Film: Vakeset (Fésős András: Balra a nap nyugszik)

  • - borz -
  • 2000. november 2.

Zene

Még meg sem jelenik a főcím, és Fésős András már jól ráijeszt a nézőre: a két hintázó kisgyerek német nyelvű filozofikus párbeszéde, majd egy magányos öregember felolvasása azonmód felrepít minket Berlin felett az égbe. A főcím után viszont agyonnyűtt magyar gengszterfilmben véljük találni magunkat, ami, valljuk be, elég rémületes érzés.
Még meg sem jelenik a főcím, és Fésős András már jól ráijeszt a nézőre: a két hintázó kisgyerek német nyelvű filozofikus párbeszéde, majd egy magányos öregember felolvasása azonmód felrepít minket Berlin felett az égbe. A főcím után viszont agyonnyűtt magyar gengszterfilmben véljük találni magunkat, ami, valljuk be, elég rémületes érzés.

Ám innentől szerencsés fordulatot vesznek az események, amennyiben a hős megvakul, és ezzel mindörökre elvész a honi alvilág számára. Alex sem fogja fel tragikusan a dolgot, hiszen látó szem - mi a kísértés s a bűnök kútja - nélkül új világ nyílik meg előtte, egy másik élet lehetősége, amelyben egyre kevésbé van helye Zsoltinak, a régi barátnak, annál inkább egy nőnek, ki szőke, szép szemű és távoli, mint Észak. Elég egy félrekapcsolás, hogy az emberi hang hullámai felforrósítsák a drótot Budapest és Rügen között, melynek szigetén a hősnő lakozik.

Wenders végig velünk marad, miközben Alex téblábolását figyeljük, de már nem bántó a jelenléte, sőt úgy fogadjuk, mint rég nem látott német barátot. És amikor Alex Winterként mutatkozik be Marijának, a néző helyeslően biccent: illik hozzá valóban Wenders legkedvesebb hőseinek neve.

A Balra a nap nyugszik azért jó, mert szinte maradéktalanul megvalósítja mindazt, amit akar, amit tud és amit ígér. Feltűnően életközeliek, hitelesek a dialógusok (Németh Gábor volt a forgatókönyv társszerzője, aki már a Presszóban is megmutatta). Szép Szemző Tibor zenéje, és rendben vannak mind a színészek, kivált a Mariját játszó Takáts Andrea, és Nagy András képeire azután is emlékezni lehet, hogy elsötétült a vászon.

- borz -

A Budapest Film mozija

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.