Film: Rövidnadrágos bűnözés (A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső)

  • Tosoki Gyula
  • 1999. május 27.

Zene

A britek jól állnak: minden évre jut náluk legalább egy igényes, hazai gyártású blockbuster mozi. Kritikust és (nagyobb) közönséget egyszerre vonzó. Ez derék, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az itteni sikerekre az amerikai filmipar azonnal felfigyel, s az új tehetségeket (mint Danny Boyle-t vagy az Alul semmit jegyző Peter Cattaneót) rendre magukhoz csalogatják a hollywoodi cukrosbácsik. De feneketlen a zsák alja, a nagy-brit film -egyelőre - bírja utánpótlással.

A britek jól állnak: minden évre jut náluk legalább egy igényes, hazai gyártású blockbuster mozi. Kritikust és (nagyobb) közönséget egyszerre vonzó. Ez derék, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az itteni sikerekre az amerikai filmipar azonnal felfigyel, s az új tehetségeket (mint Danny Boyle-t vagy az Alul semmit jegyző Peter Cattaneót) rendre magukhoz csalogatják a hollywoodi cukrosbácsik. De feneketlen a zsák alja, a nagy-brit film -egyelőre - bírja utánpótlással.

Bizonyságul rá itt a legfrissebb darab, a tavalyi Sundance (ennek csupán bizarr konzekvenciái miatt van jelentősége, erre még visszatérek) egyik felfedezettje, A nő kétszer után a tavalyi év második legsikeresebb filmje Angliában. A brit neopulp, mondják angolszász kritikusai. Nos, pulp helyett - annyi ilyen volt már -inkább konyhai realizmussal elővezetett farce, szerencsénkre.

A szó mindkét értelmében gyilkos tempójú, tekervényes és fineszes sztori egy halom pénz, két antik flinta és egy rakás fű körül bonyolódik, az East Enden, a londoni alvilág telephelyén. A pályáját tévérendezőként kezdő, e nagyjátékfilmmel debütáló Guy Ritchie (jegyezzük meg ezt a nevet) arról a környékről készítette filmjét, melyet a legjobban ismer: 15 évesen kimaradt az iskolából, ezután kezdte tanulmányozni az Egyesült Királyság legalját. Jó munkát végzett, a végeredmény maga a vérvelő, s - így, messziről nézve - igen autentikusnak tetszik.

A cselekmény java része eredeti helyszíneken játszódik, emellett a miliő hiteles megfestése érdekében a rendező nagy alapossággal járt el a szereplőgárda összeállításakor is. Egy sereg igazi nehézfiút, egykori bűnözőt is meghívott filmjébe, néhány tehetséges, de mostanáig névtelen színész mellett olyan figurákra is szerepet osztott, mint a Baptista Henryt játszó, a forgatás után röviddel elhalálozott Lenny McLean - valamikor profi bokszoló, később a szervezett bűnözés hírhedt figurája, a néhai Kray fivérek kebelbarátja - vagy a Nagy Christ alakító, nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket okozó szereléseiről nevezetessé lett exfutballista, mára médiasztár Vinnie Jones.

A Két füstölgő puskacső a tehetségtelenség komédiája, a figurák: változatok az idiotizmusra. A legnagyobb fiúk is kiscsoportosok, ez a mese csak kretént és kreténebbet ismer. A történet bonyolódásával aztán majd mind befarcol (farce-ol?, maradjunk stílben), az a maroknyi kispályás síber, néhány rokonszenvesebb köcsög meg úgyis túléli. Noha a film alig két órája alatt többen hullanak el, mint Ritchie nem egy, tengerentúli, "ponyvában" utazó kollégájának egész eddigi életművében összesen, mégis - mert ritkán látjuk élesben a trancsírt, vérpatron pedig úgyszólván egyetlen sem durran - a gyomrom a röhögéstől, nem az undortól rázkódik. Minden és mindenki megkapja, ami neki jár: a jók elnyerik jutalmukat, a rosszak pláne, mi több, a dramaturgiai vargabetűk is ravaszul megtalálják a helyüket.

A Két füstölgő puskacső delikátum a vizualitás szintjén is. Guy Ritchie, le nem tagadhatná, színszűrőfüggő rendező, egynemű a kolorit, a képek jószerivel három színből - a fekete, a szépia és mérgeszöld -, illetve azok árnyalataiból állnak össze. Költséges technikai megoldásokra nem futotta a szűkös költségvetésből, de ez nem is baj, hiszen itt a legelemibb trükkök - képkimerevítések, a kavarodós-csavarodós jelenetekben gyorsított és lassított felvételek, dőlt kameraállások stb. - bőségesen elegendőek némi tudattáguláshoz. Merthogy mindez bő humorral, tűhegyesre fent gegekkel, verbálisan színesen (a figyelmes és bizonyos szintű nyelvi alapvetéssel már bíró néző angol szókincse egy kisebbfajta szótárnyi anyaggal bővülhet a vetítés végére) és ütős zenei aláfestés mellett szólal meg.

Végül a szomorú epilóg. A Sundance-t már említettem. Az egyik vetítésen jelen volt Tom Cruise is, s ott melegében meg is vette az amerikai remake számára a film jogait. Elképzelhető, mi kerekedik majd ebből: Ritchie filmjét meg kell nézni, mielőtt nem késő. A Két füstölgő puskacső hamisítatlan low-budget darab - nem kis részben ebben áll bukéja és bája, rendezőnk a szükségből kovácsolt erényt -, másfél millió dollárból hozták ki. Cruise filmjeihez ennyiből gyártanak le reklámpólókat és baseballsapkákat a stáb tagjai számára.

Tosoki Gyula

A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső (Lock, Stock And Two Smoking Barrels), színes, feliratos, angol, 1998, 105 perc; szereplők: Jason Flemyng, Dexter Fletcher, Nick Moran, Jason Statham, Steven Mackintosh, Vinnie Jones, Sting; fényképezte: Tim Maurice-Jones; zene: David A. Hughes és John Murphy; írta és rendezte: Guy Ritchie; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.