Film - Saját halál - Bryan Singer: Valkűr

  • - köves -
  • 2009. február 26.

Zene

Tom Cruise halott. A film végén lőtték agyon a hadügyminisztérium hátsó udvarán, utolsó szavaival a szent Németországot éltette. Tom Cruise-t nem szokás a filmek végén kivégezni, vagy ha mégis, ott az epilógusból rendszerint az derül ki, hogy mindez csupán az ellenség megtévesztését szolgálta, és hősünk, köszöni szépen, jól van. A film, melyben Tom Cruise meghal és a stáblista lefolyását követően sem tápászkodik fel, és porolja le magát, Stauffenberg ezredesről kíván elmondani egyet s mást: - köves -

Tom Cruise halott. A film végén lőtték agyon a hadügyminisztérium hátsó udvarán, utolsó szavaival a szent Németországot éltette. Tom Cruise-t nem szokás a filmek végén kivégezni, vagy ha mégis, ott az epilógusból rendszerint az derül ki, hogy mindez csupán az ellenség megtévesztését szolgálta, és hősünk, köszöni szépen, jól van. A film, melyben Tom Cruise meghal és a stáblista lefolyását követően sem tápászkodik fel, és porolja le magát, Stauffenberg ezredesről kíván elmondani egyet s mást: a hős németről, aki 1944. július 20-án Hitler ellen követett el merényletet, és akinek ma emléktábla őrzi a nevét mint a Hitler-ellenes német ellenállás egyik szép példáját. Tom Cruise persze nem Stauffenbergét, hanem a saját halálát játssza el, mást nem is igen tudna, hisz mindvégig magát adta: a szűrt fényben is csillogó sztárt, ropogósra vasalt egyenruhában. Cruise egyébként, akibe ma szinte elvárás is belerúgni, teljesen helyén van Bryan Singer Valkűr című filmjében; szálfaegyenes tartású, snájdig bábu a sok gyűjtőszenvedélyt gerjesztő háborús makett között. A történelmi hitelesség némileg megkötötte ugyan az alkotók akcióra járó kezeit, melyek a géppuskaropogástól hangos afrikai prológusban (itt szerzi Stauffenberg súlyos sebesüléseit) oly hatékonyan működtek közre a megfelelő hatás érdekében, de a profi nemcsak a homokbuckák közt tud háborús feszültséget kelteni, megy az a gazdagon szőnyegezett berlini nappalikban, lefüggönyözött irodahelyiségekben is. Cruise-nak jól áll az art deco és a kimérten suttogó öszszeesküvés, keményen tartja állásait a magas rangú német ellenállókat játszó (többnyire) angol színészek között. A négy fal között is állandóan akciózik, szemforgat (vagy üvegszemével babrál), és összeesküszik - ha pedig ezt egyszerre csinálja tucatnyi Shakespeare-en iskolázott brittel Hitler bekeretezett képmása alatt, az semmivel sem kevésbé látványos, mint egy harci manőver a sivatagban. A Valkűr olyan, mint egy utazó akciókiállítás; egy mozijegy áráért mindenki láthassa, miként működik üresben az akciófilm horogkereszttel dekorált motorja. Ebben a buliban Stauffenbergre a horogkereszt, az üvegszem és a jó német egzotikuma miatt volt szükség; felhasznált alakja dramaturgiailag kényelmes vállfa Cruise katonásan viselt zubbonyához. De mert nemcsak történelmi, hanem hollywoodi igazságszolgáltatás is létezik, Hitler is megkapja a magáét: míg A bukás igyekezett embert faragni belőle, jelen kísérlet látványos visszalépés a bajszos Muppet-Show-diktátor irányába. Persze nem lehet mindenhova Bruno Ganzot hívni, és ami igaz, az igaz, Cruise-zal szemben nem is lett volna túlságosan méltányos.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.