Film: Moore megtette (G. I. Jane)

  • - sissovics -
  • 1998. április 16.

Zene

G. I. Jane, alias Demi Moore közleány az első nő, aki virtuálisan túlélte a Navy Seal traininget, avagy az Egyesült Államok hadserege legelitebb alakulatának a kiképzését, és hároméltű nő, vagy mi, lett belőle. Szívesen beleverném a csúfot, mert iszonyúan dühít, hogy nem elég az orránál fogva vezetnie azt a szerencsétlen Bruce Willist, most még azt is be akarja neki bizonyítani, hogy legújabb szerzeményével, a hatszor akkora plasztikmellével is ő az igazi akcióhős. De nem tehetem, mert nem olyan rossz csaj, és a film a várakozásokkal ellentétben nem a hollywoodi feminizmus soron következő zászlódísze, hanem a profanitás, a meztelen igazság és az erőszak közrebocsátása amerikai módszerének újabb díszpéldánya. Mindig irigyeltem tőlük ezt az, úgymond, lágy technológiát, ahogy könnyedén, kalandfilmekben tudják elbeszélni a világ legborzalmasabb dolgait, ahogy minden filmjük immár a laza apokalipszisről szól, ahogy a poklokat egy ügyes csavarral a saját maguk mennyei dicsőítésébe fordítják, azt a pofátlanságot, ahogy kiteregetik a politikai és médiaszennyest. Erre rajtuk kívül talán csak a Kaliforniában tíz éve halálos ítéletre várók képesek.

G. I. Jane, alias Demi Moore közleány az első nő, aki virtuálisan túlélte a Navy Seal traininget, avagy az Egyesült Államok hadserege legelitebb alakulatának a kiképzését, és hároméltű nő, vagy mi, lett belőle. Szívesen beleverném a csúfot, mert iszonyúan dühít, hogy nem elég az orránál fogva vezetnie azt a szerencsétlen Bruce Willist, most még azt is be akarja neki bizonyítani, hogy legújabb szerzeményével, a hatszor akkora plasztikmellével is ő az igazi akcióhős. De nem tehetem, mert nem olyan rossz csaj, és a film a várakozásokkal ellentétben nem a hollywoodi feminizmus soron következő zászlódísze, hanem a profanitás, a meztelen igazság és az erőszak közrebocsátása amerikai módszerének újabb díszpéldánya. Mindig irigyeltem tőlük ezt az, úgymond, lágy technológiát, ahogy könnyedén, kalandfilmekben tudják elbeszélni a világ legborzalmasabb dolgait, ahogy minden filmjük immár a laza apokalipszisről szól, ahogy a poklokat egy ügyes csavarral a saját maguk mennyei dicsőítésébe fordítják, azt a pofátlanságot, ahogy kiteregetik a politikai és médiaszennyest. Erre rajtuk kívül talán csak a Kaliforniában tíz éve halálos ítéletre várók képesek.

G. I. Jane, azaz O´Neil merő hivatástudatból járja végig a földi, vízi, légi kiképzések kálváriáját, ami lehet, hogy valóban így zajlik, ahogy a filmen, de félő, hogy sokkal roszabb. Innentől kezdve nem számít, hogy nő, mert egy férfinál sem lehet tudni, hogy kivan-e a négy kereke, ha erre vágyik önszántából, ha nő az illető, akkor meg tuti, hogy nem stimmel vele valami. Mielőtt Fekete Gyula kedvében járnék, leszögezem, hogy szerintem ez egy olyan nem, amely szexualitástól független, és a legkevésbé lelkesíti az utódnemzés, inkább az eltalált célpontok statisztikája. Önsegélyező Tajgetosz szakszervezet. Demi Moore elhitette velem, hogy annak a nőnek a prototípusa, akinek a hüvelyében is annyi izom van, hogy egyedül imitálja a hímvessző mozgását, tehát senkinek a segítségére nincs szüksége. Egyedül azért veszteség a hadseregnek, mert amíg nem sorvad el teljesen a méhe, addig külön nőgyógyászt kell tartani miatta. Ezt csak azért említem ilyen durván, mert az sem volt kevésbé durva, ahogy a szemem láttára rugdosta azon a bizonyos helyen a szakaszvezetője, és amikor tuti volt már a bevérzés, akkor sem kongatta ki magát a szakaszból. Akár a traktoroslányok az ötvenes években. Persze az a szál megvan, hogy állandóan keresztbe tesznek neki, mert megalázza őket a teljesítményével, meg szexuálisakat szólogatnak be, de ez nem zavaró. Csak külön csemege, mert így találnak egymásra a másik öntudatossal, a feketével, meg jókat tud riposztozni rá. De aztán kitalálják róla, hogy leszbikus, és ez a dráma. Mintha ez merészebb tett volna, mint G. I. Jane-nek lenni. A női szenátor a ludas, akinek segítségével elérte, hogy felvegyék a tréningre. Persze csak piszkos politikai húzásból segített az öreg szadista lotyó. Mégsem akarhatja senki, hogy bevetési állományba vegyék, nem jó az sem a hadseregnek, sem a feministáknak, sem a szenátusnak. Moore erre azzal fenyegetőzik, hogy mindent beárul a médiának, de én már nem árulom el, hogy milyen elismeréseket vív ki később libanoni bevetésével, csak annyit előzetesben, hogy nem lesz belőle egyhamar tisztességes családanya. És ezt tudjuk be akár a girlpower dicsőségének, akár az amerikai filmgyártás rafinériájának vagy az apokalipszisnek, azt szögezzük le, hogy a férfiak a továbbiakban nem vállalhatnak felelősséget. Egyetlen esélyük az, hogy anyák lesznek. Mindenképpen nézze meg a filmet, aki elhűlni vágyik azon, milyen visszataszító is tud lenni ez a szép nő, és mi fér még rá Hollywood lelkiismeretére. Az csak a film külön erénye, hogy antioszkárt kapott.

- sissovics -

G. I. Jane, színes, feliratos, amerikai, 1997, 128 perc; rendezte: Ridley Scott; szereplők: Demi Moore, Viggo Mortensen, Anne Bancroft; az InterCom filmje

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.