Film: Halvány elegancia (Sade márki játékai - Quills)

  • - orosz -
  • 2001. február 22.

Zene

Amárki kimerítő portréját nehéz lenne számon kérni Doug Wright darabjának filmváltozatán, életének egyébként sem volt több köze a drámai műfajhoz, mint könyveinek. Halász Péter filmszalagra rögzített monológjánál úgysem kerülhetnénk közelebb az önjelölt prófétához, aki amikor csak tehette, úgy élt, ahogy prédikált, mértéktelenül, gyalázatosan, következésképpen fél életét börtönben és elmegyógyintézetben töltötte. Akár a sors tréfájának is vehetjük, hogy túlélte a forradalmat, tíz nappal a kitörése előtt ugyanis a Bastille-ből egy Charenton nevű város elmegyógyintézetébe szállították át, ahová később újra visszakerült, majd ott is halt meg 1814-ben.
Amárki kimerítő portréját nehéz lenne számon kérni Doug Wright darabjának filmváltozatán, életének egyébként sem volt több köze a drámai műfajhoz, mint könyveinek. Halász Péter filmszalagra rögzített monológjánál úgysem kerülhetnénk közelebb az önjelölt prófétához, aki amikor csak tehette, úgy élt, ahogy prédikált, mértéktelenül, gyalázatosan, következésképpen fél életét börtönben és elmegyógyintézetben töltötte. Akár a sors tréfájának is vehetjük, hogy túlélte a forradalmat, tíz nappal a kitörése előtt ugyanis a Bastille-ből egy Charenton nevű város elmegyógyintézetébe szállították át, ahová később újra visszakerült, majd ott is halt meg 1814-ben.

Utolsó éveinek nem kevés csúsztatással tarkított, átpoetizált történetét mondja el Philip Kaufman, aki annak idején a Henry és June című film NC17-es besorolása miatt kapott eleget, így nem túl meglepő, ha a Quills első körben elmélkedés a szólás szabadságáról. Mint a filmből is megtudható, az illusztris beteg papírra vetett vágyálmaira volt kereslet, de még milyen, azonban külső nyomásra Charenton felvilágosult és jócskán elnéző vezetője, M. de Coulmier abbé kénytelen minden írószerszámtól megfosztani kedvenc betegét. Geoffrey Rush kellően démoni márkiját azonban végső soron legitimálja, hogy nemcsak az abbé szimpatizál vele a maga módján, hanem egy fiatal lány is (Kate Winslet), aki nemcsak hogy hajlandó - a valóságban jóval előbb született - műveit (pl. a Justine) kicsempészni a kiadónak, hanem lelkes olvasójuk is. Kettejük viszonya nélkülözi a konkrét fizikai dimenziókat (a lány figuráját minden bizonnyal Sade utolsó szerelme, egy fiatal színesznő, Mme Quesnet ihlette, akivel kapcsolatuk mindvégig plátói maradt). Madeleine bolondul a márkiért, mintha az valami excentrikus nagybácsi volna, és a diliház családias hangulatát tovább fokozza az abbé és Madeleine nyilvánvaló vonzalma. A külvilág beavatkozása egy új felügyelő (Michael Caine) képében nem egyszerűen véget vet az idillnek, a tilalom ellenére továbbra is napvilágot látó műveket a valóság nyelvére fordítja a hatalom képviselőjének jelenléte. A valóságos események is a művekben leírtakhoz hasonlatos tragédiákba torkollnak, bár ezekhez a márki, lévén Madeleine az áldozat, felemásan viszonyul. A történet Sade szellemében bonyolódik, a márki a keresztről levett Krisztus pózába merevedve, a pap ölében hal meg. A felügyelő az inkriminált művek publikálásába kezd, az abbét pedig becsukják.

Kaufman egyébként elegáns filmjét nem nehéz úgy értelmezni, hogy aki szórakoztat, annak minden megbocsátható, különösen, hogy Sade korábbi bűntettei filmjében igen keves hangsúlyt kapnak. Igazán meggyőzően csak az első jelenetből derül ki, hogy Marquis de Sade egy szörnyű kor még szörnyűbb teremtménye volt, akinek javára írandó, ha mentségéül nem szolgál is, hogy tökéletesen értette korát.

- orosz -

Sade márki játékai - Quills; 2000, színes, feliratos, amerikai, 124 perc; rendezte: Philip Kaufman; írta Doug Wright; szereplők: Geoffrey Rush, Kate Winslet, Joaquin Phoenix, Michael Caine; forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.