Film: Kár a könnyekért (Sally Potter: A síró ember)

  • - bori -
  • 2001. augusztus 9.

Zene

Csalódni fog az, aki az Orlando rendezőjének új filmjére vált jegyet a moziba. A táncos-koreográfusként indult Sally Pottert ezentúl is a kilencvenes évek elején készített Virginia Wolf-adaptációja miatt érdemes számon tartani. Az Erzsébet-kortól a XX. századig ívelő Orlando több volt, mint a megszokott, pazar kiállítású kosztümös filmek: frivol, többértelmű, szellemes anakronizmusokkal tűzdelt feminista leágazása a Greenaway és Jarman képviselte brit manierista mozgóképnek. A síró ember viszont zsánerfilm, melyben a negyvenes-ötvenes évek hollywoodi melodrámáját látjuk viszont, bő multikulturális szósszal és politikailag korrekt körettel tálalva.
Csalódni fog az, aki az Orlando rendezőjének új filmjére vált jegyet a moziba. A táncos-koreográfusként indult Sally Pottert ezentúl is a kilencvenes évek elején készített Virginia Wolf-adaptációja miatt érdemes számon tartani. Az Erzsébet-kortól a XX. századig ívelő Orlando több volt, mint a megszokott, pazar kiállítású kosztümös filmek: frivol, többértelmű, szellemes anakronizmusokkal tűzdelt feminista leágazása a Greenaway és Jarman képviselte brit manierista mozgóképnek. A síró ember viszont zsánerfilm, melyben a negyvenes-ötvenes évek hollywoodi melodrámáját látjuk viszont, bő multikulturális szósszal és politikailag korrekt körettel tálalva.

A rendezőnek most is a látványteremtés az erőssége, ám ezúttal maga írta a forgatókönyvet, és ezt elég rosszul tette. Túl sok szereplőről, túl sok történelmi eseményről és korunk túl sok nagy kérdéséről akart túl sokat mondani, addig terhelte a mesét, amíg képeskönyvvé nem lapult.

A történet a nagy Oroszország egy kis stetljéből indul a húszas években, és Anglia, majd Párizs és New York érintésével Hollywoodban ér véget a második világháború idején. A zsúfoltságot csak fokozza a rengeteg fő- és mellékalak, úgymint: a kántor apa, aki kivándorol Amerikába, ott elhagyja hitét, és filmmogul lesz Hollywoodban; a pogrom áldozatául eső nagymama, aki előbb kimenekíti unokáját a felgyújtott faluból; a hősnő orosz szobatársnője, Lola (Kate Blanchett), ki a szépségét igyekszik kamatoztatni; a délolasz nyomorból kiemelkedett hőstenor (John Turturro); az opera zsidó intendánsa (Harry Dean Stanton), valamint a Fegeléből Suzie-vá lett hősnő sukár roma csávója (Johnny Depp, fehér lovon, egyenesen a Csokoládéból). További falusiak, angol nevelőszülők, tanerők és gonosz gyermekek, egy Párizsban vendégszereplő brit revükar, elhurcolt zsidó házi néni, kóristalányok, megszálló német tisztek, az úri közönség és egy teljes cigánykaraván.

Közülük Lola és a hőstenor a legérdekesebb, nem függetlenül a színészi játéktól, míg a főszereplő közhelyes identitáskeresésében és lagymatag cigány románcában talán csak a bődületes szereposztási tévedés figyelemre méltó. Hosszan nézve Miss Ricci óriási és tökéletesen kifejezéstelen szemét, csak sajnálni tudjuk, hogy felnőtt: a kislányt játszó gyerekszínész sokkal jobban értette a dolgát. Munkás és drága dolog megteremteni egy kosztümös film hitelességét, de hiába kerül a helyére minden jiddis mondat, harisnyakötő és maceszgombóc, ha azután a nagy gonddal felépített korabeli világot anakronisztikussá teszi az ezredvégi divatot követő tematizálás. Ehhez képest elhanyagolható, hogy Seress Rezső kozmopolita slágere, a Szomorú vasárnap úgy vonul végig a filmen (Iva Bittová énekével), mint múltidéző, ősi zsidó dallam.

A mozi legfőbb erénye, hogy mind a száz percére jut valamilyen fordulat, nézni- vagy hallgatnivaló, tehát nem unalmas. Csak érdektelen.

- bori -

The Crying Man, angol-francia, feliratos, 2000, 100 perc; író-rendező: Sally Potter; operatőr: Sacha Vierny; szereplők: Christina Ricci, Johnny Depp, Kate Blanchett, John Turturro, Harry Dean Stanton; forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.