Film: Varsói melódia (Mészáros Márta: A szerencse lányai)

  • - ts -
  • 2002. december 19.

Zene

Ha azt mondom, hogy karácsonyi vásár (év végi kiárusítás) van az Új Budapest Filmstúdió háza táján, semmiképpen sem tévedek, legfeljebb igazságtalan vagyok, nem ezt érdemelnék, hisz az őszön pár különösen figyelemreméltó darabbal bizonyították, hogy félreeső vetítőtermekben is eshetnek néha csodák (Fény hull arcodra vagy egy kellemes kis Triffonova). Mindemellett letagadhatatlan, hogy utóbbi premierfilmjeik eddig valamiért nem voltak Pesten moziban, noha egyik sem egy mai darab. A rövidfilmjéért épp idén Cannesban díjazott Mészáros Péter Tifliszre néz (A bolond gránátalmafa), Mészáros Márta pedig
Ha azt mondom, hogy karácsonyi vásár (év végi kiárusítás) van az Új Budapest Filmstúdió háza táján, semmiképpen sem tévedek, legfeljebb igazságtalan vagyok, nem ezt érdemelnék, hisz az őszön pár különösen figyelemreméltó darabbal bizonyították, hogy félreeső vetítőtermekben is eshetnek néha csodák (Fény hull arcodra vagy egy kellemes kis Triffonova). Mindemellett letagadhatatlan, hogy utóbbi premierfilmjeik eddig valamiért nem voltak Pesten moziban, noha egyik sem egy mai darab. A rövidfilmjéért épp idén Cannesban díjazott Mészáros Péter Tifliszre néz (A bolond gránátalmafa), Mészáros Márta pedig

Moszkvából indul,

szűk szoba csak Moszkva, a kilencvenes években járunk, férfiak isznak ott, majd a húrokba csapnak, elisszák, eltapsolják a nyomorúságot. Katonatiszt és tanárnő alkotta házaspár, tizenhét éve együtt, láttak nyilván szebb napokat is, most nyakukon a koldusszabadság, csak egy kicsit jobban élni, csak egy kicsit jobban. Az angol nyelv tanárnője ugyancsak tizenhétnek tűnő kislányát és két ilyen leírhatatlan műanyag szövedékből összehordott, téglatest alakú, piros-kék-fehér (na ja, a nemzeti színeik) táskáját a hóna alá csapja, és üzleti útra indul, tulajdonképpen nyugatra:

Varsóba érkezik

Lehet, hogy mesélem majd tovább is, de nem szeretném, beszéljünk inkább a kilencvenes évekről, e tárgyban tévéshow még nem született, noha nyilván már dolgoznak a dolgon.

A rendszerváltozás, az igen, sokan azt hittük: kihívás a filmalkotóknak, én már nem vagyok olyan biztos benne. Hogy hitelesen megmutatni a csodát, ami velünk, velünk, nem mással, megesett. Szó, ami szó, bő volt a termés, jött Daniel Olbrisky, valami privatizációs zugügyvédet adva, Kaszás Géza mint rettentő ukrán cimbalomcsempész, beállt a sorba Emma és Böbe és Vera Chytilová és Bacsó Péter, Filp Bajon (nota bene: vizsgált művünk egyik producere), Jakubisko, istenem, rettenetes volt: visegrádi iskola. Ha arra gondol az ember, hogy az a valami lehet, hogy nem is velünk esett, hanem csak az orrunk előtt, ez écáért megróni nem lehet.

Mit gondolnak,

kurva lesz-e Natasa Varsóban?

Mészáros Márta negyven éve van ezen a pályán, érdemeit számba se merem venni, szeretjük. Natasa az angoltanárnő: többszörös pályakorrekció közben látható. Egy-két remek pillanatfelvétel egy olyan piacról, amit nálunk pont lengyelpiacnak hívtak a filmidőben, most meg tán kínainak, aztán nem sok marad: fényképek egy nyilván nehéz szakma rögös hétköznapjaiból: fogások, meló, melódia, Natasa lánya hegedül, föl is veszik a varsói zeneiskolába.

Szerintem aki magas veszélyességi fokú, félvilági munkát végez, az ne tartsa maga mellett a bakfis lányát. Nem a látható rossz példa miatt, hanem dramaturgiailag. Hát céltábla lesz az a teremtés! És azon kell izgulni, hogy baja ne essék. Natasa persze kényszerhelyzetben van, küldené ő haza, amint lehet.

Mészáros Márta, akárcsak számos nagynevű kor- és pályatársa, valóban kihívásnak érezhette az alig múlt történelmét, igaz filmes kalandnak. És keresésére indult 1998-ban egy titoknak, amit mondott kor- és pályatársai máig sem találnak. ´ szerencsére 2000-ben, a Kisvilmával visszatért családja dolgaihoz, még sok szépet kapunk majd tőle.

- ts -

Forgalmazza az Új Budapest Film-stúdió

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.