Film: Miénk ez a cirkusz (Koltai Róbert: Világszám!)

  • Hungler Tímea
  • 2004. december 16.

Zene

Azok az ötvenes évek! Kenyérjegy és lódenkabát, hat-három és Rákosi pajtás, épülõ-szépülõ szocialista városok és zakatolás. Koltai Róbert, mint arra már a Csocsó, avagy éljen május 1-je! címû filmje is bizonyíték, meglehetõsen vonzódik az érához - új mozijában is visszatér hozzá: az emberöltõnyit átfogó történet java része ekkor játszódik.

Azok az ötvenes évek! Kenyérjegy és lódenkabát, hat-három és Rákosi pajtás, épülõ-szépülõ szocialista városok és zakatolás. Koltai Róbert, mint arra már a Csocsó, avagy éljen május 1-je! címû filmje is bizonyíték, meglehetõsen vonzódik az érához - új mozijában is visszatér hozzá: az emberöltõnyit átfogó történet java része ekkor játszódik.

A Világszám! amolyan újrahasznosított anyag Koltai rendezõi pályáján: míg a Csocsóba az Ámbár tanár úr épült bele, a Világszám!-ba a Szamba során szerzett tapasztalatok. Ha a cirkusz tematika eddig nem is volt jelen életmûvében, a vidéki színház, a vidékiszínész-lét buktatóit, kínos helyzeteit, mindennapjait részletesen tárgyalta már elõbb említett filmjében.

Nincs is ezzel semmi baj. Koltai elsõ rendezése óta (Sose halunk meg) megbízhatóan szállítja a közönségfilmeket (opusainak látogatottsága ritkán esik százötvenezer nézõ alá); az ötvenes évek, a színház, az iskola, az érzelmesség, a tágabb értelemben vett mester-tanítvány viszony, a színészközpontú rendezés, a hangsúlyos filmzene a direktor mozijainak sajátossága. Hogy egyes filmjei éppen jobban, mások pedig rosszabbul sikerülnek, arányok kérdése. Most jól adagolta az összetevõket, kifogásként egyedül a film számomra kissé túlsúlyban lévõ dalbetéteit hozhatom fel (az egyik fõszerepet alakító Tóth Orsolyától a tankot vezetõ orosz katonákon át a bárzongorista Dés Lászlóig majd mindenki dalra fakad a filmidõ alatt).

A történet valamikor a múlt század elején veszi kezdetét. Bodrogi Gyulának, a cirkuszi bohócnak (õ is énekel) kétpetéjû ikrei születnek: Dodó, Gáspár Sándor (szintén danol) és Naftalin, Koltai Róbert (õ is többször rázendít). Ketten hivatottak folytatni a családi hagyományt, aminek eleget is tesznek, cirkuszmûvészek lesznek. Az eleje fõcím profin fogja át a pergõ éveket, vagyis az elõzményeket - a valódi konfliktus egy balsikerû fellépéssel veszi kezdetét, melynek következménye, hogy Dodó politikai fogolyként a börtönben, Naftalin pedig kellékesként egy vidéki színháznál találja magát.

A film a Grimm-mesék hagyományait látszik folytatni; az egymástól elszakadt ikerpár külön, lélekben mégis együtt éli az életét, és sosem adja fel a reményt, hogy valaha újra találkozzon. Az esélyt az '56-os forradalom kirobbanása hozza meg a számukra, amikor is a zûrzavarban Naftalin elindul a Nyírségbõl Budapestre, hogy kiszabadítsa a bátyját. A mini road movie alatt találkozik Réti Pipitérrel, a szökött intézeti lánnyal (Tóth Orsolya), akivel szoros barátságot köt, és aki segít neki ikertestvérét kiszabadítani.

Lévén Koltai filmje a hangsúlyt nem annyira a szatirikus éllel bemutatott (kultúr)politikára, mint inkább az emberi kapcsolatokra, a testvéri szeretetre, a férfi-nõ viszonyra helyezi, a film kitûnõ lehetõséget nyújt a színészeknek, hogy megcsillantsák tehetségüket. 'k pedig élnek is ezzel - Gáspár Sándor ismét bebizonyítja, hogy az egyik legjobb magyar filmszínész, Tóth Orsolya könnyedén látszik kitörni a Mundruczó-fétisszínésznõ szerepkörbõl (Koltaival a mozi legemlékezetesebb páros jeleneteit hozzák össze), Györgyi Anna rendkívül meggyõzõ a szerelmes mûlovarnõ szerepében, és a mellékszereplõkre sem lehet panaszunk, Jirí Menzeltõl kezdve Elek Ferencen át Tordy Gézáig, hogy csak párat említsünk közülük.

Koltai új filmje mese felnõtteknek, vállalható, szórakoztató mozi. Egyértelmû bizonyítéka annak, hogy a nemzet "illetékes elvtársa" az évek során filmrendezõvé érett.

Hungler Tímea

A HungariCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.