Film - Vendégjáték - Ken Loach: Halál sugárút

  • Bori Erzsébet
  • 2011. július 28.

Zene

Fergus Molloy Liverpoolból elsőre nem tipikus Ken Loach-hős: az elit - olyannyira elit, hogy a második világháború idején mindössze öt emberből szervezték meg - légi deszantos alakulat, az SAS tagja volt, majd leszerelvén tárt karokkal várta egy magáncég, amely zsoldosokat foglalkoztat őrző-védőként Irakban és Afganisztánban. Rohadt egy meló, de jól fizet.
Nyilván nem a felső középosztályból verbuválnak, hanem azokból, akik otthon csak szemét munkát kapnak, vagy azt sem. És mint egy eltéveszthetetlen Loach-jelenetből megtudjuk, a hátralékosok villanyóráinak kikapcsolása sem éppen veszélytelen állás, és messze nem adnak érte havi tízezret (fontban). Így Fergus néhány haverja és a legjobb barátja, Frankie is szerződéses lesz Bagdadban. VIP-látogatókat, politikusokat, cégvezetőket, újságírókat fuvaroznak állig fegyverben, páncélautóban. Majdnem katonák - két lényeges különbséggel, aminek dramaturgiai szerepe lesz a kibontakozó eseményekben. Nincs parancsnoki lánc, szigorú jelentési kötelezettség, lazább az ellenőrzés és a fegyelem, mint a regulárisoknál. És nincs bajtársiasság sem. Azért fizetik őket, hogy épségben leszállítsák a rájuk bízott "csomagot", ha gáz van, az ügyfelet kell menteni, nem a társakat.

És gyakran van gáz, leginkább a repülőtérről Bagdadba vezető úton, ami nem véletlenül kapta az angoloktól a címbeli Route Irish nevet. Ott végzi szokványosnak tűnő módon, egy terrorista-rajtaütésben Frankie, a gyerekkori barát. A halála előtt napokig hívogatja egyre kétségbeesettebben Fergust, mindhiába, mert az vizsgálati fogságban ül. Ugyanis van neki az a kis hibája, hogy előbb üt, aztán kérdez. S ahogy halad előre a Frankie halálának gyanús körülményeit vizsgáló magánnyomozás, kiderül, hogy Fergus egy még súlyosabb hibával tetézi a Jack Baueréra hajazó elbeszélgetési technikáját: miután annyit ütött, hogy már válaszokat kaphatna, akkor helytelen kérdéseket tesz föl. E tragikai vétségért sokan megfizetnek, jók és rosszak vegyesen.

A veterán független rendező ezúttal nem szerzői filmet készített. A Halál sugárút (a magyar címen már alig akadunk fenn, hiszen a hazai forgalmazók a mozi feltalálása óta úgy irtóznak az egyszerű címektől, mint ördög a tömjénfüsttől) minden további nélkül belesimítható a politikai thriller és (iraki) háborús film zsánerekbe, az eredmény nézhető, helyenként kifejezetten izgalmas, de ami a legfőbb, hogy Loach át tudta menteni számos erényét a más bordában szőtt anyagba. A jó színészválasztás kiemelkedő alakításokat hoz, a figurák élnek, hitelesek, a gép olajozottan forog, és az egész mögött még mindig ott áll az a végső mozgató, aki az alsókutyák emberi méltóságának védelmezésére tette fel a pályáját.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.