Film: Rajongóknak (Francis Ford Coppola: Apokalipszis most - rendezői változat)

  • - legát -
  • 2003. szeptember 4.

Zene

Francis Ford Coppola: Apokalipszis most (rendezői változat)

Francis Ford Coppola: Apokalipszis most (rendezői változat)

Régóta tudjuk, a filmesek mind egy szálig hibátlan, jóravaló művészemberek, akik kizárólag nagyszerű alkotásokat jegyeznének, ha nem állna a háttérben, csattogó ollóval kezében maga a sátán, vagyis a producer. Hiszen ki más lehetne a celluloid lucifere, mint ez a köpcös, cilinderes, szivarozó burzsuj, a Nagy Népbutító, aki foggal-körömmel ragaszkodik a dollárkötegekkel teli zsákhoz, és semmi, de semmi más nem érdekli.

Egy igazi producer azonban nem csak csattogtatni tud, sokkal rafináltabb trükkökre is képes. Rájött például arra, hogy a tizen-huszonéves sikerfilmeket újra elő lehet venni egy kis digitális kozmetikát követően, vagy ami még ennél is hatásosabb: ún. rendezői változattal. Ha jól emlékszem, a Szárnyas fejvadász volt az első ilyen fecske, azóta pedig minden évre jut valami a régi, hősi termésből. (Milyen érdekes, hogy a bukott filmek rendezői változatával soha nem találkozunk!)

Idén a többórányira duzzadt Betty Blue című szupergiccs után máris itt az újabb, jóval nagyobb és komolyabb falat, az Apokalipszis most. Coppola 1979-es rémlátomása forradalmi volt a maga idején, sőt műfajteremtő, hiszen ennek (és Michael Cimino Szarvasvadásza) nyomán vette kezdetét a vietnami lelkiismeret filmipara, ami mára épp olyan populáris hollywoodi sztereotípiává vált, mint a western.

Az Apokalipszis most kétségkívül klasszikus darab, noha az ominózus, Walkürök lovaglásával feldobott helikopteres támadást leszámítva - ami valószínűleg kötelező tananyag mindenütt - legfeljebb arra emlékszünk, hogy ebben a nagyon hosszú filmben csak mennek-mendegélnek egy hajóval, miközben Willard százados (Martin Sheen) nagyon komoly arcot vág. És persze felejthetetlen az a megsemmisítésre váró Kurtz ezeredes (az XXXL-es Marlon Brando), ahogy sejtelmes fényekben (és izzadságban) úszik, míg a végén le nem vágják.

Nem hiszem, hogy az ötven perccel (!) hosszabb rendezői változat után komolyabban felül kellene bírálni ezt a visszaemlékezést. Csak most nem 150, hanem 200 percig tart a csordogálás, miközben olyan jeleneteket tekinthetünk meg, melyek teljességgel fölöslegesek, nem leszünk sem okosabbak, és a film sem válik teljesebbé. (Olyan az egész, mint amikor egy régi lemezt újra kiadnak, és bonus trackként még hozzácsapnak néhány olyan dalt, ami nem véletlenül nem került fel az eredeti albumra: csak a rajongók örömére.) Az "új" Apokalipszisben kapunk egy kis dugást, franciázást (gall telepeseket), ópiumpipát és egy kevés pluszszörföt, a nagy rejtély - hogyan, pontosabban miért lett bálvány, valójában miért zseniális az elmebeteg közhelyeket mantrázó Kurtz ezredes - nem derül ki most sem.

A film - pontosabban a DVD, mivel a Művész mozit leszámítva lemezről vetítik az Apokalipszis mostot - megtekintése után az a rossz érzésünk támadt, hogy a rendezői változat elkészítésekor Coppola nem töltött igazán sok időt a vágószobában. Beérte annyival, hogy egy szakemberre bízta a felhasználatlan nyersanyagot, a végeredményt látva pedig nyugtával dicsérte a lángoló dzsungelre bukó napot. Nem úgy, mint 1979-ben. Ne feledjük ugyanis, hogy Coppola nemcsak rendezője és társ-forgatókönyvírója, hanem producere is volt a filmnek. Vagyis már az eredeti változat idején az ő kezében volt az olló.

- legát -

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.