Film: Nosztalgia (Walter Hill: Az utolsó emberig)

  • 1997. május 15.

Zene

A szabályokat mereven követni kell. Lehet, hogy ez a tömegkultúra minden műfajára igaz, de a kemény, magányos amerikai magándetektívére, a hard-boiledra egészen biztosan. Ez az egyetlen regény- vagy filmfajta, melyben a bevált klisék és fordulatok állandó ismétlése nem saját paródiájává teszi a művet (ahogy mostanában a Dante pokla című katasztrófafilm például elsősorban kínos vigyorgást vált ki nézőiből), hanem nosztalgiát ébreszt, elvágyódást, de nem régi életek, hanem régi könyvek és régi megfilmesítések iránt. Az még hagyján, hogy el szabad, de el is kell sütni mindent, amit már úgy szeretünk. Nem csupán pisztolyokról van szó itten, hanem statson kalapokról, ferdén a szembe húzva, bőven leguruló whiskykről (a közönség egy emberként nyel mindig nagyot) és egy korrupt kisvárosról, ócska porfészekről, melybe belehal az ember, ha sokáig ott marad.

A szabályokat mereven követni kell. Lehet, hogy ez a tömegkultúra minden műfajára igaz, de a kemény, magányos amerikai magándetektívére, a hard-boiledra egészen biztosan. Ez az egyetlen regény- vagy filmfajta, melyben a bevált klisék és fordulatok állandó ismétlése nem saját paródiájává teszi a művet (ahogy mostanában a Dante pokla című katasztrófafilm például elsősorban kínos vigyorgást vált ki nézőiből), hanem nosztalgiát ébreszt, elvágyódást, de nem régi életek, hanem régi könyvek és régi megfilmesítések iránt. Az még hagyján, hogy el szabad, de el is kell sütni mindent, amit már úgy szeretünk. Nem csupán pisztolyokról van szó itten, hanem statson kalapokról, ferdén a szembe húzva, bőven leguruló whiskykről (a közönség egy emberként nyel mindig nagyot) és egy korrupt kisvárosról, ócska porfészekről, melybe belehal az ember, ha sokáig ott marad.

Aki kedvét leli a műfajok felforgatásában és forradalmasításában (azért remélhetőleg ilyen is van), az mondjon le Hammettről meg Chandlerről. Aki viszont folytatni szeretné a nagy elődök művét, az csak ismételni tudja. Sajnos.

Hogy Az utolsó emberig és a Véres aratás utcáit járja, azt a tévedések elkerülése végett hamar tisztázza a buzgó forgatókönyvíró. A hős hangján megszólaló egyes szám első személyű elbeszélő azonnal és egyértelműen megidézi a megidézendő regényeket. Másutt esetlennek neveznénk vagy jóindulatúan a filmi narráció szokásos új útjait kutatónak, ha a főhős mindig el is mondaná magában, amit csinál. ("Nem volt más dolgom - mondja -, hát bementem a kocsmába." És látjuk: tényleg bemegy.) Ebben az esetben viszont az amerikai krimi és a ponyva egyik legjellegzetesebb eszközétől nem mer elszakadni a rendező. Igyekszik gyorsan képbe hozni nézőit. Nem képpé transzformálja a szöveget vagy a hangulatot, hanem kész irodalmi elemeket emel át egy az egyben filmjébe. Lehet, hogy a történet vázát Kuroszavának és Sergio Leonénak köszönheti, elsődleges vonatkozási pontja mégsem a látványhoz, hanem szavakhoz vezeti vissza. Következetesen, újra és újra emlékeztet a filmjéhez választott példaképeire. Jó tanítvány, engedelmes, minden kötelező gyakorlatot igyekszik végrehajtani.

Azért a dolog nem ilyen egyszerű. A szponzorcégek védjegyein kívül van még valami jól felismerhető jel a filmben: a texasi kisváros kiskocsmájának falán ott lóg Wild Bill Hickock, a Vad Bill, a vadnyugati revolverhős és filmalapanyag képe. Walter Hillnek van egy másik régi vonzalma is, és az nincs is ilyen távol a hard-boiledtól. A díszlet, melybe ez a kiismerhetetlen férfi érkezik (aki Hammett hőseihez hasonlóan névtelen, John Smithnek - Kovács Jánosnak, Akárkinek - szólíttatja magát), westernfilmeket idéz. Az itt elterjedt férfias harctechnika szintén.

Fedezéket csak a gyávák keresnek, John "Brucewillis" Smith szembefordul azzal az általában húsz martalóccal, aki éppen rátámad, és durr bele.

De hát a műfajok szabályai szigorúak: a vadnyugati filmhősöknek joguk van aktívnak lenni. Õk leszámolással és bosszúállással foglalkoznak általában. A magányos detektív viszont többnyire inkább passzív, talán kicsit megkavarja az eseményeket, beindítja őket, de elsősorban tűr, figyel, hagyja, hogy minden magától történjék; ő, ha ért is valamit abból, ami körülötte zajlik, csak a következtetéseket vonja le.

Ez a Bruce Willis formálta Smith ezért aztán műfajidegen a vadnyugaton. Úgy tűnik, mintha Walter Hill hard-boiled Hammett-víziójának nem nagyon akarna engedelmeskedni a forgatókönyv szamuráj-cowboy logikája. Vissza-visszatér a jó öreg western, ahol nem kellenek rejtélyek meg fordulatok, csak elég töltényre van szükség, és hangulatos kísérőzenére.

Az alig észrevehető mellékszereplők szintén gengszterruhába bújtatott vadnyugati figurák, sőt ennél is kevesebbek. Feladatuk még odáig sem terjed, hogy a történet tovább- és továbbtaszajtásával bajmolódjanak. Történet van ugyan, de nem fontos. Mindazok, akik nem a főszereplő, csupán ürügyül szolgálnak, hogy John Smith pózaival parádézhasson: azokkal a jellegzetességekkel, melyeket úgy megszerethettünk korábbi krimikben. Arca rezzenéstelen, észjárása furfangos, de váratlan, irracionálisnak tűnő tettektől sem tartja vissza, lelke minden bizonnyal rég kiégett, a szavakat csak fáradt, nemtörődöm módon sercinti maga elé. Imádnivaló, irigyelhető macho. Jobb az őt körülvevő világnál. Erkölcsei vannak, amit szégyell, és ügyesebben céloz mindenkinél, amire viszont büszke. Nem változik, és nincs, ami kizökkentené az egyenruhából, melybe bújtatták. Komoly színészi kihívás lehet folyamatosan ugyanolyannak lenni.

Nosztalgiafilm ez. A lényeg a műfajban van. A formában. Nem kell semmi új, semmi felesleges, egyénieskedő csavar. Hammett alig írt regényeket, Chandler is csak hatot. Akit pedig megfertőzött a világuk, az szeretne többet belőle. Folytatást. Hát rendező és néző makacsul próbálkozik, keresi a hetediket.

Deutsch Andor

Az utolsó emberig (Last Man Standing); 1996; rendezte: Walter Hill; szereplők: Bruce Willis, Christopher Walken, Bruce Dern; írta: Ryuzo Kikushima és Akira Kuroszava forgatókönyvéből Walter Hill; fényképezte: Lloyd Ahern; zene: Ry Cooder; forgalmazza a Flamex

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.