Film: Az a szép zöld gyep! (Emma)

  • Deutsch Andor
  • 1998. május 21.

Zene

Mostanában már a belpolitikai helyzet is fokozódik. Árad a Duna, a világegyetem tágul: rossz napok járnak. Csupán egyvalami védhet meg ettől a mocskos jelentől: a nosztalgia. Vágy olyan korok és tájak után, melyekhez semmi közünk, melyek nagyon régen, nagyon távol léteztek csupán, sőt akkor is csak alig. Az angol arisztokrácia szép élete biztos kikötő mindazoknak, akiket hány és vet az élet. Agatha Christie végtelennek tűnő életműve is véget ér egyszer - ám azok, akiket már csak a pontban ötkor felszolgált tea és a naponta hengerelt gyep látványa nyugtat meg, mindig számíthatnak arra, hogy az angol filmipar rendszeres időközönként szállítja számukra vágyuk újabb tárgyát.

Mostanában már a belpolitikai helyzet is fokozódik. Árad a Duna, a világegyetem tágul: rossz napok járnak. Csupán egyvalami védhet meg ettől a mocskos jelentől: a nosztalgia. Vágy olyan korok és tájak után, melyekhez semmi közünk, melyek nagyon régen, nagyon távol léteztek csupán, sőt akkor is csak alig. Az angol arisztokrácia szép élete biztos kikötő mindazoknak, akiket hány és vet az élet. Agatha Christie végtelennek tűnő életműve is véget ér egyszer - ám azok, akiket már csak a pontban ötkor felszolgált tea és a naponta hengerelt gyep látványa nyugtat meg, mindig számíthatnak arra, hogy az angol filmipar rendszeres időközönként szállítja számukra vágyuk újabb tárgyát.

A film kezdő képsorain egy földgömböt mutatna: Anglia képe fedi be a glóbuszt. Kell ehhez egy kis elszánt csőlátás, de ha az megvan, a nosztalgiamozik akár magukkal is ragadhatják, pontosabban magukkal is ringathatják nézőjüket. De ehhez nagyon kell sikerülniük.

Ha ez az Emma nem lenne, már éppen azt hihettük volna, hogy manapság nincs műfaj vagy alműfaj, amely a maga tiszta valójában létezhet. Nem veszik komolyan magukat -talán csak divat ez, esetleg mégis létezik olyasmi, hogy korszellem, és az szivárog be mindenhova -, az elmúlt évek filmjeinek természetes alkotórésze lett a saját műfajukra való önreflexió, sőt önirónia. A filmek leleplezik saját szabályaikat, jelzik, hogy (alkotóik) ismerik saját műfajtörténetüket - és idéznek is belőle bőségesen, idézőjelbe teszik, újraértékelik mindezt.

Emma viszont, jó társaságból való szende leánykához illően, nem ilyen. Nem kacérkodik, nem kacsingat, nem lebbent fel semmit fodros szoknyáiból. Szemét lesütve illegeti magát. A maga naiv módján komolyan veszi a sétalovaglást, a gyepet, a teát, a társasági életet és az átlátszó kis szerelmi konspirációkat, melyek mindig házassággal végződnek.

Mindez szép is lehetne. A baj csak az, hogy úgy látszik, már Angliában is nehéz színészt találni az ilyen helyzetekre. A színészek - akik egyébként szinte mindannyian közel járnak már a világhírhez (értsd: mostanában amerikai filmekben is egyre másra kapják a szerepeket) kissé idegenül mozognak ebben a nagy ártatlanságban. Többségükön úgy lóg a szerepe, mint tehénen a gatya. Az Emma nem idéz fel semmit, milyen kár, még csak el sem ringat: gondos aprólékossággal mutatja be másodsorban a történetet, elsősorban a világot, melyben ez a történet játszódhatna, ha volna. Szép ruhák, faragott bútorok, csodás kertek, bájos, fehér bőrű, fiatal leánykák: nem részei semminek, csak díszletei.

Jane Austen regénye képeskönyv marad csupán.

Deutsch Andor

Emma, színes, feliratos, amerikai, 1997; rendezte és Jane Austen regényéből írta: Douglas McGrath; fényképezte: Ian Wilson; zene: Rachel Portman; szereplők: Gwyneth Paltrow, Ewan McGregor, Greta Scacchi, Jeremy Northam; forgalmazza a Flamex

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.