film - ÜNNEPEK UTÁN

  • 2010. november 11.

Zene

A román film olyan sokáig nem volt tényező semmiféle fórumon, hogy most a fél világ csodálkozik rá a hirtelen feltámadt realizmusra. Mi sem természetesebb tehát, hogy a román új hullám kisebb loccsanásait előidéző filmes is kellő komolysággal vezeti elő munkáját.
A román film olyan sokáig nem volt tényezõ semmiféle fórumon, hogy most a fél világ csodálkozik rá a hirtelen feltámadt realizmusra. Mi sem természetesebb tehát, hogy a román új hullám kisebb loccsanásait elõidézõ filmes is kellõ komolysággal vezeti elõ munkáját. Pedánsan megjelennek a szokott tartalmi és formai jegyek, itt is a leghétköznapibb emberi sorsokat figyelhetjük, az egymásnak kiszolgáltatott kisemberek banális, mégis életet felfordító minitragédiáit, s itt is hosszú beállításokban, a legszükségesebbre redukált kameramozgással rögzítik az intenzív színészi jelenlétet.

A késõ harmincas, adoniszi külsejét éppen kihízó Paulnak szeretõje van. Mikor a szerelemmé fajuló testi kapcsolatot felesége elõtt bevallja, el is vág minden köteléket. A karácsonyt még megvárják. Végigajándékozgatják a családtagokat, tízéves kislányuknak még hagyják, hogy örüljön a barbie-s játékoknak. Jövõre válnak.

Mindez akkor lehetne több szerencsétlen, saját sorsuk irányítására képtelen emberek magánügyénél, ha Muntean nemcsak a részletek kidolgozásában volna alapos, de feltenné az egyetlen fontos kérdést: mitõl lesz kapcsolattá - életközösséggé - egy kapcsolódás, s mitõl szûnik meg minden közös élmény, tapasztalat és hit dacára. A dolgot a hormonokra kenni divatos közhely, de nincs relevanciája. De nem is kellene megválaszolni a kérdést. Azt a kapcsolatok kudarcából az emberi élet értelmére vonatkozó állításokat megfogalmazó Bergman sem tette. De a nézõ legalább meg volna szólítva: a te életedet mi mozgatja?

A Cirko Film - Másképp Alapítvány bemutatója

***

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.