Koncert

Filmzeneszerző a hangversenypódiumon

Rózsa Miklós: Sinfonia concertante

  • Csengery Kristóf
  • 2018. április 14.

Zene

Az 1983 óta Franciaországban élő, kolozsvári születésű hegedűművész és karmester, Csaba Péter, a MÁV Szimfonikusok művészeti vezetője invenciózusan és igényesen irányítja az együttest, amely immár hatodik évadát tölti a keze alatt, nem állva meg a fejlődésnek azon az útján, amelyen néhány évvel korábban, egy hasonlóan igényes, nagy formátumú és lelkes muzsikus, Takács-Nagy Gábor kezdeményezésére indult el.

Csaba Péter leleményes, újat kereső és összefüggéseket megvilágító gondolkodásmódjának szép példája volt a zenekar legutóbbi koncertje, amelyet a 19. és 20. század zenéjének szenteltek, s amelynek műsorán egy ritkaság is helyet kapott.

A hangversenyen két romantikus mű foglalta keretbe a közelmúlt képviseletében megszólalt darabot – de ez sem akárhogyan történt: a két 19. századi opus ugyanis azonos évben keletkezett. Mind Mendelssohn Hebridák-nyitánya (op. 26), mind Berlioz Fantasztikus szimfóniája (op. 14) az 1830-as év termése. Különleges, izgalmas periódusa ez a romantikának: két évvel korábban még élt Schubert, még egy évvel korábban halt meg Beethoven, karnyújtásnyira vannak még a kései bécsi klasszika olyan mesterművei, mint Beethoven utolsó kvartettjei vagy az 1824-es IX. szimfónia. Érdekes megfigyelni, mire képes ebben az időszakban az európai modern zene – végtére is ezek a művek az akkori modernség dokumentumai –, és ezt nagyon frappánsan reprezentálja a Hebridák „színes, szélesvásznú” tájköltészete, a maga pasztelltónusokhoz társított ellenpontjával és folthatásokra építő hangszerelésével, no meg Berlioz egészen más világa, a maga groteszk és félelmetes árnyalatokban bővelkedő, szélsőségesen romantikus hőskultuszával és vérpadot-boszorkányt vizionáló álomtörténetével.

Csaba Péter vezénylése a két műben a romantikus kifejezésmód más- és másféle lehetőségeit aknázta ki: Mendelssohnnál a lágyságot érzékeltette, az egymás mögött kinyíló hangzáshorizontok harmóniai távlatait mutatta fel és a sejtelmesség atmoszféráját teremtette meg, míg Berlioznál bátran mert nyers és vad lenni, nagymértékben építve a mű kontrasztokban gondolkodó dramaturgiájára, valamint a zenetörténetben addig nem ismert színkombinációk és hangszeres effektusok (fúvós glissando!) hatására. Technikai kivitelezés szempontjából egyik előadás sem volt teljesen makulátlan: apróbb felületességekre felfigyelhettünk itt-ott, ugyanakkor mindkét produkció egészét egyértelműen az igényesség konstruktív szelleme uralta, és mindvégig ihletett, szenvedélyes zenélés tanúi lehettünk.

A műsor csemegéjét persze a középső szám kínálta: Rózsa Miklós (1907–1995) Sinfonia concertante (op. 29) című kettősversenye hegedűre és csellóra. Rózsa érdekes alakja a magyar zeneszerzés történetének. Hamar elhagyta hazáját, lipcsei és párizsi tanuló­évek után érkezve Londonba, ahol a Korda fivérekkel kialakult kapcsolata meghatározta későbbi sorsát: filmzeneszerző lett, karrierje 1940-től már a film fellegvárában, Hollywoodban teljesedett ki. Ő volt az amerikai filmzene második nagy, klasszikus európai iskolázottságú generációjának legfőbb képviselője – az első a nála tíz esztendővel idősebb Erich Wolfgang Korngold, aki bécsi utóromantikusból vált a filmvászon történéseinek hangillusztrátorává. Rózsa filmzeneszerzői karrierjét 17 (!) Oscar-jelölés, 3 Oscar-díj és számtalan világsikerű film aláfestő zenéje jelzi. Az 1966-ban kiadott Sinfonia concertante Jasha Heifetznek és Gregor Piatigorskynak készült, ezúttal pedig Baráti Kristóf és Várdai István szólaltatta meg. Fölényes technikai biztonságú, rendkívül színgazdag és igen erőteljes karaktervilágú előadásuk tökéletesen felszínre segítette a mű legizgalmasabb tulajdonságát: a jellegzetesen illusztratív, ábrázoló szellemű (ha úgy tetszik, még a koncertműfaj keretei között is „filmzenei”) megnyilatkozások keveredését a félreismerhetetlenül magyar hanggal – Bartók stílusának egyértelmű hatásával.

Müpa, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, március 8.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.