Film, zene: Műbarbárok (Emir Kusturica: Umca-umca, macska-zaj)

  • - bbe -
  • 2001. augusztus 23.

Zene

Az Európába/Nyugatra utazó balkáni művész, az ő hányattatásai, fogadtatása (legtöbbször persze: idegensége, meg nem értettsége) alaptoposza a sokat próbált félsziget magánmitológiájának, miként a Balkánra felkerekedő európai/nyugati utazó (misszionárius, tudós - legtöbbször a nép, a Volk avatott kutatója -, hódító, illetőleg a leggyakrabban ezek keveréke) kalandjai és érintkezése a balkáni Volkkal az európai kultúrkör szerves része. E viszonosság persze aszimmetrikus, hiszen Európa/a Nyugat a balkáni népek kultúrájának mégiscsak alapvető vonatkoztatási pontja (mint pozitív vagy negatív utópia egyrészt, másrészt mint a módszer, a know how kútfője), míg a Nyugat számára a Balkán mégiscsak periféria lenne - ráadásul, amikor a Nyugat figyelmét a Balkánra irányítja, az esetek többségében a saját rém-, illetve vágyképeit vetíti a szerencsétlen régióra, amint azt Maria Todorova oly plasztikusan leírja híres könyvében. (Mindazonáltal azt a végkövetkeztetését, miszerint a "Balkán" teljes egészében nyugati koholmány lenne, minden politikai korrektsége dacára joggal érezhetjük némiképp apologetikusnak - természetesen a Balkán szemszögéből.)
Az Európába/Nyugatra utazó balkáni művész, az ő hányattatásai, fogadtatása (legtöbbször persze: idegensége, meg nem értettsége) alaptoposza a sokat próbált félsziget magánmitológiájának, miként a Balkánra felkerekedő európai/nyugati utazó (misszionárius, tudós - legtöbbször a nép, a Volk avatott kutatója -, hódító, illetőleg a leggyakrabban ezek keveréke) kalandjai és érintkezése a balkáni Volkkal az európai kultúrkör szerves része. E viszonosság persze aszimmetrikus, hiszen Európa/a Nyugat a balkáni népek kultúrájának mégiscsak alapvető vonatkoztatási pontja (mint pozitív vagy negatív utópia egyrészt, másrészt mint a módszer, a know how kútfője), míg a Nyugat számára a Balkán mégiscsak periféria lenne - ráadásul, amikor a Nyugat figyelmét a Balkánra irányítja, az esetek többségében a saját rém-, illetve vágyképeit vetíti a szerencsétlen régióra, amint azt Maria Todorova oly plasztikusan leírja híres könyvében. (Mindazonáltal azt a végkövetkeztetését, miszerint a "Balkán" teljes egészében nyugati koholmány lenne, minden politikai korrektsége dacára joggal érezhetjük némiképp apologetikusnak - természetesen a Balkán szemszögéből.)

A jó üzleti érzékkel rendelkező balkáni művészek már rég felfedezték

az európai érzékenység

eme feminin

vonását, ezt az ösztönös vágyódást a borzongás és a vadság, a veszélytelen szalonperverziók után, és becsületesen igyekeznek kiszolgálni is azt. Nem tesz mást legújabb filmjében a nagy Emir Kusturica sem, még ha nem is olyan penetránsan, mint a Nyugat összes előítéletének és históriai tévhitének alájátszó, ostoba Undergroundban. Végső soron a Macska-zajban a tét is kisebb: itt csak a rockandroll van kissé elárulva, neki meg már amúgy is mindegy, hisz halott szegény rég.

Pláne a boszniai.

A film főhősét képező együttes, a No Smoking 1980-ban alakult Szarajevóban, és akkor még Zabranjeno Pusenjének hívták őket. A dátumról és a helyről azért érdemes megemlékeznünk, hogy leszögezhessük: normális időkben az emberek többsége hajlamos a normális viselkedésre, ha léha fiatalember, és van némi hangja, akkor

alternatív

rockegyüttest alapít,

és garázsokban próbál, mint tette azt a ZP frontembere, Nele Karajlic (polgári nevén Nenad Jankovic). A ZP a nyolcvanas évek közepére futott be, lemezeiken, a Valter brani Sarajevón, a Dok cekas sabah sa sejtanomon, a Male price o velikoj ljubavin képzett és invenciózus zenészek játszottak tökös rockandrollt (vagy punkot?), olyat, mint a jobb zenekarok akkoriban bárhol máshol a világon. Bosnyákul persze, és evvel nagyon messzire nem lehetett jutni: még akkor sem, ha a Nele által gyönyörű bosnyák dialektusban elővezetett dalok mind szóltak valamiről. A boszniai alkutyák - kis tolvajok, mutatványosok, lumpok, csempészek, vendégmunkások - kedves, vicces történeteinek volt ekkoriban énekese az ifjú művész: közismert slágerük, a Balada o Pisonji i Zugi például azt a megható esetet dolgozta fel, amikor két szarajevói tinédzser búcsút intett lakótelepük csótányainak, és autóbuszt lopott, hogy a horvát tengerpart érintésével Safariba, a távoli afrikai országba emigráljon - ám már a bradinai kanyarban az árokban kötöttek ki, nyolc napon túl gyógyulón. (Szólóóó!!!) És ez úgy volt jó, ahogy: a couleur locale csak sajátos miliőt adott e poézisnek, nem tartalmat: a "balkániságra" ezek a dalok, tisztesség ne essék szólván,

magasról szartak

Hacsak annyiban nem, hogy a nyolcvanas évek vége felé már egyre érezhetőbben megjelent bennük valamiféle rossz közérzet, félelem: a háború előérzete és a felháborodás, hogy "ezek" szétdúrják az országot.

Szarajevó ostromát aztán sem Nele, sem az akkoriban már régóta velük bohóckodó Kusturica nem várták be. Hogy a háborút Belgrádban átvészelő Karajlic alól mennyire kicsúszott a talaj, hogy városának és vele eredeti kulturális környezetének szétlövése, valamint saját emigrációja - ami persze a szarajevói szerbek kényszerű távozásának kontextusában értelmezendő - mennyire viselte meg, arról interjúiban sem igen beszélt. Belgrádban mindenesetre újrakezdte, pontosabban elkezdett valami mást. Vélhetően E. K. bölcs és piacérett művészi elképzeléseinek hatása alatt: az immáron Emir Kusturica and the No Smoking néven futó formáció balkáni dallamokból építkező world music-féleséggel lépeget az egzotikumok iránt fogékony nyugati közönség elé.

A film tanúsága szerint: fergeteges sikerrel. Ebben semmi okunk kételkedni, hisz látjuk a koncerteken őrjöngő tömeget; és tényleg, a zene nem is végzetesen rossz, ha az autórádión véletlenül bejönne, akár három percig is el tudnám hallgatni, mielőtt továbbtekernék. Ám az állítólagos sikert nem csak ez a kétely (hogy tudniillik a No Smoking zenéje teljességgel érdektelen) kérdőjelezi meg. Kusturica filmjében a történet vége nem is lehet más, csak a siker. Ez a történet ugyanis arról szól, hogy a balkáni művészek az ő utolérhetetlen, sui generis balkáni művészetükkel és kiapadhatatlan balkáni energiájukkal elkápráztatják a nyugati koncerttermek közönségét. A balkáni kávéházi és kocsmai zenészek, névtelen cigány muzsikusok tanítását (a sui generis balkáni hagyományt) elsajátító, és azt továbbfejlesztő barbár géniuszok lába előtt hever Párizs, Milánó, München. A senkikből, sőt a bunkókból a Balkán csinál embert, kultúrlényt, akik

balról előzik

a nyugati civilizációt

(A legnagyobb bunkó a filmben egyébként maga Kusturica: az együttes "gitárosa" egy elviselhetetlenül hosszú jelenetben próbál verekedést provokálni az öltözőben a benga dobossal: amúgy meg sem szólal.) A film vége felé a rendező magát a nagy Joe Strummert, a Clash egykori frontemberét rángatja elő, kevéske megmaradt hajánál fogva: a súlyos drog- és punkveterán afféle rezonőrként ad hangot annak a véleménynek, hogy ez a fajta "balkáni punk" hozhat igazán friss vért a fáradó nyugati rockzenébe.

Ez a kevéssé rafinált - és legyünk igazságosak: helyenként önironikus - identitáskonstrukció a film veleje: és épp ez az önreflexivitás, a Balkán eme intellektuális pestise teszi a filmet - szereplőinek minden jópofasága és szellemessége dacára - sablonossá és hamissá.

- bbe -

Super 8 Stories, színes, fekete-fehér, olasz-német, 90 perc, 2000; rendezte: Emir Kusturica; zene: No Smoking; forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.