Fischer Iván: „Az alapfokú oktatás fontosabb, mint az, hogy ki vezeti a Zeneakadémiát”

Zene

A Budapesti Fesztiválzenekar alapító karmesterét elsősorban a következő évadról kérdeztük, de nem állhattuk meg, hogy a Zeneakadémia körüli botrányról ne kérjük ki a véleményét.

magyarnarancs.hu: A Figaro házassága volt az első opera, amit rendezőként és egyben karmesterként színpadra állított, s ezután csupa operai ínyencséggel szolgáltak: Falstaff, Orfeo, Pelléas – bizonyára kihagytam pár címet. Az ősszel induló évadban az Ariadné Naxos szigetén következik. Miért erre esett a választás?

Fischer Iván: Ez a zseniális opera évtizedek óta kedvencem. A tragédiát és a komédiát keveri benne Richard Strauss és librettistája, Hugo von Hofmannsthal. Bátor terv, de a két műfaj organikusan egymásba simul, az eredmény csodálatos.

magyarnarancs.hu: Az operát Richard Strauss Az úrhatnám polgárhoz írt zenéje vezeti majd fel. Mi köze a kísérőzenének és az operának egymáshoz?

FI: Strauss és alkotótársa eredeti elképzelése az volt, hogy Moliére színdarabja (Hoffmanstahl adaptációjában), valamint az Ariadnéról szóló opera egyetlen estén hangozzon el, de ebből teljes kudarc lett. Főként azért, mert a háromórás színdarab és a másfél órás opera egymás után túl hosszú, nem bírta a bemutató közönsége. A szerzőpár erre kitalálta azt az elmés megoldást, hogy az operát egy prológus vezesse be, amiből kiderül, a színtársulat miért adja elő a vígjátékot és a tragédiát egyszerre. A gazdag háziúr dönt így, mert nincs idő: mindjárt kezdődik a tűzijáték. A megoldás bravúros, de engem az eredeti koncepció új adaptációja érdekel, mi a szünet előtt Strauss Az úrhatnám polgár-szvitjét adjuk elő, koreográfiával. Ez teljesen új változat lesz.

magyarnarancs.hu: A jövő évadban a Fesztiválzenekar bemutatja az ön hegedűversenyét is. Egykori csellistaként miért éppen erre a hangszerre komponálta?

FI: Tizenöt-húsz évvel ezelőtt kezdtem el komponálni, és a legtöbb darabot énekhangra írtam: köztük három operát. Csak néhány hangszeres művem van. A kérdésére nem tudok magyarázatot adni, talán a hegedű hangfekvése érdekelt, ami közel áll a női hanghoz.

 
Fischer Iván
Fotó: Nagy Attila / BFZ

magyarnarancs.hu: A hegedűverseny Bach emlékére készült. Hommage a nagy zeneszerző előtt?

FI: Inkább paródia. Bach régi francia táncokból komponált szviteket, amiket az őkorában már nem táncoltak. A gavotte, bourrée, gigue, rigaudon, talán nosztalgiát ébreszthettek az idősebb hallgatókban. Ennek a nosztalgiának mai adaptációja az én művem témája. A Táncszvit nevű hegedűversenyben lesz bossa nova, ragtime, tangó, boogie-woogie.

magyarnarancs.hu: A mű szólistája a fiatal ukrán hegedűművész, Diana Tiscsenko lesz. Mi kelti fel a figyelmét egy hangszeres előadóban?

FI: Csakis a zenei tehetség. Diana a Krímből származó ukrán művész, ennek azért lesz jelentősége, mert az Európai Hidak Fesztiválon együtt muzsikál majd az Európai Unió Ifjúsági Zenekarával és velünk.

magyarnarancs.hu: A Budapesti Fesztiválzenekarnak évek óta van egy korhű hangszereken játszó régizenei együttese. Egy-két évtizede a barokk vagy akár a reneszánsz zenét leginkább mai hangszereken adták elő, mára viszont szinte elvárás a barokk hangszer. Mit gondol a kérdésről?

FI: Én sokkal megengedőbb vagyok. Szerintem a korhű hangszereken tapasztalatot lehet szerezni, mert a hangszer megtanít a stílusra. Ha valaki barokk hegedűn, fuvolán vagy natúrkürtön játszik, kinyílik számára egy világ, megérzi ennek a zenének a lényegét, és automatikusan elsajátítja a hangzás és az artikuláció sokszínűséget. Lassan másfél évtized eltelt, mióta a Fesztiválzenekar muzsikusai korhű hangszereket vettek a kezükbe, sokan azóta is szeretik, várják ezeket az alkalmakat. De nem gondolom, hogy az eredeti hangszer használata kötelező. A napokban például modern hangszereken adtuk elő a Máté-passiót, már azért is, mert modern betétek szerepeltek benne.

magyarnarancs.hu: Távol tartotta magát a Zeneakadémia rektorválasztása körüli botrányos eseményektől, nem nyilvánított véleményt, pedig biztosan sokak kíváncsian várták volna. Miért?

FI: Keveset tudok az egyetem ügyeiről.

Az én szívügyem a kodályi örökség, az, hogy mi történik a zeneiskoláinkban. Kodály is azt érezte a legfontosabbnak, hogy háromtól tizenkét éves korig tanuljanak meg a gyerekek kottát olvasni, hangszeren játszani és mindenekelőtt kórusban énekelni.

magyarnarancs.hu: Ön szerint ebben nem állunk elég jól?

FI: Magyarország két fontos kincs birtokában van. Az egyik a Kodály-módszer, ami még működik néhány iskolában. A másik a zeneiskolai hálózat, ahol kiváló pedagógusok dolgoznak, és valóban szinte világelsők vagyunk a kicsik zenetanításában. Persze  kopik ez, de nagyon kellene ezekre a kincsekre vigyázni. Az alapfokú oktatás minősége szerintem fontosabb, mint az, hogy ki vezeti a Zeneakadémiát, már csak azért is, mert tizennyolc éves korukig itthon vannak még a gyerekek, utána sok tehetség inkább a külföldi tanulást választja.

Operabemutatóval indul a Fesztiválzenekar következő évada

Jubileumi évada után komoly és könnyed, klasszikus és mai, magyar és nemzetközi szezonra készül a Budapest Fesztiválzenekar (BFZ). Az alaphangot Richard Strauss Ariadné Naxosz szigetén című operája adja meg, amelynek főszerepét Emily Magee alakítja. Az előadásnak Fischer Iván nemcsak dirigense, hanem társrendezője is lesz, a művet a kiváló színésznő és commedia dell’arte-specialista Chiara D’Annával közösen állítják színpadra. A magyar EU-elnökség időszakában a BFZ az Európai Unió Ifjúsági zenekarával közösen lép színpadra.

Fischer Iván két Mahler-szimfóniát is vezényel a 2024–25-ös évadban, a monumentális Másodikat a Nemzeti Énekkar közreműködésével, és a nevezetes Adagiettót is tartalmazó Ötödiket. Elismert, inspiráló és karakteres karmesterek érkeznek az együtteshez. Jakub Hrůša egy teljesen cseh programot vezényel, de visszatér Andrés Orozco-Estrada és Robin Ticciati is.

A nagyközönség április 3-tól vásárolhat bérleteket. Továbbra is lehet tisztán a Zeneakadémiára vagy tisztán a Müpába szóló bérleteket vásárolni, de megmaradtak a népszerű vegyesbérletek is. A következő évadban is folytatódnak a Kakaókoncertek, az Iván mesél sorozat és a nagyon népszerű Midnight Music koncertek is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.