Könnyű és finom (Morcheeba)

  • - greff -
  • 2001. augusztus 9.

Zene

Aszombat, már részemről, a Morcheeba kora esti sajtótájékoztatójával indul. Nincs benne sok köszönet. A hófehér sajtósátor, mint valami termosz, magába zárja a meleget, és ezen az igazán kellemetlen helyen nagyjából harminc ember küszködik azért, hogy a kiszabott húsz perc során odakiabálhassa kérdését az időjárástól hervadozó zenészeknek. Akik persze nem nagyon bírják komolyan venni ezt az egész béna vircsaftot. A dobozos sörébe kapaszkodó, joviális Paul Godfrey csontszáraz brit humorból ad ízelítőt (megjegyzem, pompásan), öccse, a szanaszét szívott arcú Ross csak vigyorog kifele a vastag szarukeretes szemüvege alól, a zenekar szívét-lelkét jelentő Skye Edwards pedig alig jut szóhoz - kár, mert igazán kedves jelenség. Annyi kiderül, hogy a turnécsapat tagságát korábbi előzenekaraik soraiból nyúlták le, meg hogy hőseink már korántsem pusztítják magukat olyan intenzitással, mint akár két éve; az idősebb Godfrey szabadidejében rendszeresen dídzséskedik Britannia-szerte, Skye viszont kizárólag két kisgyermekének él.
Aszombat, már részemről, a Morcheeba kora esti sajtótájékoztatójával indul. Nincs benne sok köszönet. A hófehér sajtósátor, mint valami termosz, magába zárja a meleget, és ezen az igazán kellemetlen helyen nagyjából harminc ember küszködik azért, hogy a kiszabott húsz perc során odakiabálhassa kérdését az időjárástól hervadozó zenészeknek. Akik persze nem nagyon bírják komolyan venni ezt az egész béna vircsaftot. A dobozos sörébe kapaszkodó, joviális Paul Godfrey csontszáraz brit humorból ad ízelítőt (megjegyzem, pompásan), öccse, a szanaszét szívott arcú Ross csak vigyorog kifele a vastag szarukeretes szemüvege alól, a zenekar szívét-lelkét jelentő Skye Edwards pedig alig jut szóhoz - kár, mert igazán kedves jelenség. Annyi kiderül, hogy a turnécsapat tagságát korábbi előzenekaraik soraiból nyúlták le, meg hogy hőseink már korántsem pusztítják magukat olyan intenzitással, mint akár két éve; az idősebb Godfrey szabadidejében rendszeresen dídzséskedik Britannia-szerte, Skye viszont kizárólag két kisgyermekének él.

Paul mélyen nem ért egyet velem, amikor azt kezdem feszegetni, hogy az utolsó lemezen itt-ott mintha pont a Morcheeba saját, markáns hangzása szunnyadt volna el. Szerinte elődeivel ellentétben éppen hogy a Fragments Of Freedom mutatja meg leginkább a zenekar valódi arcát, mindazonáltal a következő eresztés, amelyen terveik szerint többek között prágai vonósok csapnak majd össze mexikói gitárosokkal, tök másmilyen lesz. Aha. Idáig követem az eseményeket, aztán már csak arra ügyelek, hogy a fullasztó hőség meg a hátborzongató töménységben sorjázó, elképesztően bornírt kérdések hatására le ne forduljak a fapadról. Ilyenek hangzanak el, hogy például mi a frankóbb, ha egymagában vagy ha a csajával táncol az ember egy Morcheeba-nótára. Vagy: van-e valakinek tetoválása a zenekarban? És a végső döfés: ki a kedvenc rajzfilmfigurátok? (Homer Simpson, ha valaki kíváncsi.) Kisiklok a sátorból, akárha víz alól.

Nem sokkal később a nagyszínpadon (a Morcheeba "előzenekaraként") Müller Péter Sziámi vívja ádáz küzdelmét a páros és a páratlan rímekkel, nem várom meg, mi kerekedik ki a dologból, eltalpalok inkább a világzenéhez, ahol éppen a francia Lo ´Jo prezentál egy igazán hangulatos előadást, úgyhogy egyáltalán nem bánom meg.

Aztán húzok vissza gyorsan, de mint kiderül, fölöslegesen, mert csúszás van, veszettül sűrűsödik a tömeg. Nincs mit tenni, furakszom előrefele. Idén a keverő és a színpad közötti távot - a küzdőteret kettő darab térfélre osztva - átíveli egy biztonsági fémkorlát, na, ezen lógok középtájt, egészen kényelmes. Fél tíz körül jár, mire végre elkezdődik.

Kijön a zenekar, de nemcsak a három főarc, hanem velük együtt egy dobos, egy bőgős, aztán egy billentyűs, egy háttérénekes csaj, meg egy hegedűn és trombitán játszó pali. (A Shoulder Holsterrel nyitnak.) Szóval ott van ez a sok zenész és a hangszerek, még sincs semmi gáz, igazán szépek, arányosan szól a cucc, csupán halkabb a kelleténél, előre kell menni. Szorítok nekik, csak el ne romoljon valami, nem romlik. (Én ugyanis, kérem szépen, rendesen lukra futottam kedvenceimmel a Szigeten: a Kispál koncertjét áramszünet - nagyszínpad! - törte ketté, a Mood pedig egy - a bámulatosan korlátolt Tarlós polgármester által vezényelt - drasztikus éjszakai hangerőcsökkentésen vérzett el. Hagyjuk.)

A zenekar az első két lemez lassan csepegő, keserédes dalaira (The Sea, Tape Loop, Over And Over és így tovább) helyezi a hangsúlyt (jó kis bluesos gitárokkal!), ami igazán kedvemre való, még ha nem is jön át mindegyiknek a hangulata a maga teljességében. Azt viszont semmiképp sem hallgatnám el, hogy a legutóbbi album engem különösebben be nem indító funkys témái, főként a Love Sweet Love meg a Rome Wasn´t Built In A Day milyen állatul bírnak megszólalni így élőben. Naná: a zenekar feszes és a végtelenségig profi, simán kiderül ez úgy is, hogy mindvégig szigorúan a dalok állnak a középpontban, akadjon azonban egy apró rés a zene szövetén, egy pillanatnyi szünet két akkord között bárhol, azonnal belegitároznak vagy beleszkreccselnek valami átkozottul ízeset - na és éppen ezek a részletek, a kicsiségek garantálják azt, hogy én ma este igazándiból jól érezhessem magam. Elég az hozzá, a Morcheeba popzenéje jófajta fesztiválmuzsikának bizonyul: egyfelől semmi katartikus, másfelől viszont élvezetes, könnyű és finom. Odafönn lelkesen vigyorgó muzsikusok, alant hálásan éneklő közönség, ki van ez találva. Mielőtt a készülőben lévő lemezekről játszanának egyet, Skye megkér minket, ugyan tekerjünk már a számára egy jó kövér jointot, és amilyen jól nevelt közönség vagyunk, nem is hagyjuk őt cserben. Aztán érkezik az új dal, és ez a lebegős, lusta Slow Down történetesen a koncert egyik csúcspontjának bizonyul, nekem legalábbis nagyon bejön.

Hamar vége van: cirka nyolcvan perc után búcsúznak el, mi pedig vonulunk ezerfelé a fülledt szombat éjszakában.

- greff -

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.