Film: John Malkovich, minek? (Spike Jonze: A John Malkovich menet)

  • - ts -
  • 2000. március 30.

Zene

Már az elején szükséges leszögezni, miért is bajlódunk ezzel a darabbal, hisz sok oka van annak. Leginkább talán az, hogy már az előzményekből, az előzetes információkból arra lehet gyanakodni, a cucc némileg elüt a szokványos hollywoodi maszlagtól, de részletezzük. Már a cím is, ugye. Ki látott már olyat, hogy mittudomén Bronson pofon vagy Al Pacino kapucsínó?, melyekben a főhős himself vagy herself domborít. Aztán a rendező személye. Nem túlságosan Music Televízió-függő magyar néző általában Titanic fesztiválok idején találkozhat az ő jó nevivel, bírja nagyon a szaksajtó, jelentős videoklip- és reklámfilmrendező állítólag, de a rövidfilmek birodalmában is komoly kakas, a Beastie Boys Sabotage-a dicséri híres kezét. De aki Puff Daddyre gerjed, az is személyes ismerősének tekintheti. Eredeti gyerek alighanem.

Már az elején szükséges leszögezni, miért is bajlódunk ezzel a darabbal, hisz sok oka van annak. Leginkább talán az, hogy már az előzményekből, az előzetes információkból arra lehet gyanakodni, a cucc némileg elüt a szokványos hollywoodi maszlagtól, de részletezzük. Már a cím is, ugye. Ki látott már olyat, hogy mittudomén Bronson pofon vagy Al Pacino kapucsínó?, melyekben a főhős himself vagy herself domborít. Aztán a rendező személye. Nem túlságosan Music Televízió-függő magyar néző általában Titanic fesztiválok idején találkozhat az ő jó nevivel, bírja nagyon a szaksajtó, jelentős videoklip- és reklámfilmrendező állítólag, de a rövidfilmek birodalmában is komoly kakas, a Beastie Boys Sabotage-a dicséri híres kezét. De aki Puff Daddyre gerjed, az is személyes ismerősének tekintheti. Eredeti gyerek alighanem.

Mindehhez képest első nagyjátékfilmes nekibuzdulásának alapötlete és eszmei mondanivalója, miszerint "Te is lehetsz sztár" vagy "Mindenki sztár", eléggé ismerősnek tűnik, leginkább az Andy Warholtól mondjuk egészen Földes Lászlóig ívelő szivárványos horizont gyakorlatilag bármelyik szegletéből, de biztos van, aki örül ennek módfelett. Mi se nagyon tamáskodtunk volna úgy tucatnyi évvel ezelőtt. Akkor volt ugyanis a Stephen Frears-féle, finoman szólva is zseniális Veszedelmes viszonyok, melynek hatására minden csaj Malkovichba volt szerelmes. (Nota bene: vizsgált dolgozatunk másik férfi sztárja, John Cusack is Frearsnél tűnt föl, konkrétan a Svindlerek című, igaz, jóval kevésbé emlékezetes, hazánkban tán csak videón forgalmazott műben, de ennek nincs túl nagy jelentősége.)

Szóval most, persze csak a moziban, az a helyzet, hogy 200 dezsőért (cca. 50 000 HUF) tizenöt percre John Malkovichnak lehet lenni, majdnem. Adott két luk, Johnny szemei, azon sasolhat ki, aki befizetett. Kis gyakorlással elsajátítható az is, hogy valamennyire befolyásoljuk a fiú cselekedeteit.

Gondoljunk csak bele! Mire jutunk a tizenöt perces királysággal? Vannak ugye a földrajzi korlátok. Nincs az a csaj, aki ennyi idő alatt Pestről Los Angelesbe érne, és még ruhájának ledobására is maradna ideje. Világos, a menet bármilyen demokratikusnak látszik is, nem nekünk lett kitalálva. Ám Jonze annyiban feltétlenül helyesen látja a dolgokat, hogy neki vagy mellékszereplői többségének is ugyanez jut a dologról eszibe. Hogy tudniillik özvegy Nógrádi Félixné vagyok, de John Malkovichnak látszom, kefélni jöttem, de tessen gyorsan vetkezni, mert egyszerre nem lehet több pénzt bedobni, újra sorba kéne állni, az ilyen elnyújtott orgazmus meg az én koromban hiányzik a hóhérnak, de egészségtelen is.

Idáig még szép is a dolog. Látjuk John M.-et, amint a maga bőséges eszköztárával eljátssza, hogy ő J. Malkovich. Mit mondjak? Valmont-t hihetőbben adta. De nem is ez a legnagyobb baj. Hanem az, hogy a valóban lélegzetelállító térformáló erőt mutató Jonze (emellett nem lehet szó nélkül elmenni, a filmben játszó hét és feledik emelet már-már kafkai) sehogyan sem képes kijönni a sztorijából. Pedig a történet felütése olyan, hogy az első negyedóra után hajlamos az ember azon tépelődni, mi lesz ebből. Nem túl sok, a tanulság pedig még annál is lapidárisabb. Csak annyi, hogy ha van egy videoklipre érvényes ötletünk, abból, ha nem nagyon muszáj, ne csináljunk közel kétórás mozit, mert a népek azt előbb-utóbb elunják.

- ts -

Being John Malkovich, színes, feliratos amerikai, 1999, 112 perc; rendezte: Spike Jonze; fényképezte: Lance Acord; zene: Carter Burwell; szereplők: John Cusack, Cameron Diaz, John Malkovich, Catherine Keener, Charlie Sheen; a Flamex mozija

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.