Könnyű és finom (Morcheeba)

  • - greff -
  • 2001. augusztus 9.

Zene

Aszombat, már részemről, a Morcheeba kora esti sajtótájékoztatójával indul. Nincs benne sok köszönet. A hófehér sajtósátor, mint valami termosz, magába zárja a meleget, és ezen az igazán kellemetlen helyen nagyjából harminc ember küszködik azért, hogy a kiszabott húsz perc során odakiabálhassa kérdését az időjárástól hervadozó zenészeknek. Akik persze nem nagyon bírják komolyan venni ezt az egész béna vircsaftot. A dobozos sörébe kapaszkodó, joviális Paul Godfrey csontszáraz brit humorból ad ízelítőt (megjegyzem, pompásan), öccse, a szanaszét szívott arcú Ross csak vigyorog kifele a vastag szarukeretes szemüvege alól, a zenekar szívét-lelkét jelentő Skye Edwards pedig alig jut szóhoz - kár, mert igazán kedves jelenség. Annyi kiderül, hogy a turnécsapat tagságát korábbi előzenekaraik soraiból nyúlták le, meg hogy hőseink már korántsem pusztítják magukat olyan intenzitással, mint akár két éve; az idősebb Godfrey szabadidejében rendszeresen dídzséskedik Britannia-szerte, Skye viszont kizárólag két kisgyermekének él.
Aszombat, már részemről, a Morcheeba kora esti sajtótájékoztatójával indul. Nincs benne sok köszönet. A hófehér sajtósátor, mint valami termosz, magába zárja a meleget, és ezen az igazán kellemetlen helyen nagyjából harminc ember küszködik azért, hogy a kiszabott húsz perc során odakiabálhassa kérdését az időjárástól hervadozó zenészeknek. Akik persze nem nagyon bírják komolyan venni ezt az egész béna vircsaftot. A dobozos sörébe kapaszkodó, joviális Paul Godfrey csontszáraz brit humorból ad ízelítőt (megjegyzem, pompásan), öccse, a szanaszét szívott arcú Ross csak vigyorog kifele a vastag szarukeretes szemüvege alól, a zenekar szívét-lelkét jelentő Skye Edwards pedig alig jut szóhoz - kár, mert igazán kedves jelenség. Annyi kiderül, hogy a turnécsapat tagságát korábbi előzenekaraik soraiból nyúlták le, meg hogy hőseink már korántsem pusztítják magukat olyan intenzitással, mint akár két éve; az idősebb Godfrey szabadidejében rendszeresen dídzséskedik Britannia-szerte, Skye viszont kizárólag két kisgyermekének él.

Paul mélyen nem ért egyet velem, amikor azt kezdem feszegetni, hogy az utolsó lemezen itt-ott mintha pont a Morcheeba saját, markáns hangzása szunnyadt volna el. Szerinte elődeivel ellentétben éppen hogy a Fragments Of Freedom mutatja meg leginkább a zenekar valódi arcát, mindazonáltal a következő eresztés, amelyen terveik szerint többek között prágai vonósok csapnak majd össze mexikói gitárosokkal, tök másmilyen lesz. Aha. Idáig követem az eseményeket, aztán már csak arra ügyelek, hogy a fullasztó hőség meg a hátborzongató töménységben sorjázó, elképesztően bornírt kérdések hatására le ne forduljak a fapadról. Ilyenek hangzanak el, hogy például mi a frankóbb, ha egymagában vagy ha a csajával táncol az ember egy Morcheeba-nótára. Vagy: van-e valakinek tetoválása a zenekarban? És a végső döfés: ki a kedvenc rajzfilmfigurátok? (Homer Simpson, ha valaki kíváncsi.) Kisiklok a sátorból, akárha víz alól.

Nem sokkal később a nagyszínpadon (a Morcheeba "előzenekaraként") Müller Péter Sziámi vívja ádáz küzdelmét a páros és a páratlan rímekkel, nem várom meg, mi kerekedik ki a dologból, eltalpalok inkább a világzenéhez, ahol éppen a francia Lo ´Jo prezentál egy igazán hangulatos előadást, úgyhogy egyáltalán nem bánom meg.

Aztán húzok vissza gyorsan, de mint kiderül, fölöslegesen, mert csúszás van, veszettül sűrűsödik a tömeg. Nincs mit tenni, furakszom előrefele. Idén a keverő és a színpad közötti távot - a küzdőteret kettő darab térfélre osztva - átíveli egy biztonsági fémkorlát, na, ezen lógok középtájt, egészen kényelmes. Fél tíz körül jár, mire végre elkezdődik.

Kijön a zenekar, de nemcsak a három főarc, hanem velük együtt egy dobos, egy bőgős, aztán egy billentyűs, egy háttérénekes csaj, meg egy hegedűn és trombitán játszó pali. (A Shoulder Holsterrel nyitnak.) Szóval ott van ez a sok zenész és a hangszerek, még sincs semmi gáz, igazán szépek, arányosan szól a cucc, csupán halkabb a kelleténél, előre kell menni. Szorítok nekik, csak el ne romoljon valami, nem romlik. (Én ugyanis, kérem szépen, rendesen lukra futottam kedvenceimmel a Szigeten: a Kispál koncertjét áramszünet - nagyszínpad! - törte ketté, a Mood pedig egy - a bámulatosan korlátolt Tarlós polgármester által vezényelt - drasztikus éjszakai hangerőcsökkentésen vérzett el. Hagyjuk.)

A zenekar az első két lemez lassan csepegő, keserédes dalaira (The Sea, Tape Loop, Over And Over és így tovább) helyezi a hangsúlyt (jó kis bluesos gitárokkal!), ami igazán kedvemre való, még ha nem is jön át mindegyiknek a hangulata a maga teljességében. Azt viszont semmiképp sem hallgatnám el, hogy a legutóbbi album engem különösebben be nem indító funkys témái, főként a Love Sweet Love meg a Rome Wasn´t Built In A Day milyen állatul bírnak megszólalni így élőben. Naná: a zenekar feszes és a végtelenségig profi, simán kiderül ez úgy is, hogy mindvégig szigorúan a dalok állnak a középpontban, akadjon azonban egy apró rés a zene szövetén, egy pillanatnyi szünet két akkord között bárhol, azonnal belegitároznak vagy beleszkreccselnek valami átkozottul ízeset - na és éppen ezek a részletek, a kicsiségek garantálják azt, hogy én ma este igazándiból jól érezhessem magam. Elég az hozzá, a Morcheeba popzenéje jófajta fesztiválmuzsikának bizonyul: egyfelől semmi katartikus, másfelől viszont élvezetes, könnyű és finom. Odafönn lelkesen vigyorgó muzsikusok, alant hálásan éneklő közönség, ki van ez találva. Mielőtt a készülőben lévő lemezekről játszanának egyet, Skye megkér minket, ugyan tekerjünk már a számára egy jó kövér jointot, és amilyen jól nevelt közönség vagyunk, nem is hagyjuk őt cserben. Aztán érkezik az új dal, és ez a lebegős, lusta Slow Down történetesen a koncert egyik csúcspontjának bizonyul, nekem legalábbis nagyon bejön.

Hamar vége van: cirka nyolcvan perc után búcsúznak el, mi pedig vonulunk ezerfelé a fülledt szombat éjszakában.

- greff -

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.