Film: Limonádé Kohn (Szomorú vasárnap)

  • - ts -
  • 2000. április 6.

Zene

Abból a finoman szólva is megalapozottnak tűnő feltételezésből vagyunk kénytelenek kiindulni, hogy alkotói ez opust nem kimondottan magyarországi fogyasztásra szánták. Persze az is nyilvánvaló - élőerőben és vizuális háttérben realizálódott szembeszökő jelenlétünkből kifolyólag -, hogy látását megúszni eleve kevéske reménnyel kecsegtetett. Mindezzel együtt bajosan lenne elvárható, hogy ne csípőre tett szemmel üljünk be a moziba, mondván: na zenélj nekem, te film, mi merre hány méter Pesten.

Abból a finoman szólva is megalapozottnak tűnő feltételezésből vagyunk kénytelenek kiindulni, hogy alkotói ez opust nem kimondottan magyarországi fogyasztásra szánták. Persze az is nyilvánvaló - élőerőben és vizuális háttérben realizálódott szembeszökő jelenlétünkből kifolyólag -, hogy látását megúszni eleve kevéske reménnyel kecsegtetett. Mindezzel együtt bajosan lenne elvárható, hogy ne csípőre tett szemmel üljünk be a moziba, mondván: na zenélj nekem, te film, mi merre hány méter Pesten.

Szögezzük le íziben, e téren példásan teljesít a mű, zsánerszinten hoz egy nekünk is bizonnyal kevés kompromisszum árán elfogadható miliőt, na és. Szakmai minimum, mondhatnánk, ha nem láttunk volna magunkról annyi hülyeséget, kivétel nélkül a legjobb szándékoktól vezetve.

A problémák máshol vannak, de nem túl komolyak, egyet leszámítva, a miértet ugye. Az is kézenfekvő pedig, a stílusos egzotikumot kajálják a népek, profin odatenni afféle mestervizsga. Csinálni egy jó kis giccset, miért is ne, korántsem feltétlenül elutasítandó becsvágy. És ha már, akkor lökjük a legmagasabbra a lécet, rontsunk neki egy királygiccsnek. Seress Rezső dala, tartozzék bár rengeteg büszkeségeink élmezőnyébe, alig is kevésbé önmagáért való alkotmány, mint az aztán köré vont legenda. De mit lehet ezekkel kezdeni? Jólnevelten fölforgatni, decens szerepcserékkel, na nem megbolondítani, csupán pikánsabbra hangszerelni.

Legyen a muzsikáló zsidó keresztény, legyen a helyi Schindler svindler, ilyenek. Hulljon a férgese, már az első akkord hallatán. S mindjárt a Dunába. Nincs is ezen semmi kifogásolni érdemes. A nyilvánvalóan autodafé útján megboldogult német juhász inkább a rétegződésbe van beletemetve.

Nem biztos ugyanis, hogy ennyire kellene mindenre ügyelni, uram bocsá´, jócskán hollywoodias eszközöket poroszos precizitással dekázni. Kicsit kócosabban a végzet, ha jött volna tán, ki tudja. De nem, itt minden helyszín, minden statiszta visszajátszik, helyére kerül, értelemmel, jelentőséggel s természetesen sárga csillaggal ruházódik fel. Amikor a rétegeket említettük, még ennél is többre gondoltunk. A vállalásra, hogy tán kevesebb jobban mutatott volna.

Van egyfelől egy rendes giccsbe ojtott német lelkiismeretfurdalás-mozi meg egy Jules és Jim a vérzivatarban, ugyanoda ojtva. (Hová is lehetne máshová, hisz az eredeti is eléggé jó firma volt a maga idejében.) Mármost egy ilyen felállásban aligha kétséges, hogy az egyik szándék a másik ellen hat, s ez itt nagyon is észlelhető: sajna hasad az anyag.

A színészek érthető okokból Jules-re és Jimre hajtanak, de legyenek egyenként bármilyen ügyesek, maguk se nagyon tudják, miben vannak. Marad a lelkifurdalás. A porondon győztesen. Nekik legyen mondva, mármint az alkotóknak. Értjük, hogy pont ez a kereszt az, melynek cipelése alól nincs kitérés, de az sem tagadható, hogy saját ügyködéseinkért is illene elvinni a balhét, mire alkotó ezúttal nem vállalkozik.

- ts -

Ein Lied von Liebe und Tod, színes, szinkronizált, német, 1999, 106 perc; Nick Barkow regénye nyomán a forgatókönyvet írta és a filmet rendezte: Rolf Schübel; fényképezte: Edward Klosinski; zene: Seress Rezső és Detlef Friedrich Petersen; szereplők: Marozsán Erika, Stefano Dionisi, Joachim Król, Ben Becker; bemutatja a UIP-Duna Film

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.