Film: Alaszka mártírjai (Álmatlanság)

  • - ts -
  • 2002. október 10.

Zene

1. Mindenki mentse, ami menthető! Az amerikaiak már a spájzban vannak, ám nem Doxa karórát keresnek, de visznek mindent, amiből filmet lehet csinálni, regényt, naiv festményt, végrendeletet, de legelsősorban is: filmet. Bár cáfolták többfelől, én mégis biztos vagyok benne, hogy csak a nyár beköszöntére várnak, hogy az első magyar alapanyagból forgatni kezdjék a Nyári örömeink Krétán című filmet, melynek eredetijét Kovács Ferenc (rendező és operatőr), Kovácsné Hajnika (forgatókönyvíró) készítették a Jorgosz Travel támogatásával, főszerepben Kovács Timi és Zsolt.
Tegyük fel, két út van előttünk, melyiken induljunk?

1. Mindenki mentse, ami menthető! Az amerikaiak már a spájzban vannak, ám nem Doxa karórát keresnek, de visznek mindent, amiből filmet lehet csinálni, regényt, naiv festményt, végrendeletet, de legelsősorban is: filmet. Bár cáfolták többfelől, én mégis biztos vagyok benne, hogy csak a nyár beköszöntére várnak, hogy az első magyar alapanyagból forgatni kezdjék a Nyári örömeink Krétán című filmet, melynek eredetijét Kovács Ferenc (rendező és operatőr), Kovácsné Hajnika (forgatókönyvíró) készítették a Jorgosz Travel támogatásával, főszerepben Kovács Timi és Zsolt.

2. Mondjuk egy klasszikus regény filmes adaptációja lehet akkor is áldásos, ha a celluloidra applikálás során nem jön létre egy új, szuverén műalkotás, de a végtermék arra feltétlenül megfelel, hogy mozizók ezreiben keltse föl az eddig sajnálatosan szunnyadozó érdeklődést Lermontov korai epikájának irányába. Nincs ez másként akkor sem, ha egy jobb sorsra érdemes, ám globális mércékkel mérve csekély közönségvonzatot hordozó európai filmmunkát csinálnak meg újra - és rendesen - Hollywoodban.

És lássuk be: mi is Al Pacino és Robin Williams soros nekiveselkedésére váltunk jegyet. Érdekes-e egyáltalán, hogy egy öt évvel ezelőtti norvég bohócfesztivál (Insomnia, 1997, rendezte: Erik Skjoldberg, főszereplő: Stellan Skarsgard) szelleme, hangulata mennyire van jelen és milyen többlettartalmat hordoz egy mai ami moziban? Nem mindegy? Ám ezúttal - kétségtelen tény - "jobban oda lett figyelve", ami így ránézésre jelenthet jót is, roszszat is, mindenesetre nem tipikus. Ám éppen emiatt: a végtermék csalódást keltő. Ha e csalódottság okát firtatjuk, érdekes dolgokra bukkanunk. Itt van mindjárt a gyötrő kérdéstömeg: ki a rendező? Mi a dolga? Mit tehet a filmért? Meddig terjed a jogosítványa? A 2002-es Álmatlanság környezetéből szembeötlően kiemelkedő rendezés Christopher Nolan (Memento) munkája. Tényleg oda van téve a darab. Csak van három gyenge láncszem benne. Al Pacino, Robin Williams és a forgatókönyv.

A helyszín Alaszka, ott mindig hideg van, két belügyi dolgozó (rendőr) érkezik a napfényes Los Angelesből (mér pont onnan, hacsak nem azért, mert ott mindig meleg van), hogy felderítsen egy gyilkosságot: valaki tíz perc kemény munkával agyonvert egy bakfist. Az az igazság, hogy L. A.-ban Al lába alatt égett a talaj, mert egy film előtti ügyében maga csinált bizonyítékot, különben megúszta volna egy gyerekgyilkos. Ez persze csak fokozatosan derül ki. Hogyan derül ki valami fokozatosan egy hollywoodi filmben? Biztos, hogy először a forgatókönyvírókat kéne annak összehívni egy jó kis "elbeszélgetésre", aki azt szeretné, hogy valami megváltozzon az amerikai filmgyártás termékeiben. De tegyük a szívünkre a kezünket: valóban akarjuk-e, hogy holnaptól másról szóljanak a mainstream milliós költségvetésű produkciói. Én speciel bírnám, de gondolom, ez rétegóhaj. Nincsen olyan fenyő északon, amiből Hollywood írónépsége semmi perc alatt ne bírna automata öblítővel felszerelt fogpiszkálót faragni. Most az lesz a remek fehér éjszakás, álmatlanul töltött éjszakás, lidérces éjszakás sztoriból, hogy a tipikus, koszos körmű amerikai zsaru (a cop vagy ki) megmenti a világnak és bájos famulusának az igazságot. Megmenti az mindentől, mindenkitől, ártatlantól és ártótól, ha kell, saját magától is, kerül, amibe kerül. És az ár magas, a játék nem babra megy, csak már nagyon unalmas, még Al Pacino elővezetésében is. Sőt így unalmas igazán, az általa megformált csávó olyan, mint Vincent Hanna a Szemtől szemben című nagyszabású blöffben, csak itt épp álmatlanság gyötri, akkor meg már a fene emlékszik, mi baja volt. Persze, ha utoljára Frank Serpicóként formált jól rendőrt, Al Pacinót akkor is simán el lehet nézni két óra hosszáig, nincs abban hiba: a manírjai is verik a konkurenciát, de a film egészének vizsgálatakor ez nem hivatkozási alap.

További jó hír, hogy Robin Williams nyakig van egy merész szerepkörváltásban, nem irigylem. A nagy nevettető piszkos kis gyilkos szeretne lenni, bár Norman Bates szerepköréért amúgy impozáns a tolongás. Elég az hozzá, a moziban ment egy előzetes a Sötétkamra (One Hour Photo) című filmből, a cudar Robin abban aztán... talán abban, ebben csak vágja a keserves pofákat, amiből arra kéne következtetni, hogy egy sikertelenségébe beleőrült nyomorultat látunk, de sokkal nehezebb lenne, ha a többi szereplő nem fecsegné ezt ki többször is, hogy értsük.

Az meg milyen, hogy az Álmatlanság aludni képtelen főhősét, aki egy Nightmute nevű alaszkai sárfészekben kenykődik, úgy hívják, hogy Dormer? Will Dormer. Beszélő a neve.

Mindezzel együtt Nolan végig (még az ostoba farokban is) példásan stílben tartja dolgozatát, s ha a könyve engedi, valódi feszültségkeltésre is képes, ami manapság szinte kiveszett a mozikból. Úgy mutat egy vezetés közbeni elalvást, hogy az ember megfogadja: álmosan soha többet, s produkál egy olyan fogócskát a folyón leúszó rönkökön, hogy eláll a lélegzetünk. Még sokra viszi. És jó nekünk is: hosszú idő óta az első olyan álomgyári termék, amely vitathatatlan (mondtam: rendezői) erényeket csillogtat.

- ts -

Az InterCom mozija

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.