Film: Retrolúzer a felvevõgéppel (Pablo Berger: Torremolinos 73)

Zene

Filmezzünk kisembert! Egzotikus példányokért nem kell messzi-re menni, mondhatni, a téma az alannyal együtt az utcán hever, de ha mégsem, vállfaárus Gyuszi bácsikért és más, jobbfajta házi szellemekért bizalommal fordulhatunk a családi legendáriumokhoz. Megismerni a kisembert elõször is furcsa járásáról lehet, de hunyorítani és pocakra feszülõ nadrágtartóban domborítani is csak egy kisember tud úgy istenigazából, nem is beszélve a házalásról, ami egy kimondottan kisember-sport, a mi szeretetre méltó fõszereplõnknek például az enciklopédia-biznisz jutott osztályrészül, megfejelve némi lakbérhátralékkal és egy gyerekért ácsingózó feleséggel.

Filmezzünk kisembert! Egzotikus példányokért nem kell messzi-re menni, mondhatni, a téma az alannyal együtt az utcán hever, de ha mégsem, vállfaárus Gyuszi bácsikért és más, jobbfajta házi szellemekért bizalommal fordulhatunk a családi legendáriumokhoz. Megismerni a kisembert elõször is furcsa járásáról lehet, de hunyorítani és pocakra feszülõ nadrágtartóban domborítani is csak egy kisember tud úgy istenigazából, nem is beszélve a házalásról, ami egy kimondottan kisember-sport, a mi szeretetre méltó fõszereplõnknek például az enciklopédia-biznisz jutott osztályrészül, megfejelve némi lakbérhátralékkal és egy gyerekért ácsingózó feleséggel. Nyilván azért kisemberbõl is akad olyan, akinek nem lóg tábla a nyakában "szomorú bohóc vagyok, tessék engemet szeretni!" felszólítással, mindezt azonban csak a teljesség igénye és Billy Wilder szelleme mondatja velünk, nem pedig a jelen felhozatal, különben sem kívánságmûsorban vagyunk, hogy mindenki csak úgy szabadon, személyre szabva választhasson magának lúzert.

A balekokat mostanában gyárilag csomagolva, elõre beszerelt extrákkal kapjuk, a beetetés azonban többnyire korrektnek mondható: abból például, ahogy erõsen kopaszodó, köpcös kishivatalnokunkat a fõcímeket megszakító jelenetekben enciklopédia-elõfizetéssel való házalás közben, azaz folyamatos és kiadós arculcsapások céltáblájaként láthatjuk, egyértelmûen kiderül, hogy a hangsúly ezúttal holmi túlzott komolykodás helyett a bohózati túlzásokon, a fanyar poénokon, valamint a finom kis grimaszokon lesz. Az alapötlet van olyan abszurd, hogy "megtörtént eseményeken" alapuljon: megtépázott, ám józan életû enciklopédiaügynökünk amatõr szexfilmrendezõvé kénytelen átképeznie magát, amikor kiderül, hogy fõnöke az Audiovizuális Enciklopédia az Emberi Szaporodásról címû kiadvány gyártásától reméli gyenge lábakon álló könyvkiadó cége felvirágoztatását. Az átképzés és a kezdeti nehézségek gegjeit jóféle spanyol retro, a délszaki Trabant-életérzés kifigurázása festi alá. Pereg a gyors leltár a hetvenes évek helyi furcsaságairól: az enciklopédia-elõfizetés-hez mézesmadzagként osztogatott Franco-szoborról, a forradalmian új mûanyag szobabútorról vagy a bajor diáklányriportokat idézõ "felvilágosító" filmek divatjáról.

A mókának és kacagásnak ezzel azonban még koránt sincs vége, hõsünk ugyanis hirtelen támadt ambícióktól fûtve golyófejébe veszi, hogy megcsinálja saját, Bergman ihlette magnum opusát. Innentõl kezdve az elkapatott kisember buta nagyravágyásából adódó marhaságok keverednek A hetedik pecsét sajátos paródiájával, melyben egy felajzott svéd stábtag Halálnak maszkírozva kergetõzik a rendezõ kissé lámpalázas feleségével a címbeli spanyol üdülõhely egyik medencéje körül. Bergman kultusza hálás poénforrás, az Audiovizuális Enciklopédia az Emberi Szaporodásról bergmanos fejezetei a Torre-molinos 73 legsikerültebb pillanatai közé tartoznak, s talán az sem fogja jelentõsen kikezdeni a mûélvezetet, hogy a házastársak konfliktusainak jelzésszerû felvillantásai hitelesség terén mintha elmaradnának a Jelenetek egy házasságból idevágó epizódjaitól.

Köves Gábor

Forgalmazza a Cirko Film - Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.