Film: Miénk ez a cirkusz (Koltai Róbert: Világszám!)

  • Hungler Tímea
  • 2004. december 16.

Zene

Azok az ötvenes évek! Kenyérjegy és lódenkabát, hat-három és Rákosi pajtás, épülõ-szépülõ szocialista városok és zakatolás. Koltai Róbert, mint arra már a Csocsó, avagy éljen május 1-je! címû filmje is bizonyíték, meglehetõsen vonzódik az érához - új mozijában is visszatér hozzá: az emberöltõnyit átfogó történet java része ekkor játszódik.

Azok az ötvenes évek! Kenyérjegy és lódenkabát, hat-három és Rákosi pajtás, épülõ-szépülõ szocialista városok és zakatolás. Koltai Róbert, mint arra már a Csocsó, avagy éljen május 1-je! címû filmje is bizonyíték, meglehetõsen vonzódik az érához - új mozijában is visszatér hozzá: az emberöltõnyit átfogó történet java része ekkor játszódik.

A Világszám! amolyan újrahasznosított anyag Koltai rendezõi pályáján: míg a Csocsóba az Ámbár tanár úr épült bele, a Világszám!-ba a Szamba során szerzett tapasztalatok. Ha a cirkusz tematika eddig nem is volt jelen életmûvében, a vidéki színház, a vidékiszínész-lét buktatóit, kínos helyzeteit, mindennapjait részletesen tárgyalta már elõbb említett filmjében.

Nincs is ezzel semmi baj. Koltai elsõ rendezése óta (Sose halunk meg) megbízhatóan szállítja a közönségfilmeket (opusainak látogatottsága ritkán esik százötvenezer nézõ alá); az ötvenes évek, a színház, az iskola, az érzelmesség, a tágabb értelemben vett mester-tanítvány viszony, a színészközpontú rendezés, a hangsúlyos filmzene a direktor mozijainak sajátossága. Hogy egyes filmjei éppen jobban, mások pedig rosszabbul sikerülnek, arányok kérdése. Most jól adagolta az összetevõket, kifogásként egyedül a film számomra kissé túlsúlyban lévõ dalbetéteit hozhatom fel (az egyik fõszerepet alakító Tóth Orsolyától a tankot vezetõ orosz katonákon át a bárzongorista Dés Lászlóig majd mindenki dalra fakad a filmidõ alatt).

A történet valamikor a múlt század elején veszi kezdetét. Bodrogi Gyulának, a cirkuszi bohócnak (õ is énekel) kétpetéjû ikrei születnek: Dodó, Gáspár Sándor (szintén danol) és Naftalin, Koltai Róbert (õ is többször rázendít). Ketten hivatottak folytatni a családi hagyományt, aminek eleget is tesznek, cirkuszmûvészek lesznek. Az eleje fõcím profin fogja át a pergõ éveket, vagyis az elõzményeket - a valódi konfliktus egy balsikerû fellépéssel veszi kezdetét, melynek következménye, hogy Dodó politikai fogolyként a börtönben, Naftalin pedig kellékesként egy vidéki színháznál találja magát.

A film a Grimm-mesék hagyományait látszik folytatni; az egymástól elszakadt ikerpár külön, lélekben mégis együtt éli az életét, és sosem adja fel a reményt, hogy valaha újra találkozzon. Az esélyt az '56-os forradalom kirobbanása hozza meg a számukra, amikor is a zûrzavarban Naftalin elindul a Nyírségbõl Budapestre, hogy kiszabadítsa a bátyját. A mini road movie alatt találkozik Réti Pipitérrel, a szökött intézeti lánnyal (Tóth Orsolya), akivel szoros barátságot köt, és aki segít neki ikertestvérét kiszabadítani.

Lévén Koltai filmje a hangsúlyt nem annyira a szatirikus éllel bemutatott (kultúr)politikára, mint inkább az emberi kapcsolatokra, a testvéri szeretetre, a férfi-nõ viszonyra helyezi, a film kitûnõ lehetõséget nyújt a színészeknek, hogy megcsillantsák tehetségüket. 'k pedig élnek is ezzel - Gáspár Sándor ismét bebizonyítja, hogy az egyik legjobb magyar filmszínész, Tóth Orsolya könnyedén látszik kitörni a Mundruczó-fétisszínésznõ szerepkörbõl (Koltaival a mozi legemlékezetesebb páros jeleneteit hozzák össze), Györgyi Anna rendkívül meggyõzõ a szerelmes mûlovarnõ szerepében, és a mellékszereplõkre sem lehet panaszunk, Jirí Menzeltõl kezdve Elek Ferencen át Tordy Gézáig, hogy csak párat említsünk közülük.

Koltai új filmje mese felnõtteknek, vállalható, szórakoztató mozi. Egyértelmû bizonyítéka annak, hogy a nemzet "illetékes elvtársa" az évek során filmrendezõvé érett.

Hungler Tímea

A HungariCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."