Színház: "A kastély a három rajkónak marada..." (Rózsa és Ibolya - Stúdió K)

  • Csáki Judit
  • 2001. február 22.

Zene

"A kisfiú szeretne barátságot kötni egy madárral. Szívesen választaná a feketerigót, aki azonban azt hiszi, hogy így, fekete gúnyában nem tetszik senkinek. Hogy felhívja magára a figyelmét, az öreg festő ecsetjével kipingálja magát. Először zöld küllő akar lenni..."
"A kisfiú szeretne barátságot kötni egy madárral. Szívesen választaná a feketerigót, aki azonban azt hiszi, hogy így, fekete gúnyában nem tetszik senkinek. Hogy felhívja magára a figyelmét, az öreg festő ecsetjével kipingálja magát. Először zöld küllő akar lenni..." Erre a tartalomismertetésre kellene egy vidéki város aprajának özönölni egy produkcióra, miután anya-apa elrángatta őket a pikacsutól(?), és elmagyarázta, mi az a zöld küllő, és hogyan lehetséges, hogy egy kisfiú Luke Skywalker helyett madarakat hajkurász barátnak. Mielőtt bárki élből visszavágná, hogy hasonló lehet a helyzet a törpékhez cselédnek álló Hófehérkével (ezt is adják színházban furtonfurt; és könyvben még az úgynevezett interaktív változat is létezik, melyben a kiskorú döntheti el, harap-e Hófehérke a mérgezett almába vagy sem, utóbbi esetben ugrik húsz oldalt, ahol a koporsóból egyenest a herceg karjaiba lehet omolni, és már készen is vagyunk), azzal védekezem, hogy amelyik családban a színház szót valaha definiálták - azaz leválasztották a televízióról -, ott Hófehérke rendszerint megvolt. A nyolcadik törpével, a bányában felejtett Lámpással együtt (ld. Padlás).

Ezúttal hagyjuk a

gagyi minden mennyiségben

kezdetű tirádát - nem mintha nem lenne igaz, hiszen majd minden második színházi bemutatóval a gyerekeknek "kedveskednek", hanem mert nincs monopolhelyzetben, és nem muszáj odamenni. Pici böngészés a műsorújságban, és szagról kiviláglik, merre ne tévedjünk. Akkor már inkább az ismét előkapott Petruska (rendezteszőnyikatóóóóó!!!!) a Bábszínházban - évtizedekkel ezelőtt ugyanezt az előadást láttam -, mert ott a bábok gyönyörűek (Koós Iván, persze), másrészt a bábszínészek profizmusban, odaadásban legalább tizenöt budapesti színház teljes társulatát "teszik le a polcról", és hát a zene is elég jó (Sztravinszkij).

Ha ezen túlvagyunk, irány egy pince, ahol a város (fő) legjobb gyerekelőadásait láthatni: a Stúdió K. A titok nyitjánál nincs egyszerűbb: ezek voltaképpen nem szokványos gyerekelőadások (ti. "a gyereknek ez is jó"), hanem egészen szokványos színielőadások, gyermeki befogadásra is alkalmas léptékkel.

Igaz, ez a Stúdió K-féle szokványosság maga is definícióra szorulna, amennyiben csak önmagán belül érvényes: itt szoktak a produkciók minden szempontból igényesek lenni, ebben a nagyobbacska nappali szoba méretű pincében. Most két költő szállt be a stábba: Arany János és Balla Zsófia. A Rózsa és Ibolya című népmesét Arany írta elbeszélő költeménnyé, Balla Zsófia pedig játszható drámává, méghozzá keretes történetté szerkesztette; az Arany-műben alig pár sorban felbukkanó "három cigány gyermeket" dramaturgiailag megemelte (ennyit a Fodor Tamás követte ideológiai trendről!), gyönyörű költői strófákat juttatott nekik is.

Szóval a három cigánypurdé... Tőlük lesz összetéveszthetetlenül "Stúdió K-s" az előadás: dupla fenekű. A mese szép, Rózsa nagy kalandok árán és tündérlány Ibolyája varázsos segítségével megszerzi a lányt - majd elfelejti. De a végén eszébe jut, és van happy ending, ahogy dukál. A felnőttek meg töprenghetnek még egy kicsit: ezzel a három varázslatos kis purdéval, akik alighanem álmodták az egészet, királyostul, palotástul, de ébredéskor fedél helyett ismét csak a csillagos ég borul rájuk - velük meg mi lesz? A gyerek erre csak annyit mond, hogy ő azt a kislánypurdét, mármint a bábot, szívesen hazavinné.

Azt, hogy báb, azt is csak jobb híján mondja az ember azokra a teremtményekre, akikkel a kalandok esnek. Németh Ilona ugyanis

jellemeket, sőt sorsokat "szobor",

mozgó (mozgatott) lényeket. Embereket, állatokat - és szoknyából tavat, a rajta úszkáló kacsával; de lény az az órák alatt termőre forduló szőlőtőke is, amelyik árnyjátékkal vetül valami vászonfélére, ami lehet, hogy üveg. Az ember vagy színházat néz, vagy a lények keletkezéstörténetét próbálja megfejteni - aki még emberszabású néző, ez utóbbit adja fel, úgysem sikerül. Németh Ilona ma a legnagyobb alkalmazott színházi képzőművész - szűkre szabott állandó kiállítása a pinceszínház összes termeinek falán látható, a többi mű nyilván valami félreeső raktárban pihen. Bátor alkotó, az anatómia szakavatott ismerője - így aztán parádés ló vágtat, hátán a bábbal, számolom a karokat, lábakat, mindig páratlan, valahogy...

Néha a bábok több példányban készülnek, kicsiben és nagyban. Van köztük marionett; van, amelyiknek a karjaiba a színész bújik bele, de közben egy kolléga egy bottal még a fejét is mozgatja, mármint a bábét. Rendre egynél több ember kell az ilyesmihez, legalább három végtag, ezért aztán az egyik színész a másik háta mögé áll, szabad kezét annak dereka köré fonja, a mozgás összehangolása végett, gondolom. És bár a színészek-színésznők nem rejtőznek különösképpen, egy idő után mégiscsak kivágják magukat a képből. Legalább a nevük álljon itt: Nádasi László, Bacskó Tünde, Eszes Fruzsina, Nyitrai Illés, Topor Rita, Hannus Zoltán, Homonnai Katalin, Szabó Domokos.

Oldalt Szőke Szabolcs ül és zenél - Spilák Lajossal -, hangszere egy hegedű és egy trombita liaisonjából született; az egyiktől a húrokat, a másiktól a trombita végét örökölte. A zenészek egy pillanatra sem lazsálhatnak - amúgy sem merül itt föl az ilyesmi -, mert zenéjük egyben effekt is, végigkíséri a játék egészét, egyenrangú alkotóelem.

Fodor Tamás a végtelenségig precíz rendezése nyomán - az ember szinte érzi az ezerszer elpróbált mozdulatokat és az újabb ismétlésekre szólító rendezői vezényszót, mert Fodor perfekcionista - az előadás egyszerre költőien lebegő és drámaian dinamikus, itt nincsenek színészi-rendezői hasalások, maszatolások, elkenések és megúszások, itt élesben megy minden, ezért

mégiscsak szomorú a vége,

mert arról szól, hogy álmodik a nyomor.

Ez a színház eléggé szegény, és csak azért nem mondja az ember, hogy azonnal cseréljen helyet teszem azt a Madáchcsal, mert tudja, Fodor úgysem menne oda, Kerényin meg egy pincébe szorított, elmélyült alkotómunka sem segítene. De több pénzt kaphatna azért a Stúdió K - jár neki, mert jó.

Csáki Judit

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.