Film: Föld alól a férgek, nyüvek (Gengszterek)

  • - turcsányi -
  • 2002. szeptember 26.

Zene

Félidőket játszom mindkét csapatban - mondta Belmondo, és fölpofozott valakit az Azúr-parton, tornacipőt viselt és csinos zakót, beszállt egy kabriolet-ba, s elhajtott, hogy eleget tegyen a dekadens díva vacsorameghívásának. Közlése arra vonatkozott, hogy:
Félidőket játszom mindkét csapatban - mondta Belmondo, és fölpofozott valakit az Azúr-parton, tornacipőt viselt és csinos zakót, beszállt egy kabriolet-ba, s elhajtott, hogy eleget tegyen a dekadens díva vacsorameghívásának. Közlése arra vonatkozott, hogy:

1. Főállásban bűnöző, ám afféle hobbizsaru is ugyanakkor.

2. Olyan őre ő a rendnek, aki az ellenérdekelt fél módszereit sem fél fölhasználni napi robotja során. A végén aztán megtudhattuk biztosan, amit addig is engedtek sejteni, a rendőrök rendőre ő, az a dolga, mint az asszonyoknak a Mirelite-nél, a szalag mellett: kiszortírozni a kukacos gyümölcsöt. Azt a párat a sok mosolygós közül. Ment is neki, mint a karikacsapás.

Szokása az rég a francia rendőrfilmnek arról szólni, hogy azok a rosszak, akiknek jónak kellene lenniük. Mondhatnánk, nemes, szép szokás, és nemcsak a jelzett, könnyed hangvételű irányból citálhatnánk példát, ám ha rögtön Matthieu Kassovitzot emlegetnénk, elsiklanánk egy fontos szempont mellett.

Tehát: minden rendőrfilm propagandamunka, noha nagyon szeretünk szabályt erősítő kivételekről beszélni, valójában nincsenek is olyanok, maximum az elővezetés rafináltságát méricskélhetjük. Így az a mozi, amelyikben rendőrök hivatalukat, a hivataluk nyújtotta helyzeti előnyüket is bűnös céljaik szolgálatába állítva helytelenkednek, ám meggyűlik a bajuk a belső ellenőrzéssel, az ugyanolyan, hogy is mondjam, obskúrus államhatalmi igényeket kiszolgáló agitka, mint a szuperzsaru éppen aktuális hőstetteit híven bemutató tévészéria.

Én simán elhiszem, ha mondja valaki, hogy ez a Gengszterek című film nem egy brosúrának készült a többi közé, de annyira el lett ügyetlenkedve, hogy elmondhatjuk: készülhetett volna nyugodtan.

A szakma két régi motorosa, Richard Anconina és Anne Parileaud (ő is zsarufilmben kezdte, ám az nem Nikita volt) iszonyúan be vannak épülve az alvilágba, egy minden azonnali haszonszerzéssel kecsegtető, erőszakos bűncselekményre kapható strici és távolról sem válogatós munkatársnője, meg az ő fene nagy lelkierejük, ami ahhoz kell, hogy a mindennapi felmentést önmaguktól megkapják, miszerint ez az egész rohadt

kurválkodás a közjót

szolgálja. Van valami nagy értékű gyémántgyűjtemény, minek kapcsán a bírvágy tömeggyilkosságot szül. Nos, ha a manapság kötelező szemantikai vértezetben vizsgáljuk a történetet, nyilvánvaló: beépített embereink "érintettsége" a napnál is világosabb. Ettől persze még simán úsznák meg a ribilliót, csak hát a helyzet az, hogy félreérthetetlen jelek utalnak rá, hogy bizonyos rendőrtisztviselők vastagon benne vannak a buliban. Így a hős Anconina kénytelen kollégái kezére adni magát, amiről az ő kiterjedt szakmai tapasztalatainak hála sejthető: nem lesz az a kimondott úrnapi körmenet. Épp ezért nagyon, de nagyon távol tartaná a várható megpróbáltatásoktól a kolleginát, aki teljesen meglepő módon a kedvese is. De az nem hagyja magát. Vannak csajok, akiket nem lehet levakarni: együtt kerülnek, a kellemes együttlétet fizikailag és képes értelemben is éppen letudva, előzetes letartóztatásba.

És itt kezdődik egy film. Nyolc-tíz nagyon rossz arcú, visszafordíthatatlanul romlott, perverzül gonosz vagy gonoszul perverz zsaru vallat két ugyanilyennek látszó véglényt, akiknek közben ki kéne deríteniük, hogy a sok közül melyik két pribék a gyémántügyi vérfürdő protagonistája.

Addig jó a mozi, amíg nem az a kérdés, hogy vajon sikerül-e nekik. Egy idő után mégis arról lesz szó. Szerencsére csak a vége felé, a farkat csak úgy lecsapni egy éles bárddal: jót tett volna ennek a filmnek.

Fontosak a hangsúlyok, nem az a kérdés, hogy a mocskos zsaruk közül ki a bűnöző, hanem az, hogy kik keveredtek a gyémántlopási ügybe. Hogy mindegyik bűnöző, az tiszta, gyakorlatilag az első perctől. Nem eleve, nem előre megfontolt szándékból, nem direkt bűnözők, de piszkos munkájuk során annyira bemocskolódtak, hogy az isten sem tudja őket megkülönböztetni üldözötteiktől, legfeljebb a hivatal. A hivatal, amely gyakorlatilag semmiféle felelősséget nem vállal értük, vadak póráz nélkül, kiszámíthatatlan, hogy teljesítik-e az alapvető parancsokat (lábhoz, fogd meg), s ha éppen igen, akkor azt hogyan értelmezve. Beteg külsejű, zsíros hajú, kábítószeres erkölcsi hullák és fizikai zombik, fekete ruhában. Nincs az a hülye, aki egy percig is komolyan gondolná, hogy ők védelmezik a társadalmat, vagy egyáltalán azt, hogy akár keresztbe szalmát is tesznek érte. Nem, ha valami motiválja őket, az a jutalom (ti. a vérdíj, amit erre-arra kitűznek) és a tetthelyekről elcsórható kokain vagy CD-lejátszó. Az igazság rég elfelejtett fogalom, de még a rá csak halványan emlékeztető társadalmi igazságosság is. Csak

láncdohányzás és izzadságszag

Meg erőszak, erőszak, erőszak. Mindezek ábrázolásakor szinte szárnyal a mozi, a színészválasztás tökéletes: csupa olyan szörnyeteg, akinek a megjelenése megvalósítja a vizuális lehetetlent, egy képpé formálni az elképzeléseinkben élő rendőr fizimiskáját a kapitányság személyi állományának folyosó falára függesztett tablójával.

A felvételek színesek, de fekete-fehérnek látszanak, a beállítások nagyvonalúan mutatják a kisszerűséget: észrevehető szándékkal az észrevétlenségre.

Ám minden film befejeződik egyszer. A Gengszterek sajnos kétszer, kis jóindulattal azt is mondhatnánk, az alkotók megijedtek saját bátorságuktól. Kis jóindulat nélkül: elszúrták. Úgy néz ki ugyanis, hogy bár a hősök (Anne és Richard) túlélik a rendőrségen tett kényszervizitet, de a gyémántgyiloknak csak félmegoldása van. Ekkor simán abba lehetett volna hagyni. Ám én készségesen elismerem, talán igenis léteznek olyan iskolák, amelyek úgy tanítják, hogy a dolgokat nem abbahagyni, hanem befejezni kell. De nekem valahogy hitelesebbnek tűnik, ha a rossz tanuló, a közlekedési szabálysértő vagy más efféle mondja, hogy: hülye, rohadt, szemét zsaruk. Van, amit nem lehet jól nevelten, tengerparttal a végén mutogatni.

- turcsányi -

Bemutatja az SPI International

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.