Fischer Ádám a Helsinki Bizottságnak adományozta a Wolf-díjért járó pénzjutalmat
fisser_top_story_lead.jpg

Fischer Ádám a Helsinki Bizottságnak adományozta a Wolf-díjért járó pénzjutalmat

  • narancs.hu
  • 2018.05.31 20:45

Zene

Idén a világhírű magyar karmester kapta meg az egyik legrangosabb nemzetközi művészeti és tudományos elismerést, a Wolf-díjat. A másik zenész díjazott Paul McCartney.

A zsűri az ihletett zeneművészi életműve mellett Fischer emberi jogi tevékenységét is nagyra értékelte. A karmester a díjjal járó pénzjutalmat a Magyar Helsinki Bizottságnak ajánlotta fel. A több kategóriában kiosztott díjak közül kettőt kapott zenész: Fischer Ádám és Paul McCartney, a Beatles legendája, számol be a Helsinki Bizottság.

A díjátadót az izraeli parlament épületében tartották, ahol Fischer arról beszélt, „a jogvédő szervezetekre a kormányok egyre több országban ellenségként tekintenek. Például hazámban, Magyarországon a kormány mindent elkövet azért, hogy a civil jogvédők munkáját jogellenesnek állítsa be. De ez nemcsak Magyarországon probléma. Az emberi és polgári jogok védelmezőivel szembeni bizalmatlanság világszerte terjedőben van. Ezért különösen fontos mostanság újra és újra elmondani, hogy a jogállam védelme az egyik legfontosabb ügy egy demokráciában. Mi nem az államot támadjuk, hanem a demokráciát védjük. A demokratikus kormányoknak üdvözölniük kellene a civil jogvédők tevékenységét ahelyett, hogy harcolnának ellenük.”

Fischer Ádám a Wolf-díjjal járó 50 ezer dolláros pénzjutalmat a Magyar Helsinki Bizottságnak ajánlotta fel. Pardavi Márta, a Magyar Helsinki Bizottság helyszínen tartózkodó társelnöke köszönetet mondott: „Különösen hálásak vagyunk Fischer Ádám barátunknak nagylelkű adományáért. Sokat számít ez nekünk. A pénzt jogvédelemre, mégpedig a Hétköznapok hősei c. induló programunkra fogjuk fordítani. Ezzel olyan honpolgároknak tudunk majd segíteni ingyenesen, akiket retorzió ért, mert kiálltak igazukért vagy közösségükért a hatalommal szemben.”

Fischer Ádám 1949-ben született Budapesten. Zenészcsaládban nőtt fel, apja Fischer Sándor karmester, öccse pedig Fischer Iván, a Budapesti Fesztiválzenekar vezetője. Fischer Ádám Bécsben, Velencében és Sienában tanult. Nemzetközi karrierjét a milánói karmesterverseny megnyerése (1973) indította el. Utána számos opera és zenekar első karmestere, főzeneigazgatója lehetett (Helsinki, Karlsruhe, München, Freiburg, Kassel, Manheim, Koppenhága, Düsseldorf stb.). A bécsi opera örökös tagja, de Bayreuthban, Salzburgban és Milánóban is rendszeresen foglalkoztatják. Nevéhez fűződik az Osztrák–Magyar Haydn Zenekar, a Haydn-fesztivál és a budapesti Wagner-napok 2006 óta tartó rendezvénysorozata is.

Fischer Ádámot mindig foglalkoztatták az egyetemes emberi jogok, több civil szervezetet támogatott, valamint emberi jogi díjakat hozott létre Kasselben és Düsseldorfban. Magyarországon hosszú ideje a Magyar Helsinki Bizottság egyesületi tagja. A Wolf-díj zsűrije külön is kiemelte, hogy nem csak ihletett zeneművész, de az emberi és polgári jogok elkötelezett védelmezője.

Neked ajánljuk

A szemfényvesztő

  • Rév István

A kora ötvenes évek egyik reggelén (április 4-én, hazánk felszabadulásának ünnepén, vagy talán május 1-jén, a munkásosztály nagy harci seregszemléjén, lehet, hogy éppen november 7-én, a nagy októberi forradalom évfordulóján) reménytelenül esett az eső (vagy fagyos szél fújt és hullott a hó). A rádióbemondó ismerős hangja azzal kezdte a híreket, hogy gyönyörű napsütésre ébredt az ország, mintha jókedvében a természet is ünneplőbe öltözött volna a nagy ünnepen.

Ártók

  • TPP

Dúsgazdagék esküvője a világ (jelen esetben Mexikóváros) többi részétől társadalmi és fizikai értelemben is elzárt, erődszerű villában.

Dobozok közt

  • - köves -

A Fontos Filmek (igaz történet, komoly igazságtalanság, komor hangvétel, megrendült taps, állófogadás Beverly Hillsben) két gyakori szereplője a hatalom megnyomorította kisember és az ügyét felkaroló, lelkiismeretes ügyvéd. Ők most a guantánamói fogolytáborban méregetik egymást az egyik olyan helyiségben, amit történetesen nem a fogvatartottak kínzására rendeztek be.

Az ellenállás melódiája

  • Bacsadi Zsófia

Az amerikai vidék, a Közép-Nyugat lakói, a „fehér szemét”, a redneckek (mindenki vérmérséklete szerint válogathat a rendelkezésre álló kifejezések között) sokáig az iszonyat, a jelenben velünk élő barbárság és elmaradottság jelképei voltak az amerikai filmben (A sziklák szeme; Gyilkos túra; A texasi láncfűrészes mészárlás).

Azok a pesti éjszakák!

  • Sándor Panka

Reisz Gábor érdekes formát választott első színházi rendezéséhez. A helyszín a Trafó frissen felújított kávézója, a Trafik, a leszűkített játéktérnek megfelelően a nézők száma is csökkentett. A színészek az asztalok között járkálnak, sőt az utcát is „elfoglalják”. A kávézó egyben nézőtér, színpad és díszlet is.

Senki földjén

Szegény Mikes Kelemen! Ha az utókor kíméletlenségét a félresikerült stílusimitációkban lehetne mérni, Rákóczi fejedelem kamarása alighanem országos rekorder lenne.

„Közben röhög rajtunk”

  • Soós Tamás

„Ha már az is gond, hogy valaki meleg, akkor mi hadd legyünk már heti két órában műhomokosok” – vallja a Dope Calypso. Az együttes június végén hozza ki Tears to Freshwater címmel a szintis powerpop felé elmozduló új lemezét. Sarkadi Miklós énekes-gitárossal és Kelemen László gitárossal a káoszos lemezírási folyamatról, a most különösen aktuális queer esztétikáról és a magyar zenekarok nemzetközi lehetőségeiről is beszélgettünk.

Asztaltársak

A Létbüfében egy asztalhoz vetődik a költő, a zeneszerző és az énekes. Nem tudni, hogy mit isznak, de egy pillanat alatt szót értenek egymással. Egyikük még a baby boom szülötte, a másik kettőt már az X generáció könnyezte ki, mint igazgyöngyöt a kagyló. Mindhármuknak van némi tapasztalata csalatásban és fenében, és úgy lépnek túl e mai kocsmán, hogy előttünk is kitárják a kocsmaajtót.

Nyelvvilág

  • Toroczkay András

Az ördögcérna maga a burgonyafélék családjába tartozó lombhullató cserje. Itt líciumként emlegetik, de hívják még farkasbogyónak vagy gojibogyónak is, és a regény világán belül a kisebbrendű idő- és dimenziókapuk (ha jól értem) jelenlétét jelzi.