Film: Sztárij sznájper (Vorosilov mesterlövésze)

  • Csillag Márton
  • 2001. március 22.

Zene

Az orosz film Nyikita Mihalkov Pereputtya óta sokat veszített bájából és kecsességéből: a változások utáni történetek főszereplői kisemberek, a múlt rendszer megmaradt reményeiből és az új szabadság áldásaiból szemezgető kiszolgáltatottak, akik csak annyi igazságot keresnek az új Oroszországban, amennyi a nagyszobájukat betölti anélkül, hogy kiszaladna a fortocskán.
Az orosz film Nyikita Mihalkov Pereputtya óta sokat veszített bájából és kecsességéből: a változások utáni történetek főszereplői kisemberek, a múlt rendszer megmaradt reményeiből és az új szabadság áldásaiból szemezgető kiszolgáltatottak, akik csak annyi igazságot keresnek az új Oroszországban, amennyi a nagyszobájukat betölti anélkül, hogy kiszaladna a fortocskán.

Govorukin filmje lehetne akár kisvárosi idill a 90-es évek Oroszországából. Szerda délután van, fiatal lány hazafelé menet boldogan köszön a masinisztának, nagyapja otthon várja - hiába. A lakótelepi házakkal kombinált munkásnegyed egyik házában három fiatal fiú szövögeti terveit a feketegazdaság további békés virágoztatásáról, társalkodnak a vámosok megkenésének szépségeiről, ölögetik agysejtjeiket, tekergetik a spanglikat a teraszon: boldogok. A délutáni szeánszhoz már csak egyvalami hiányzik, a nő, minél ártatlanabb, annál jobb. Vesztére éppen arra sétál a 16 éves Kátya, az egyik fiú fel is ismeri benne egykori osztálytársát, felhívja a lakásra, a gyanútlan lány boldogan lép be az ajtón, és semmit sem sejt.

Így esett, hogy a bájos lányt a három vidám fickó (köztük A szibériai borbély egyik kadétja) üvegszarvból leitatta, szép szavakkal dicsérte, rálökte az ágyra, befogta a száját, és megerőszakolta. Történetünk hőse, az unokáját egyedül nevelő nagyapa, Ivan Fjodorovics színorosz ember, igazi veterán: ha fontos dolga akad a városban, mellét kitüntetéseivel díszíti, úgy sétál az utcán. Látva sírva hazatérő unokáját, és hogy a hivatalos elégtétel a helyi korrupció miatt elmarad, bosszút esküszik. Bankigazgató rokona segítségével pénzhez jut, a nagyvárosi piacon távcsöves puskát vesz, még az sem zavarja, ha kinevetik őt a fegyvert áruló terepszínű majmok: sznájper, he? Merthogy a sznájper oroszul sztrelok, a nagypapa pedig nem kispályás: egy jó fekvésű ablakból szépen sorban adja vissza a kölcsönt a fiúknak, mindegyikük legféltettebb kincsét lőve ki. Hazafelé ballagva leakasztja a sakkozók mögötti fáról a tejesszatyrot, bemond még egy futó F6-ot, visszamegy a madarakhoz és időközben felépült kisunokájához. Alibi rendben, egy kiscsávó kilőve.

A Vorosilov mesterlövésze a januári Orosz filmnapok vizein úszott be az Örökmozgó Filmmúzeumba, olyan filmek oldalán, mint a csecsen háborús Ellenőrzőpont (Blokposzt) és a kegyetlen egyszerűségével és emberségével lenyűgöző Testvér (Brat). Orosz testvéreink nem háború előtti klasszikusok felújításával bajlódnak manapság, az ő meseautójuk a tank, lakájuk a Pétervár utcáin lefűrészelt csövű puskával sétáló, gondolkodás nélkül gyilkoló, meleg szívvel megkegyelmező fiatal fiú. A magyar néző könnyen megijedhet a sötét orosz valóságtól, szeretné talán fikciónak tudni az egészet, de egy orosz nővel az orosz kultúra napján folytatott beszélgetés során számomra is világossá vált: szubjektív dokumentumfilmeket láthatunk, egy nagyon vastag képeskönyv néhány lapját. Az alkalmazott filmes eszközök távol állnak a Blöff és a Mátrix már-már garatot masszírozó pisztolycsöveitől és sitty-sutty kameramozgásaitól, de az arcok nem hazudnak, nincs sok dolga a casting directornak. Az orosz kultúrát nem látványos koreográfia és effekt adja vissza a filmvásznon, a titok az alapanyagban rejlik. Amit látunk, kimért tempójú, izgalmas film, a néző alig várja, hogy az idős ember komótosan vállához emelje a puskát, ráhelyezze ujját a ravaszra, majd lesétáljon a csodálkozó tömegbe, és sapkáját leemelve megvakarja feje búbját, mintegy adózva az áldozat elszenvedett veszteségei előtt. Kátya már rég kiheverte a megpróbáltatásokat, talán meg is bocsátott a fiúknak, és hamarosan sok kis mesterlövészt ad a világnak.

Csillag Márton

Vorosilovszkij Sztrelok, orosz, 1999, 97 perc; rendezte: Stanyiszlav Govorukin; írta: Alexander Borogyanszki, Sztanyiszlav Govorukin, Jurij Poljakov; fényképezte: Genagyij Egsztrem; zene: Vlagyimir Giduljanov; szereplők: Mihail Uljanov, Anna Sinyakina, Alexander Porokovsikov, Ilja Drevnov; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.