Film: Varsói melódia (Mészáros Márta: A szerencse lányai)

  • - ts -
  • 2002. december 19.

Zene

Ha azt mondom, hogy karácsonyi vásár (év végi kiárusítás) van az Új Budapest Filmstúdió háza táján, semmiképpen sem tévedek, legfeljebb igazságtalan vagyok, nem ezt érdemelnék, hisz az őszön pár különösen figyelemreméltó darabbal bizonyították, hogy félreeső vetítőtermekben is eshetnek néha csodák (Fény hull arcodra vagy egy kellemes kis Triffonova). Mindemellett letagadhatatlan, hogy utóbbi premierfilmjeik eddig valamiért nem voltak Pesten moziban, noha egyik sem egy mai darab. A rövidfilmjéért épp idén Cannesban díjazott Mészáros Péter Tifliszre néz (A bolond gránátalmafa), Mészáros Márta pedig
Ha azt mondom, hogy karácsonyi vásár (év végi kiárusítás) van az Új Budapest Filmstúdió háza táján, semmiképpen sem tévedek, legfeljebb igazságtalan vagyok, nem ezt érdemelnék, hisz az őszön pár különösen figyelemreméltó darabbal bizonyították, hogy félreeső vetítőtermekben is eshetnek néha csodák (Fény hull arcodra vagy egy kellemes kis Triffonova). Mindemellett letagadhatatlan, hogy utóbbi premierfilmjeik eddig valamiért nem voltak Pesten moziban, noha egyik sem egy mai darab. A rövidfilmjéért épp idén Cannesban díjazott Mészáros Péter Tifliszre néz (A bolond gránátalmafa), Mészáros Márta pedig

Moszkvából indul,

szűk szoba csak Moszkva, a kilencvenes években járunk, férfiak isznak ott, majd a húrokba csapnak, elisszák, eltapsolják a nyomorúságot. Katonatiszt és tanárnő alkotta házaspár, tizenhét éve együtt, láttak nyilván szebb napokat is, most nyakukon a koldusszabadság, csak egy kicsit jobban élni, csak egy kicsit jobban. Az angol nyelv tanárnője ugyancsak tizenhétnek tűnő kislányát és két ilyen leírhatatlan műanyag szövedékből összehordott, téglatest alakú, piros-kék-fehér (na ja, a nemzeti színeik) táskáját a hóna alá csapja, és üzleti útra indul, tulajdonképpen nyugatra:

Varsóba érkezik

Lehet, hogy mesélem majd tovább is, de nem szeretném, beszéljünk inkább a kilencvenes évekről, e tárgyban tévéshow még nem született, noha nyilván már dolgoznak a dolgon.

A rendszerváltozás, az igen, sokan azt hittük: kihívás a filmalkotóknak, én már nem vagyok olyan biztos benne. Hogy hitelesen megmutatni a csodát, ami velünk, velünk, nem mással, megesett. Szó, ami szó, bő volt a termés, jött Daniel Olbrisky, valami privatizációs zugügyvédet adva, Kaszás Géza mint rettentő ukrán cimbalomcsempész, beállt a sorba Emma és Böbe és Vera Chytilová és Bacsó Péter, Filp Bajon (nota bene: vizsgált művünk egyik producere), Jakubisko, istenem, rettenetes volt: visegrádi iskola. Ha arra gondol az ember, hogy az a valami lehet, hogy nem is velünk esett, hanem csak az orrunk előtt, ez écáért megróni nem lehet.

Mit gondolnak,

kurva lesz-e Natasa Varsóban?

Mészáros Márta negyven éve van ezen a pályán, érdemeit számba se merem venni, szeretjük. Natasa az angoltanárnő: többszörös pályakorrekció közben látható. Egy-két remek pillanatfelvétel egy olyan piacról, amit nálunk pont lengyelpiacnak hívtak a filmidőben, most meg tán kínainak, aztán nem sok marad: fényképek egy nyilván nehéz szakma rögös hétköznapjaiból: fogások, meló, melódia, Natasa lánya hegedül, föl is veszik a varsói zeneiskolába.

Szerintem aki magas veszélyességi fokú, félvilági munkát végez, az ne tartsa maga mellett a bakfis lányát. Nem a látható rossz példa miatt, hanem dramaturgiailag. Hát céltábla lesz az a teremtés! És azon kell izgulni, hogy baja ne essék. Natasa persze kényszerhelyzetben van, küldené ő haza, amint lehet.

Mészáros Márta, akárcsak számos nagynevű kor- és pályatársa, valóban kihívásnak érezhette az alig múlt történelmét, igaz filmes kalandnak. És keresésére indult 1998-ban egy titoknak, amit mondott kor- és pályatársai máig sem találnak. ´ szerencsére 2000-ben, a Kisvilmával visszatért családja dolgaihoz, még sok szépet kapunk majd tőle.

- ts -

Forgalmazza az Új Budapest Film-stúdió

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.