Fischer Ádám a Helsinki Bizottságnak adományozta a Wolf-díjért járó pénzjutalmat
fisser_top_story_lead.jpg

Fischer Ádám a Helsinki Bizottságnak adományozta a Wolf-díjért járó pénzjutalmat

  • narancs.hu
  • 2018. május 31.

Zene

Idén a világhírű magyar karmester kapta meg az egyik legrangosabb nemzetközi művészeti és tudományos elismerést, a Wolf-díjat. A másik zenész díjazott Paul McCartney.

A zsűri az ihletett zeneművészi életműve mellett Fischer emberi jogi tevékenységét is nagyra értékelte. A karmester a díjjal járó pénzjutalmat a Magyar Helsinki Bizottságnak ajánlotta fel. A több kategóriában kiosztott díjak közül kettőt kapott zenész: Fischer Ádám és Paul McCartney, a Beatles legendája, számol be a Helsinki Bizottság.

A díjátadót az izraeli parlament épületében tartották, ahol Fischer arról beszélt, „a jogvédő szervezetekre a kormányok egyre több országban ellenségként tekintenek. Például hazámban, Magyarországon a kormány mindent elkövet azért, hogy a civil jogvédők munkáját jogellenesnek állítsa be. De ez nemcsak Magyarországon probléma. Az emberi és polgári jogok védelmezőivel szembeni bizalmatlanság világszerte terjedőben van. Ezért különösen fontos mostanság újra és újra elmondani, hogy a jogállam védelme az egyik legfontosabb ügy egy demokráciában. Mi nem az államot támadjuk, hanem a demokráciát védjük. A demokratikus kormányoknak üdvözölniük kellene a civil jogvédők tevékenységét ahelyett, hogy harcolnának ellenük.”

Fischer Ádám a Wolf-díjjal járó 50 ezer dolláros pénzjutalmat a Magyar Helsinki Bizottságnak ajánlotta fel. Pardavi Márta, a Magyar Helsinki Bizottság helyszínen tartózkodó társelnöke köszönetet mondott: „Különösen hálásak vagyunk Fischer Ádám barátunknak nagylelkű adományáért. Sokat számít ez nekünk. A pénzt jogvédelemre, mégpedig a Hétköznapok hősei c. induló programunkra fogjuk fordítani. Ezzel olyan honpolgároknak tudunk majd segíteni ingyenesen, akiket retorzió ért, mert kiálltak igazukért vagy közösségükért a hatalommal szemben.”

Fischer Ádám 1949-ben született Budapesten. Zenészcsaládban nőtt fel, apja Fischer Sándor karmester, öccse pedig Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar vezetője. Fischer Ádám Bécsben, Velencében és Sienában tanult. Nemzetközi karrierjét a milánói karmesterverseny megnyerése (1973) indította el. Utána számos opera és zenekar első karmestere, főzeneigazgatója lehetett (Helsinki, Karlsruhe, München, Freiburg, Kassel, Manheim, Koppenhága, Düsseldorf stb.). A bécsi opera örökös tagja, de Bayreuthban, Salzburgban és Milánóban is rendszeresen foglalkoztatják. Nevéhez fűződik az Osztrák–Magyar Haydn Zenekar, a Haydn-fesztivál és a budapesti Wagner-napok 2006 óta tartó rendezvénysorozata is.

Fischer Ádámot mindig foglalkoztatták az egyetemes emberi jogok, több civil szervezetet támogatott, valamint emberi jogi díjakat hozott létre Kasselben és Düsseldorfban. Magyarországon hosszú ideje a Magyar Helsinki Bizottság egyesületi tagja. A Wolf-díj zsűrije külön is kiemelte, hogy nem csak ihletett zeneművész, de az emberi és polgári jogok elkötelezett védelmezője.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.