Film: Hahó, a tenger! (Anyádat is!)

  • - ts -
  • 2002. október 3.

Zene

Bár egy újszülöttnek minden vicc új, a Kamaszkorom legszebb nyara típusú filmekben mégis a változatlanság boldogít, hogy olyan örök értékei vannak az emberi lét ezen bizonyos szakaszának, melyek bár vissza sose térnek (kísér a Stúdió 11), mindig nagy élvezet visszagondolni rájuk vagy bámulni őket a moziban.
Bár egy újszülöttnek minden vicc új, a Kamaszkorom legszebb nyara típusú filmekben mégis a változatlanság boldogít, hogy olyan örök értékei vannak az emberi lét ezen bizonyos szakaszának, melyek bár vissza sose térnek (kísér a Stúdió 11), mindig nagy élvezet visszagondolni rájuk vagy bámulni őket a moziban.

Mert mit csinálna a kamasz nyáron? Ugyanazt, amit mindenki, de kétségtelen, hogy nemes célja érdekében ő hajlandó a legnagyobb áldozatot hozni, a legtöbbet dolgozni. Ekkora befektetésen nagyon könnyű fogást találni. A dugni igyekvő serdülő csodákra képes, noha szokásai rabja. Van egy nyár gyermeki életében, amikor csak tengerparton hajlandó. Na, erről a nyaráról csinálják a filmeket.

A műfaj

társadalmi elhelyezkedése azért lehet fontos a számunkra, hogy jobban kitetsszék az Anyádat is! című film alkotóinak igyekezete. A nosztalgiázó film - melynek kitüntetett ága ez a zsáner - tipikusan prolivircsaft, egy átlagos darabjában felgyűrt ujjú pólót viselő, pattanásos kretén köti el a fater garázsából a Fordot, hogy a hátsó ülésen egy rövidebb fuvar után végleg lerendezze a dolgokat. Mindebből két nagyon is konkrét következtetés szűrhető le.

1. Az ilyen mozik szeretnek a félmúltban játszódni, hiszen az alkotók imádnak a saját süvölvényéveikből meríteni, de ennek is megvan a maga magyarázata, ám ahhoz vissza kell kanyarodnunk a társadalmi kérdésekhez, a proli onnan ismerhető föl a legkönynyebben, hogy örökké elégedetlen, leginkább a sorsával és az árszínvonallal. Neki akkor volt utoljára jó, akkor is nagyon rövid ideig, amikor beavatták. Ennyit a filmalkotók társadalmi mobilitásáról, némileg kiterjesztő megközelítésből persze.

2. Az ilyen mozik szeretnek road movie-ba ojtódni, mert azért a kis huncutságért még a térképről is lemennének azok a büdös kölkök.

Nos, e tényleg csak a sarokpontokra vonatkozó műfaji alapvetés után már csak annyi dolgunk maradt, hogy bevizsgáljuk, az Anyádat is! miben passzol és miben megy szembe mindevvel. Társadalmilag kifejezetten dacol, például. Hőse tipikus felső középosztálybeli, társa is csak hajszálnyival alábbvaló. Egy rokoni esküvőn

megjelenik az államelnök is,

ám ebből a film csupán annyit hasznosít, hogy a nézői a körúton is leszűrhetik, hogy Mexikóban (ahol nagy a kosz és intenzív a szegénység) sem kimondottan az arisztokrácia adja a hivatalnoki gárdát.

Formailag a röpdolgozat posztmodern, már közben elmondja a narrátor, hogy kiből mi lesz, és mi történt vele a múlt héten. Road movie, ugye: mennek az úton a kocsival. Narrátor: "ha tíz évvel ezelőtt mentek volna itt", és pofátlanul elmesél egy balesetet.

Egyébként minden jó és szép, de különösen a táj és a szereplők, kár, hogy az ilyenkor kötelező gyakorlatokon kívül nem történik velük, sem körülöttük semmi, bár távol álljon tőlem, hogy akcióelemeket várjak egy efféle mozitól. Viszont azt kikérem magamnak, hogy a végin az x idő múlva találkozó hősök egy kitalált dologgal hozakodnak elő, hogy amiatt történt minden, és akkor nekem a villamoson azon kell törnöm magam, hogy utólag rendeljem egy állításhoz az egész mozit. Megtenném én éppenséggel, de ha addig jutok, hogy hát sírdogál szegény, mert rossz volt neki, az hiába az én bajom, de mindenképpen a film hibája. De nem baj. Egy halk mexikói film, minden hibájával együtt megér egy estét.

- ts -

Y tu mama también, színes, feliratos mexikói, amerikai, 2001, 101 perc; rendezte: Alfonso Cuarón; szereplők: Mariel Vardú, Geal García Bernal, Diego Luna; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.