Film: Rövidnadrágos bűnözés (A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső)

  • Tosoki Gyula
  • 1999. május 27.

Zene

A britek jól állnak: minden évre jut náluk legalább egy igényes, hazai gyártású blockbuster mozi. Kritikust és (nagyobb) közönséget egyszerre vonzó. Ez derék, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az itteni sikerekre az amerikai filmipar azonnal felfigyel, s az új tehetségeket (mint Danny Boyle-t vagy az Alul semmit jegyző Peter Cattaneót) rendre magukhoz csalogatják a hollywoodi cukrosbácsik. De feneketlen a zsák alja, a nagy-brit film -egyelőre - bírja utánpótlással.

A britek jól állnak: minden évre jut náluk legalább egy igényes, hazai gyártású blockbuster mozi. Kritikust és (nagyobb) közönséget egyszerre vonzó. Ez derék, főleg ha figyelembe vesszük, hogy az itteni sikerekre az amerikai filmipar azonnal felfigyel, s az új tehetségeket (mint Danny Boyle-t vagy az Alul semmit jegyző Peter Cattaneót) rendre magukhoz csalogatják a hollywoodi cukrosbácsik. De feneketlen a zsák alja, a nagy-brit film -egyelőre - bírja utánpótlással.

Bizonyságul rá itt a legfrissebb darab, a tavalyi Sundance (ennek csupán bizarr konzekvenciái miatt van jelentősége, erre még visszatérek) egyik felfedezettje, A nő kétszer után a tavalyi év második legsikeresebb filmje Angliában. A brit neopulp, mondják angolszász kritikusai. Nos, pulp helyett - annyi ilyen volt már -inkább konyhai realizmussal elővezetett farce, szerencsénkre.

A szó mindkét értelmében gyilkos tempójú, tekervényes és fineszes sztori egy halom pénz, két antik flinta és egy rakás fű körül bonyolódik, az East Enden, a londoni alvilág telephelyén. A pályáját tévérendezőként kezdő, e nagyjátékfilmmel debütáló Guy Ritchie (jegyezzük meg ezt a nevet) arról a környékről készítette filmjét, melyet a legjobban ismer: 15 évesen kimaradt az iskolából, ezután kezdte tanulmányozni az Egyesült Királyság legalját. Jó munkát végzett, a végeredmény maga a vérvelő, s - így, messziről nézve - igen autentikusnak tetszik.

A cselekmény java része eredeti helyszíneken játszódik, emellett a miliő hiteles megfestése érdekében a rendező nagy alapossággal járt el a szereplőgárda összeállításakor is. Egy sereg igazi nehézfiút, egykori bűnözőt is meghívott filmjébe, néhány tehetséges, de mostanáig névtelen színész mellett olyan figurákra is szerepet osztott, mint a Baptista Henryt játszó, a forgatás után röviddel elhalálozott Lenny McLean - valamikor profi bokszoló, később a szervezett bűnözés hírhedt figurája, a néhai Kray fivérek kebelbarátja - vagy a Nagy Christ alakító, nyolc napon túl gyógyuló sérüléseket okozó szereléseiről nevezetessé lett exfutballista, mára médiasztár Vinnie Jones.

A Két füstölgő puskacső a tehetségtelenség komédiája, a figurák: változatok az idiotizmusra. A legnagyobb fiúk is kiscsoportosok, ez a mese csak kretént és kreténebbet ismer. A történet bonyolódásával aztán majd mind befarcol (farce-ol?, maradjunk stílben), az a maroknyi kispályás síber, néhány rokonszenvesebb köcsög meg úgyis túléli. Noha a film alig két órája alatt többen hullanak el, mint Ritchie nem egy, tengerentúli, "ponyvában" utazó kollégájának egész eddigi életművében összesen, mégis - mert ritkán látjuk élesben a trancsírt, vérpatron pedig úgyszólván egyetlen sem durran - a gyomrom a röhögéstől, nem az undortól rázkódik. Minden és mindenki megkapja, ami neki jár: a jók elnyerik jutalmukat, a rosszak pláne, mi több, a dramaturgiai vargabetűk is ravaszul megtalálják a helyüket.

A Két füstölgő puskacső delikátum a vizualitás szintjén is. Guy Ritchie, le nem tagadhatná, színszűrőfüggő rendező, egynemű a kolorit, a képek jószerivel három színből - a fekete, a szépia és mérgeszöld -, illetve azok árnyalataiból állnak össze. Költséges technikai megoldásokra nem futotta a szűkös költségvetésből, de ez nem is baj, hiszen itt a legelemibb trükkök - képkimerevítések, a kavarodós-csavarodós jelenetekben gyorsított és lassított felvételek, dőlt kameraállások stb. - bőségesen elegendőek némi tudattáguláshoz. Merthogy mindez bő humorral, tűhegyesre fent gegekkel, verbálisan színesen (a figyelmes és bizonyos szintű nyelvi alapvetéssel már bíró néző angol szókincse egy kisebbfajta szótárnyi anyaggal bővülhet a vetítés végére) és ütős zenei aláfestés mellett szólal meg.

Végül a szomorú epilóg. A Sundance-t már említettem. Az egyik vetítésen jelen volt Tom Cruise is, s ott melegében meg is vette az amerikai remake számára a film jogait. Elképzelhető, mi kerekedik majd ebből: Ritchie filmjét meg kell nézni, mielőtt nem késő. A Két füstölgő puskacső hamisítatlan low-budget darab - nem kis részben ebben áll bukéja és bája, rendezőnk a szükségből kovácsolt erényt -, másfél millió dollárból hozták ki. Cruise filmjeihez ennyiből gyártanak le reklámpólókat és baseballsapkákat a stáb tagjai számára.

Tosoki Gyula

A Ravasz, az Agy és két füstölgő puskacső (Lock, Stock And Two Smoking Barrels), színes, feliratos, angol, 1998, 105 perc; szereplők: Jason Flemyng, Dexter Fletcher, Nick Moran, Jason Statham, Steven Mackintosh, Vinnie Jones, Sting; fényképezte: Tim Maurice-Jones; zene: David A. Hughes és John Murphy; írta és rendezte: Guy Ritchie; az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.