Film: Földalatti menny (Antal Nimród: Kontroll)

  • Veralina
  • 2003. november 20.

Zene

Ebben az országban kissé nehéz nem a BKV-ra asszociálni, ha egy film elején felbukkan Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója, azt bizonygatván, hogy a darab, amit látni fogunk, semmiféle kapcsolatban nem áll a nagyvállalattal. Persze, tudjuk mi jól, minden egyezés a valósággal a véletlen műve - ezek az ellenőrök nem azok az ellenőrök, ez a metró pedig természetesen nem az a metró.
Ebben az országban kissé nehéz nem a BKV-ra asszociálni, ha egy film elején felbukkan Aba Botond, a BKV Rt. vezérigazgatója, azt bizonygatván, hogy a darab, amit látni fogunk, semmiféle kapcsolatban nem áll a nagyvállalattal. Persze, tudjuk mi jól, minden egyezés a valósággal a véletlen műve - ezek az ellenőrök nem azok az ellenőrök, ez a metró pedig természetesen nem az a metró.

A nagyjátékfilm-rendezőként most debütáló Antal Nimród munkáját egyfelől tagadhatatlan irónia, groteszk hangvételű humor jellemzi, másfelől az expresszionizmus hatása - a főszerepet alakító ellenőr, Bulcsú (Csányi Sándor) nyomott lelkiállapotának nem csupán a zegzugos, komor hangulatú magyar metró a tükröződése, de az ott garázdálkodó sorozatgyilkos alakja is, aki - folytatván az expresszionista párhuzamot - a főhős doppelgängere.

Vele és a bliccelő utasokkal küzd meg hősünk ebben a szimbolizmust realizmussal vegyítő moziban, mely sem az akció-, sem a vígjátéki, sem pedig a thriller-elemeket nem nélkülözi. Antal Nimród egyéni filmnyelvet beszélő, kifejezetten tehetséges, bár időnként még bizonytalankodó rendező - a mozi egy-két dialógusa túlzottan szájbarágó és szentenciózus, ellenpólusként azonban pergő, kihagyásra épülő párbeszédeket is hallhatunk; a vizuális gegeken alapuló humort, a feszültségteremtést remekül műveli, egy-két üldözéses akciójelenete azonban mintha túlzottan hosszúra nyúlna; a doppelgänger-effektust ellenben mesteri eleganciával teszi oda.

A Bulcsú figuráját visszafogott színészi eszközökkel, nagy magabiztossággal megformáló Csányi Sándor és a metróban garázdálkodó sorozatgyilkos (Szabó Győző) alakja között egyértelmű a párhuzam. A sorozatgyilkos a hajdan szebb napokat látott fiatal ellenőr rosszabbik énje, az az agresszor, akivé a hős, reménytelennek tetsző helyzete folytán, maga is válhatna, és aki a film egy-két jelenetében elő is tör belőle. Antal kódot is ad az értelmezéshez - a két szereplő ruházata megegyezik (bőrkabát és kapucnis overall), akár össze is keverhetnénk őket.

A párhuzam kifejezetten merész, de a rendező túlzottan kedveli hősét ahhoz, hogy kiaknázza az analógiában rejlő lehetőségeket - engedményt téve a hollywoodi dramaturgiának Bulcsú végül újabb esélyt kap az élettől, a ,,földalatti" poklot és a purgatóriumot bejárva jut el a mennybe.

A film befejezése, a lendületes akciók, a fanyar, már-már abszurditásba hajló humor és a remek színészi játékok kifejezetten nézőbaráttá teszik a mozit - kérdés, hogy az utóbbi évek magyar sikerfilmjein trenírozott közönség mit tud kezdeni egy olyan alkotással, amin, hogy teljességében átlássuk, még gondolkodni is kell.

Veralina

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”