film - Trópusi vihar

  • Iványi Zsófia
  • 2008. szeptember 11.

Zene

A moziból nézvést a vietnami háború kétségkívül az amerikai történelem egyik legkínosabb fejezete; eleddig szinte kizárólag véresen komolyan vett drámákban jelent meg a vásznon. Ám most ugrik a majom Mekongba! Ben Stiller szerint nevetni kéne - ha nem is a dzsungelben kínlódó katonákon, hanem a dzsungelben kínlódó, dzsungelban kínlódó katonákat játszó színészeken.

A moziból nézvést a vietnami háború kétségkívül az amerikai történelem egyik legkínosabb fejezete; eleddig szinte kizárólag véresen komolyan vett drámákban jelent meg a vásznon. Ám most ugrik a majom Mekongba! Ben Stiller szerint nevetni kéne - ha nem is a dzsungelben kínlódó katonákon, hanem a dzsungelben kínlódó, dzsungelban kínlódó katonákat játszó színészeken. A Trópusi vihar címû film ugyanis a Trópusi vihar címû film forgatásáról szól. S láss csodát, a film a filmben sokszor elsütött poénja holtában is egész jól mûködik, Stiller és játszópajtásai (többek közt Jack Black és Robert Downey Jr.) kellõ öniróniával nyúlnak az "akkora sztár vagyok, hogy mingyá' szétrobbanok" tematikához. Az A-ból B-be csúszott akcióhõs, az altesti poénokból meggazdagodott humorista és az ötszörös Oscar-díjas drámai hõs az együttmûködési készség leghalványabb jele nélkül gyötri egymást költségvetési gondokkal küszködõ filmjük forgatásán. Az ebbéli problémákra pedig a rendezõ azt a megoldást találja, hogy színészeit kipenderíti a csalánosba, s rejtett kamerák segítségével rögzíti, hogyan is boldogulnak. Nem jól. Közben a film - folyamatosan perlekedõ szereplõihez hasonlóan - ugyan néha ingoványos talajra téved: pl. amikor Stiller (aki ugye, nem egy Brando, és még kevésbé Coppola), az Apokalipszis most egyes jeleneteit igyekszik fölidézni. Ilyenbõl szerencsére nem sok akad, és ezekért is szinte kárpótol egy embereket cafatokra tépõ robbanás, vagy az afro-amerikaiból pár másodperc alatt majdnem albínóvá átalakuló Downey Jr. mutatványa.

Forgalmazza a UIP-Duna Film

***

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.