Moszkvából indul,
szűk szoba csak Moszkva, a kilencvenes években járunk, férfiak isznak ott, majd a húrokba csapnak, elisszák, eltapsolják a nyomorúságot. Katonatiszt és tanárnő alkotta házaspár, tizenhét éve együtt, láttak nyilván szebb napokat is, most nyakukon a koldusszabadság, csak egy kicsit jobban élni, csak egy kicsit jobban. Az angol nyelv tanárnője ugyancsak tizenhétnek tűnő kislányát és két ilyen leírhatatlan műanyag szövedékből összehordott, téglatest alakú, piros-kék-fehér (na ja, a nemzeti színeik) táskáját a hóna alá csapja, és üzleti útra indul, tulajdonképpen nyugatra:
Varsóba érkezik
Lehet, hogy mesélem majd tovább is, de nem szeretném, beszéljünk inkább a kilencvenes évekről, e tárgyban tévéshow még nem született, noha nyilván már dolgoznak a dolgon.
A rendszerváltozás, az igen, sokan azt hittük: kihívás a filmalkotóknak, én már nem vagyok olyan biztos benne. Hogy hitelesen megmutatni a csodát, ami velünk, velünk, nem mással, megesett. Szó, ami szó, bő volt a termés, jött Daniel Olbrisky, valami privatizációs zugügyvédet adva, Kaszás Géza mint rettentő ukrán cimbalomcsempész, beállt a sorba Emma és Böbe és Vera Chytilová és Bacsó Péter, Filp Bajon (nota bene: vizsgált művünk egyik producere), Jakubisko, istenem, rettenetes volt: visegrádi iskola. Ha arra gondol az ember, hogy az a valami lehet, hogy nem is velünk esett, hanem csak az orrunk előtt, ez écáért megróni nem lehet.
Mit gondolnak,
kurva lesz-e Natasa Varsóban?
Mészáros Márta negyven éve van ezen a pályán, érdemeit számba se merem venni, szeretjük. Natasa az angoltanárnő: többszörös pályakorrekció közben látható. Egy-két remek pillanatfelvétel egy olyan piacról, amit nálunk pont lengyelpiacnak hívtak a filmidőben, most meg tán kínainak, aztán nem sok marad: fényképek egy nyilván nehéz szakma rögös hétköznapjaiból: fogások, meló, melódia, Natasa lánya hegedül, föl is veszik a varsói zeneiskolába.
Szerintem aki magas veszélyességi fokú, félvilági munkát végez, az ne tartsa maga mellett a bakfis lányát. Nem a látható rossz példa miatt, hanem dramaturgiailag. Hát céltábla lesz az a teremtés! És azon kell izgulni, hogy baja ne essék. Natasa persze kényszerhelyzetben van, küldené ő haza, amint lehet.
Mészáros Márta, akárcsak számos nagynevű kor- és pályatársa, valóban kihívásnak érezhette az alig múlt történelmét, igaz filmes kalandnak. És keresésére indult 1998-ban egy titoknak, amit mondott kor- és pályatársai máig sem találnak. ´ szerencsére 2000-ben, a Kisvilmával visszatért családja dolgaihoz, még sok szépet kapunk majd tőle.
- ts -
Forgalmazza az Új Budapest Film-stúdió