha a Nikita történetét laboratóriumi körülmények között versenyeztetnénk meg az Elrabolva sztorijával, még akkor is döntetlen közeli eredmény jönne ki, ha a zsűrit kórházba kéne vinni hülyeség-túladagolás heveny tüneteivel. Ne szépítsük már, a helyzet ugyanolyan röhejes, mint volt. Cseppet sem is különb a francia legeslegújabb új hullám Blier-Beineix-Besson szentháromsága, mint a mai botrány, melyben a sztoritőkés Besson vastag szivarral a szájában árul mozi-lidl üzletek számára tök egyforma és tök ostoba sztorikat vélhetően olcsó pénzért, sok egyforma kicsi sokra megy alapon. (Ez volt a Ford titka is, csak kicsi helyett kocsival csinálták.)

S ha már így szóba jött Amerika, nyugodt szívvel állapíthatjuk meg, hogy a nagy Luc végre társadalmi mondanivalót is emelt a művébe (mert azt, hogy ez az izé a stáblista összes nímandja ellenére teljesen az övé, le sem tagadhatná). A társ. üzenet pedig úgy sommázható, hogy túl sok az amerikai turista Párizsban. Biztos nem férnek el tőlük a franciák. Mindenesetre azt, hogy "Ami go home", utoljára tán a vietnami háború idején sikerült Párizsban ennyire plasztikusan kifejezni. Ám nem ennyire szellemesen! Hiszen most azért mégis egy hajfestékreklám szűk keretei között sikerült megfogalmazni. (Azt majd máskor mesélem el, hogy a csepeli Jedlik Ányos Gimnáziumba látogató vietnami protest song énekes hogyan adta elő ugyanezt valamivel a háború után, konkrétan 1974-ben.)

Az van, hogy Liam Neeson (ilyenkor szokás mondani, hogy a jobb napokat látott), a nyugdíjas amerikai hirigjani óvná tizenhét éves lányát a párizsi turistaúttól, de a kamasz dacol, s megy. Még szép, hogy már a repülőtéren elrabolják a büdös albánok - nem hisszük el: takarékossági okokból, mert ha otthonról vagy Magyarországról hozatnának szüzet, ki kéne fizetni az útiköltségét.

De az albánok nem számolnak Liammal.

Tegyenek úgy, mint az albánok, önök se számoljanak Liammal! És nem lesz baj.

Az SPI bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.