Film - Saját halál - Bryan Singer: Valkűr

  • - köves -
  • 2009. február 26.

Zene

Tom Cruise halott. A film végén lőtték agyon a hadügyminisztérium hátsó udvarán, utolsó szavaival a szent Németországot éltette. Tom Cruise-t nem szokás a filmek végén kivégezni, vagy ha mégis, ott az epilógusból rendszerint az derül ki, hogy mindez csupán az ellenség megtévesztését szolgálta, és hősünk, köszöni szépen, jól van. A film, melyben Tom Cruise meghal és a stáblista lefolyását követően sem tápászkodik fel, és porolja le magát, Stauffenberg ezredesről kíván elmondani egyet s mást: - köves -

Tom Cruise halott. A film végén lőtték agyon a hadügyminisztérium hátsó udvarán, utolsó szavaival a szent Németországot éltette. Tom Cruise-t nem szokás a filmek végén kivégezni, vagy ha mégis, ott az epilógusból rendszerint az derül ki, hogy mindez csupán az ellenség megtévesztését szolgálta, és hősünk, köszöni szépen, jól van. A film, melyben Tom Cruise meghal és a stáblista lefolyását követően sem tápászkodik fel, és porolja le magát, Stauffenberg ezredesről kíván elmondani egyet s mást: a hős németről, aki 1944. július 20-án Hitler ellen követett el merényletet, és akinek ma emléktábla őrzi a nevét mint a Hitler-ellenes német ellenállás egyik szép példáját. Tom Cruise persze nem Stauffenbergét, hanem a saját halálát játssza el, mást nem is igen tudna, hisz mindvégig magát adta: a szűrt fényben is csillogó sztárt, ropogósra vasalt egyenruhában. Cruise egyébként, akibe ma szinte elvárás is belerúgni, teljesen helyén van Bryan Singer Valkűr című filmjében; szálfaegyenes tartású, snájdig bábu a sok gyűjtőszenvedélyt gerjesztő háborús makett között. A történelmi hitelesség némileg megkötötte ugyan az alkotók akcióra járó kezeit, melyek a géppuskaropogástól hangos afrikai prológusban (itt szerzi Stauffenberg súlyos sebesüléseit) oly hatékonyan működtek közre a megfelelő hatás érdekében, de a profi nemcsak a homokbuckák közt tud háborús feszültséget kelteni, megy az a gazdagon szőnyegezett berlini nappalikban, lefüggönyözött irodahelyiségekben is. Cruise-nak jól áll az art deco és a kimérten suttogó öszszeesküvés, keményen tartja állásait a magas rangú német ellenállókat játszó (többnyire) angol színészek között. A négy fal között is állandóan akciózik, szemforgat (vagy üvegszemével babrál), és összeesküszik - ha pedig ezt egyszerre csinálja tucatnyi Shakespeare-en iskolázott brittel Hitler bekeretezett képmása alatt, az semmivel sem kevésbé látványos, mint egy harci manőver a sivatagban. A Valkűr olyan, mint egy utazó akciókiállítás; egy mozijegy áráért mindenki láthassa, miként működik üresben az akciófilm horogkereszttel dekorált motorja. Ebben a buliban Stauffenbergre a horogkereszt, az üvegszem és a jó német egzotikuma miatt volt szükség; felhasznált alakja dramaturgiailag kényelmes vállfa Cruise katonásan viselt zubbonyához. De mert nemcsak történelmi, hanem hollywoodi igazságszolgáltatás is létezik, Hitler is megkapja a magáét: míg A bukás igyekezett embert faragni belőle, jelen kísérlet látványos visszalépés a bajszos Muppet-Show-diktátor irányába. Persze nem lehet mindenhova Bruno Ganzot hívni, és ami igaz, az igaz, Cruise-zal szemben nem is lett volna túlságosan méltányos.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.