Film: John Malkovich, minek? (Spike Jonze: A John Malkovich menet)

  • - ts -
  • 2000. március 30.

Zene

Már az elején szükséges leszögezni, miért is bajlódunk ezzel a darabbal, hisz sok oka van annak. Leginkább talán az, hogy már az előzményekből, az előzetes információkból arra lehet gyanakodni, a cucc némileg elüt a szokványos hollywoodi maszlagtól, de részletezzük. Már a cím is, ugye. Ki látott már olyat, hogy mittudomén Bronson pofon vagy Al Pacino kapucsínó?, melyekben a főhős himself vagy herself domborít. Aztán a rendező személye. Nem túlságosan Music Televízió-függő magyar néző általában Titanic fesztiválok idején találkozhat az ő jó nevivel, bírja nagyon a szaksajtó, jelentős videoklip- és reklámfilmrendező állítólag, de a rövidfilmek birodalmában is komoly kakas, a Beastie Boys Sabotage-a dicséri híres kezét. De aki Puff Daddyre gerjed, az is személyes ismerősének tekintheti. Eredeti gyerek alighanem.

Már az elején szükséges leszögezni, miért is bajlódunk ezzel a darabbal, hisz sok oka van annak. Leginkább talán az, hogy már az előzményekből, az előzetes információkból arra lehet gyanakodni, a cucc némileg elüt a szokványos hollywoodi maszlagtól, de részletezzük. Már a cím is, ugye. Ki látott már olyat, hogy mittudomén Bronson pofon vagy Al Pacino kapucsínó?, melyekben a főhős himself vagy herself domborít. Aztán a rendező személye. Nem túlságosan Music Televízió-függő magyar néző általában Titanic fesztiválok idején találkozhat az ő jó nevivel, bírja nagyon a szaksajtó, jelentős videoklip- és reklámfilmrendező állítólag, de a rövidfilmek birodalmában is komoly kakas, a Beastie Boys Sabotage-a dicséri híres kezét. De aki Puff Daddyre gerjed, az is személyes ismerősének tekintheti. Eredeti gyerek alighanem.

Mindehhez képest első nagyjátékfilmes nekibuzdulásának alapötlete és eszmei mondanivalója, miszerint "Te is lehetsz sztár" vagy "Mindenki sztár", eléggé ismerősnek tűnik, leginkább az Andy Warholtól mondjuk egészen Földes Lászlóig ívelő szivárványos horizont gyakorlatilag bármelyik szegletéből, de biztos van, aki örül ennek módfelett. Mi se nagyon tamáskodtunk volna úgy tucatnyi évvel ezelőtt. Akkor volt ugyanis a Stephen Frears-féle, finoman szólva is zseniális Veszedelmes viszonyok, melynek hatására minden csaj Malkovichba volt szerelmes. (Nota bene: vizsgált dolgozatunk másik férfi sztárja, John Cusack is Frearsnél tűnt föl, konkrétan a Svindlerek című, igaz, jóval kevésbé emlékezetes, hazánkban tán csak videón forgalmazott műben, de ennek nincs túl nagy jelentősége.)

Szóval most, persze csak a moziban, az a helyzet, hogy 200 dezsőért (cca. 50 000 HUF) tizenöt percre John Malkovichnak lehet lenni, majdnem. Adott két luk, Johnny szemei, azon sasolhat ki, aki befizetett. Kis gyakorlással elsajátítható az is, hogy valamennyire befolyásoljuk a fiú cselekedeteit.

Gondoljunk csak bele! Mire jutunk a tizenöt perces királysággal? Vannak ugye a földrajzi korlátok. Nincs az a csaj, aki ennyi idő alatt Pestről Los Angelesbe érne, és még ruhájának ledobására is maradna ideje. Világos, a menet bármilyen demokratikusnak látszik is, nem nekünk lett kitalálva. Ám Jonze annyiban feltétlenül helyesen látja a dolgokat, hogy neki vagy mellékszereplői többségének is ugyanez jut a dologról eszibe. Hogy tudniillik özvegy Nógrádi Félixné vagyok, de John Malkovichnak látszom, kefélni jöttem, de tessen gyorsan vetkezni, mert egyszerre nem lehet több pénzt bedobni, újra sorba kéne állni, az ilyen elnyújtott orgazmus meg az én koromban hiányzik a hóhérnak, de egészségtelen is.

Idáig még szép is a dolog. Látjuk John M.-et, amint a maga bőséges eszköztárával eljátssza, hogy ő J. Malkovich. Mit mondjak? Valmont-t hihetőbben adta. De nem is ez a legnagyobb baj. Hanem az, hogy a valóban lélegzetelállító térformáló erőt mutató Jonze (emellett nem lehet szó nélkül elmenni, a filmben játszó hét és feledik emelet már-már kafkai) sehogyan sem képes kijönni a sztorijából. Pedig a történet felütése olyan, hogy az első negyedóra után hajlamos az ember azon tépelődni, mi lesz ebből. Nem túl sok, a tanulság pedig még annál is lapidárisabb. Csak annyi, hogy ha van egy videoklipre érvényes ötletünk, abból, ha nem nagyon muszáj, ne csináljunk közel kétórás mozit, mert a népek azt előbb-utóbb elunják.

- ts -

Being John Malkovich, színes, feliratos amerikai, 1999, 112 perc; rendezte: Spike Jonze; fényképezte: Lance Acord; zene: Carter Burwell; szereplők: John Cusack, Cameron Diaz, John Malkovich, Catherine Keener, Charlie Sheen; a Flamex mozija

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.