Lemez: Mélyen ihletett (Brad Mehldau: Largo)

  • 2002. december 19.

Zene

Kitüntetett figyelemmel követtem végig Mehldau munkásságát. Az első lemezétől látszott, hogy zsenivel van dolgunk, aki pontosan öntötte formába heroinba áztatott metafizikus szomorúságát, miközben esszéket írt a német írók és filozófusok idevágó munkáiról. Elképzeltem, amint egy fiatalember az Ifjú Werther szenvedéseit olvassa egy füstös manhattani klub előterében, és arra gondoltam, hogy egy új generáció lépett színre a dzsesszben.
Kitüntetett figyelemmel követtem végig Mehldau munkásságát. Az első lemezétől látszott, hogy zsenivel van dolgunk, aki pontosan öntötte formába heroinba áztatott metafizikus szomorúságát, miközben esszéket írt a német írók és filozófusok idevágó munkáiról. Elképzeltem, amint egy fiatalember az Ifjú Werther szenvedéseit olvassa egy füstös manhattani klub előterében, és arra gondoltam, hogy egy új generáció lépett színre a dzsesszben.

Az első három - The Art Of The Trio néven megjelent - albuma egyszerűen tökéletes. Klasszikus dzsessztrió, zongora, bőgő, dob; Bill Evans negyven évvel később, a Beatlesen felnőtt nemzedék szemszögéből. Hanem a további lemezeken önismétlés és némi elbizonytalanodás volt tapasztalható - főleg a zene ritmikai alapjaiban -, ami már jelezte, hogy előbb-utóbb váltani kell.

A Largo című új album az eddigiekhez képest több irányba mozdul. Masszív ritmusalapok kerültek a meditatív kamarazene alá - fölé, ha tetszik -, amit egyszerre akár több dobos is szolgál. A klasszicizáló hangszerelés szigorú minimalizmusát oboák, fuvolák, fagottok, klarinétok, illetve kürtök és pozaunok oldják finom akkordokkal, s egyben bővítve azokat a harmóniai lehetőségeket, melyeket a zeneszerző Mehldau maximálisan ki is használ. Decens hangminták és gitáreffektek formájában az elektronika is felbukkan, sőt, Mehldau olykor a zongora hangját is tranzisztorokon engedi át.

Az új társak ugyancsak inspirálják a zenészeket - kivált a dobos Matt Chamberlaint, aki egy számon belül képes eljutni a primitív ritmusoktól a teljes őrületig. Mehldau, ez a klasszikus iskolázottságú zongorista pedig vibrafonon is bemutatkozik két darabban, nem is akárhogy.

Az új elemek ugyanakkor nem változtatták meg a Mehldau-zenék karakterét, csak feszesebbé, gazdagabbá tették. Ezen a mélyen ihletett, különös szerkesztésű albumon finoman keveredik az érzelgősség a keményen kiütött ritmusokkal, a csillogás az elborulással, a koncepció az invencióval. Változatos, mégis egynemű, hipnotikus hatású anyag született, és nagyon izgató, hogy merre vezet tovább.

Nálam a Largo az év lemeze; semmilyen trendhez nem kapcsolódik, mégis nagyon aktuális.

Czabán György Galagonya

Warner, 2002

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.