Film: Howie és Fred lenyomja az NBC-t (Intim részek)

  • - seres -
  • 1997. július 31.

Zene

Szóval így is lehet rádiózni. Jó látni ezen a filmen, hogy rádiózás alatt nem csak azt lehet érteni, hogy szervusz, Jenő, halló, halló, igen, ott vagy?, hol laksz, hány éves vagy, akkor most játsszunk, de előbb következzék a Nyálfej Sisters, és a szám címe, Kiabálj-é-é, hanem meg lehet kérdezni a kedves hallgatótól, hogy mikor élvezett el utoljára nővel/pasival, szintén kicsi-e a fütyije, mit gondol a halálbüntetésről, és ő is utálja-e a főnökét annyira, mint a műsorvezető. Ki lehet mondani dolgokat, nem kell félni a kimondott szótól, hogy jaj, de kiegyensúlyozottnak kell lenni, jaj, nehogy már megbántsak valakit. Életet lehet adni az éveknek.

Szóval így is lehet rádiózni. Jó látni ezen a filmen, hogy rádiózás alatt nem csak azt lehet érteni, hogy szervusz, Jenő, halló, halló, igen, ott vagy?, hol laksz, hány éves vagy, akkor most játsszunk, de előbb következzék a Nyálfej Sisters, és a szám címe, Kiabálj-é-é, hanem meg lehet kérdezni a kedves hallgatótól, hogy mikor élvezett el utoljára nővel/pasival, szintén kicsi-e a fütyije, mit gondol a halálbüntetésről, és ő is utálja-e a főnökét annyira, mint a műsorvezető. Ki lehet mondani dolgokat, nem kell félni a kimondott szótól, hogy jaj, de kiegyensúlyozottnak kell lenni, jaj, nehogy már megbántsak valakit. Életet lehet adni az éveknek.

A Howard Stern amerikai rádiós anarcho-antisztárról szóló dolgozat nemcsak azért élvezetes, mert ez a tekintélyellenes hang rendesen rádöbbenti az embert a hazai médianyomorra, hanem azért is, mert megmutatja, hogy öntörvényűnek lenni abszolút kifizetődő is lehet, élő adásban lehet basztatni a főnököt és a főnök adóját, mert ha az ember elég sikeresen csinálja, akkor a főnök van az emberre utalva, nem pedig fordítva. Az USA-ban Howard Stern az egyik szindikált (országosan sugárzott) rádiós megasztár, az őskonzervatív Rush Limbaugh a másik, ő az a típus, akinek minden szociális problémáról az adófizetők pénze jut eszébe, és műsoraiban előszeretettel szívatja a túlzásba vitt politikai korrektség kisebbségi tabutémáit, pl. feministákat, melegeket. Mindketten erősen populisták, azt mondják ki, amit az emberek éreznek és hallani akarnak, csak míg a zsidó radikális Stern a szabados állatot hozza elő a hallgatóból, addig az őskeresztény-jobbos Limbaugh a másikat, a represszív intoleránst.

Howard Stern nem éppen filmsztár, ezért amikor önmagát alakítja, olybá tűnik néha, mintha külön bele kellene élnie magát a saját szerepébe. Egy repülőgépen történő nőfelszedés keretsztorijába ágyazva Stern elmondja, hogyan telt a gyerekkora (erős Woody Allen-i beütésű flashback, röviden, precízen), gátlásos fiatalkora (még a vak lány sem hajlandó randizni vele az egyetemen), rádiós karrierkezdete (kb. öt adót szenved végig, míg rá nem talál saját hangjára, az NBC-re, valamint Alison nevű feleségére). Közben MAD-et olvas és Ramonest konferál fel; Fred Norris nevű hallgatag, ámde hatékony hangmérnökét felturbózza műsorpartnerévé, és rátalál élete másik nőjére, a kezdetben hangyányit prűd Robin Quivers fekete bemondónőre, akit lassan szintén bevon a műsorába, mert megfertőzte humorával és szókimondásával.

Briliáns jelenetek sora: Stern élő közvetítést ad arról, hogyan töri rá az ajtót főnökére, aki ki akarja őt utálni az NBC-től; élő műsorban teszi nevetségessé az NBC "csúnya szavak" tiltólistáját; rádiós műfajban közvetíti, ahogy egy nagy mellű, meztelen nő éppen masszírozza; a stúdióból távorgazmushoz juttat egy rá beindult nőt; behív egy művésznőt, aki 30 centis kolbászt képes egyben lenyelni, miközben Stern a mellette ülő exszínész bemondóhoz fordul azzal, hogy "ön nyomott már le ekkora kolbászt a torkán?". Persze Alison szerint túl messzire megy, amikor már saját életüket is közhírré teszi sokmilliós hallgatóságának - beleértve egy elvetélés részleteit is.

Howard Stern plasztikussá, láthatóvá, élővé teszi a rádiós műfajt, a film nagy erénye pedig az, hogy nem teremt mítoszt ebből vagy az infantilis Stern személyéből, hanem csak természetesnek mutatja be, hogy így is lehet. Nagyon vicces. Abszolút telitalálat.

- seres -

Intim részek (Private parts); 105 perc; rendezte: Betty Thomas; írta: Len Blum és Michael Kalesniko; fényképezte: Walt Lloyd; szereplők: Howard Stern, Mary McCormack, Robin Quivers; forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.