Magasról dobbantott (Szelevényi Ákos: Omeko; Imafa)

  • F. D. J.
  • 1998. április 16.

Zene

A napokban felhívtam Szelevényi Ákost. Jó passzban volt. Új recepteket talált, az dobta fel. Megismerni egy új ízt, és megtalálni, akivel osztozkodni lehet rajta - az efféle minőségekből merít az ő szaxofonja. "Zene ugyanis nem jön zenéből. Elsősorban emberek vagyunk, s csak azután zenészek, újságírók..." - miként egy korábbi interjúban (MaNcs, 1995. február 23.) mondta.

A napokban felhívtam Szelevényi Ákost. Jó passzban volt. Új recepteket talált, az dobta fel. Megismerni egy új ízt, és megtalálni, akivel osztozkodni lehet rajta - az efféle minőségekből merít az ő szaxofonja. "Zene ugyanis nem jön zenéből. Elsősorban emberek vagyunk, s csak azután zenészek, újságírók..." - miként egy korábbi interjúban (MaNcs, 1995. február 23.) mondta.

Bizonyára emlékszünk még: Szelevényi Ákos 1986-ban, húszévesen hagyta el Magyarországot, azóta Párizsban él. Jobbára fizikai munkából tartotta fenn magát, közben sztenderdekkel járta a klubokat, beszállt egy zenés színházi csoportba, majd zenekart alapított. ´95 elején, amikor újra Magyarországon játszott, már túl volt a második CD-jén. De hogy a magyar népzenétől ihletett dzsesszel befuthatna, abban nem hitt. Ugyan nem is foglalkoztatta, azt hiszem.

Aztán történt, hogy a zenekara ´96-ban befészkelődött az atmoszféráról elnevezett klubba. Ott jött össze a Noir Désir énekesével, Bertranddal, aki olyan ajánlatott tett, hogy maga is majd´ megbánta: mi lenne, ha együtt indulnának turnéra. Franciaország felkapott rockzenekara előtt ez az akusztikus etno-free - azért kellett egy kis bátorság... De tökre bejött, sőt. Szelevényi fújt a Noir Désir 666 667 Club, Bertrand pedig énekelt (na jó, hangokat adott ki) Szelevényi - innentől: Akosh S. - Imafa című lemezén. Mely most jött ki, az Omeko című koncertalbummal párban. Komolyan mondom. Franciaországban, multinál, egyszerre két dzsesszlemez, élből magyar kísérőszövegekkel, magyarországi képekkel. (Csak a nevet kell egy kicsit gyakorolni: Akosh S.)

Az Imafán egy ír pasas, bizonyos Bob Coke is közreműködött - mesélte Akosh Szelevényi -, ő azóta tag lett, így, ha jól számolom, öten vannak már. Michéle Véronique: hegedű, Bernard Malandain: bőgő, Philippe Foch: dob, plusz ez a Bob saroddal, kalimbával, perkával. És azt hiszem, nem kevésbé fontos: Ákos élettársa kisbabát vár.

Jó passzban van, mondom. Lesz kivel megosztania, csak sikerüljön az a recept. Amúgy most elvannak a zenélésből, bár nem várja, hogy ezután is így legyen. Ami pedig az Omekót illeti, az egy japán szó, szeretetet jelent, de a vad szexuális vágy is benne van.

Hát így. Kérdeztem még a kinti magyarokról. - A Zombori Attilával találkozott nemrég, tavaly pedig felmerült, hogy a Lantos Ivánnal (Zombori és Lantos a Kolindából emigrált húsz évvel ezelőtt) összehoznak egy zenekart. Felmerült. A Magyarországon történteket a lemezeken keresztül követi, bár főleg azokat hallgatja, akiket régebben is: a Muzsikást, Drescht, Szabadost. Jó volna Magyarországon játszani megint. Talán az Õszi Fesztiválra sikerül.

Talán.

Addig pedig kérném szépen megismerni ezt a két új - nálunk is hozzáférhető - S. Ákos-lemezt. Szelevényi magasról dobbantott, és magasra száll. Ereje van, íze van, tisztessége van - afféle minőség, amelyből meríteni, amin osztozkodni kell.

F. D. J.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.