Lemez: Mélyen ihletett (Brad Mehldau: Largo)

  • 2002. december 19.

Zene

Kitüntetett figyelemmel követtem végig Mehldau munkásságát. Az első lemezétől látszott, hogy zsenivel van dolgunk, aki pontosan öntötte formába heroinba áztatott metafizikus szomorúságát, miközben esszéket írt a német írók és filozófusok idevágó munkáiról. Elképzeltem, amint egy fiatalember az Ifjú Werther szenvedéseit olvassa egy füstös manhattani klub előterében, és arra gondoltam, hogy egy új generáció lépett színre a dzsesszben.
Kitüntetett figyelemmel követtem végig Mehldau munkásságát. Az első lemezétől látszott, hogy zsenivel van dolgunk, aki pontosan öntötte formába heroinba áztatott metafizikus szomorúságát, miközben esszéket írt a német írók és filozófusok idevágó munkáiról. Elképzeltem, amint egy fiatalember az Ifjú Werther szenvedéseit olvassa egy füstös manhattani klub előterében, és arra gondoltam, hogy egy új generáció lépett színre a dzsesszben.

Az első három - The Art Of The Trio néven megjelent - albuma egyszerűen tökéletes. Klasszikus dzsessztrió, zongora, bőgő, dob; Bill Evans negyven évvel később, a Beatlesen felnőtt nemzedék szemszögéből. Hanem a további lemezeken önismétlés és némi elbizonytalanodás volt tapasztalható - főleg a zene ritmikai alapjaiban -, ami már jelezte, hogy előbb-utóbb váltani kell.

A Largo című új album az eddigiekhez képest több irányba mozdul. Masszív ritmusalapok kerültek a meditatív kamarazene alá - fölé, ha tetszik -, amit egyszerre akár több dobos is szolgál. A klasszicizáló hangszerelés szigorú minimalizmusát oboák, fuvolák, fagottok, klarinétok, illetve kürtök és pozaunok oldják finom akkordokkal, s egyben bővítve azokat a harmóniai lehetőségeket, melyeket a zeneszerző Mehldau maximálisan ki is használ. Decens hangminták és gitáreffektek formájában az elektronika is felbukkan, sőt, Mehldau olykor a zongora hangját is tranzisztorokon engedi át.

Az új társak ugyancsak inspirálják a zenészeket - kivált a dobos Matt Chamberlaint, aki egy számon belül képes eljutni a primitív ritmusoktól a teljes őrületig. Mehldau, ez a klasszikus iskolázottságú zongorista pedig vibrafonon is bemutatkozik két darabban, nem is akárhogy.

Az új elemek ugyanakkor nem változtatták meg a Mehldau-zenék karakterét, csak feszesebbé, gazdagabbá tették. Ezen a mélyen ihletett, különös szerkesztésű albumon finoman keveredik az érzelgősség a keményen kiütött ritmusokkal, a csillogás az elborulással, a koncepció az invencióval. Változatos, mégis egynemű, hipnotikus hatású anyag született, és nagyon izgató, hogy merre vezet tovább.

Nálam a Largo az év lemeze; semmilyen trendhez nem kapcsolódik, mégis nagyon aktuális.

Czabán György Galagonya

Warner, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.