Film: Miénk ez a cirkusz (Koltai Róbert: Világszám!)

  • Hungler Tímea
  • 2004. december 16.

Zene

Azok az ötvenes évek! Kenyérjegy és lódenkabát, hat-három és Rákosi pajtás, épülõ-szépülõ szocialista városok és zakatolás. Koltai Róbert, mint arra már a Csocsó, avagy éljen május 1-je! címû filmje is bizonyíték, meglehetõsen vonzódik az érához - új mozijában is visszatér hozzá: az emberöltõnyit átfogó történet java része ekkor játszódik.

Azok az ötvenes évek! Kenyérjegy és lódenkabát, hat-három és Rákosi pajtás, épülõ-szépülõ szocialista városok és zakatolás. Koltai Róbert, mint arra már a Csocsó, avagy éljen május 1-je! címû filmje is bizonyíték, meglehetõsen vonzódik az érához - új mozijában is visszatér hozzá: az emberöltõnyit átfogó történet java része ekkor játszódik.

A Világszám! amolyan újrahasznosított anyag Koltai rendezõi pályáján: míg a Csocsóba az Ámbár tanár úr épült bele, a Világszám!-ba a Szamba során szerzett tapasztalatok. Ha a cirkusz tematika eddig nem is volt jelen életmûvében, a vidéki színház, a vidékiszínész-lét buktatóit, kínos helyzeteit, mindennapjait részletesen tárgyalta már elõbb említett filmjében.

Nincs is ezzel semmi baj. Koltai elsõ rendezése óta (Sose halunk meg) megbízhatóan szállítja a közönségfilmeket (opusainak látogatottsága ritkán esik százötvenezer nézõ alá); az ötvenes évek, a színház, az iskola, az érzelmesség, a tágabb értelemben vett mester-tanítvány viszony, a színészközpontú rendezés, a hangsúlyos filmzene a direktor mozijainak sajátossága. Hogy egyes filmjei éppen jobban, mások pedig rosszabbul sikerülnek, arányok kérdése. Most jól adagolta az összetevõket, kifogásként egyedül a film számomra kissé túlsúlyban lévõ dalbetéteit hozhatom fel (az egyik fõszerepet alakító Tóth Orsolyától a tankot vezetõ orosz katonákon át a bárzongorista Dés Lászlóig majd mindenki dalra fakad a filmidõ alatt).

A történet valamikor a múlt század elején veszi kezdetét. Bodrogi Gyulának, a cirkuszi bohócnak (õ is énekel) kétpetéjû ikrei születnek: Dodó, Gáspár Sándor (szintén danol) és Naftalin, Koltai Róbert (õ is többször rázendít). Ketten hivatottak folytatni a családi hagyományt, aminek eleget is tesznek, cirkuszmûvészek lesznek. Az eleje fõcím profin fogja át a pergõ éveket, vagyis az elõzményeket - a valódi konfliktus egy balsikerû fellépéssel veszi kezdetét, melynek következménye, hogy Dodó politikai fogolyként a börtönben, Naftalin pedig kellékesként egy vidéki színháznál találja magát.

A film a Grimm-mesék hagyományait látszik folytatni; az egymástól elszakadt ikerpár külön, lélekben mégis együtt éli az életét, és sosem adja fel a reményt, hogy valaha újra találkozzon. Az esélyt az '56-os forradalom kirobbanása hozza meg a számukra, amikor is a zûrzavarban Naftalin elindul a Nyírségbõl Budapestre, hogy kiszabadítsa a bátyját. A mini road movie alatt találkozik Réti Pipitérrel, a szökött intézeti lánnyal (Tóth Orsolya), akivel szoros barátságot köt, és aki segít neki ikertestvérét kiszabadítani.

Lévén Koltai filmje a hangsúlyt nem annyira a szatirikus éllel bemutatott (kultúr)politikára, mint inkább az emberi kapcsolatokra, a testvéri szeretetre, a férfi-nõ viszonyra helyezi, a film kitûnõ lehetõséget nyújt a színészeknek, hogy megcsillantsák tehetségüket. 'k pedig élnek is ezzel - Gáspár Sándor ismét bebizonyítja, hogy az egyik legjobb magyar filmszínész, Tóth Orsolya könnyedén látszik kitörni a Mundruczó-fétisszínésznõ szerepkörbõl (Koltaival a mozi legemlékezetesebb páros jeleneteit hozzák össze), Györgyi Anna rendkívül meggyõzõ a szerelmes mûlovarnõ szerepében, és a mellékszereplõkre sem lehet panaszunk, Jirí Menzeltõl kezdve Elek Ferencen át Tordy Gézáig, hogy csak párat említsünk közülük.

Koltai új filmje mese felnõtteknek, vállalható, szórakoztató mozi. Egyértelmû bizonyítéka annak, hogy a nemzet "illetékes elvtársa" az évek során filmrendezõvé érett.

Hungler Tímea

A HungariCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.